تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,382 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,396 |
طراحی الگو مسئولیت اجتماعی در کارآفرینی با استفاده از روش فراترکیب | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 47، خرداد 1399، صفحه 41-60 اصل مقاله (970.98 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2020.298180.653278 | ||
نویسندگان | ||
محمد هادی باقری1؛ محمد علی عبدالوند* 2؛ سید جمال الدین طبیبی3؛ بهناز خدایاری4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. | ||
2استادیار گروه مدیریت بازاریابی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. | ||
3استاد گروه مدیریت خدمات درمانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم و تحقیقات تهران. | ||
4عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
بسیاری مدیران و پژوهشگران بر این باورند که مسئولیت اجتماعی یکی از اجزای اصلی ارتباط بین شرکت و محیط می باشند و می تواند به عنوان مزیت رقابتی برای شرکت ها در آید و برای آنها بسیار با اهمیت می باشد. مسئولیت پذیری در کارآفرینی اهمیت ویژه ای دارد. دلیل آن منافع زیادی است که برای کارآفرینان وجود دارد. لذا هدف این پژوهش، شناسایی و ترکیب مقوله ها، مفاهیم و شاخص های مسئولیت اجتماعی در کارآفرینی می باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف بنیادی گردآوری و تحلیل داده ها فراترکیب می باشد. جامعه پژوهش، 331 مقاله علمی معتبر انتشار یافته بین سالهای 2005 تا 2019 است که پس از پالایش و کنترل کیفیت متون، 35 مقاله باقی ماند که برای کد گذاری وتحلیل استفاده شد. سپس کد ها ترکیب و مفاهیم به دست آمد. با استفاده از شاخص کاپای کوهن، مفاهیم سنجش پایایی شد. همچنین با آنتروپی شانون تحلیل محتوا انجام شده و مفاهیم رتبه بندی شدند. در نهایت 17 مفهوم باقی مانده در سه سطح خرد، میانه و کلان در قالب الگویی به عنوان یافته های پژوهش ارائه گشت. نتایج نشان داد کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی می تواند به توسعه پایدار منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه پایدار؛ فراترکیب؛ کارآفرینی؛ مسئولیت اجتماعی | ||
مراجع | ||
منابعانصاری، منوچهر؛ احمدپور داریانی، محمود و بهروز آذر، زهرا (1389). " ویژگی های فردی اثرگذار بر توسعه ی کارآفرینی اجتماعی در موسسههای خیریهی استان تهران" توسعه کارآفرینی، 3(2): 37-64. باقری، محمد هادی؛ عبدالوند، محمد علی؛ طبیبی، سیدجمال الدین و خدایاری، بهناز (1398). "فرامطالعهای بر مسئولیت اجتماعی شرکتها در پژوهش های بازاریابی: روندها و ساز ههای مرتبط". فصلنامه علوم مدیریت ایران، 12(3): 137-160. بلک، راسل؛ فیشر، الین؛ کوزینتس، رابرت. (1393). تحقیقات کیفی در بازاریابی و رفتارمصرف کننده. (کامبیز حیدرزاده و افشین رهنمای خانبیگلو). تهران: نشر علم. علیزاده، مهدی؛ سهیلی، سارا و بامشاد، وحیده(1394). " فراترکیب جایگاه مسئولیت اجتماعی کسب وکار در ادبیات پژوهش معاصر سازمان در ایران" توسعه کارآفرینی، 8(2): 369-353. کاتلر، فیلیپ؛ لی، نانسی؛ (1393)، مسئولیت اجتماعی شرکتها، (محمد هادی باقری)، چاپ اول تهران: نشر سلسله مهر Aguinis, H. , & Glavas, A. (2012). What we know and don’t know about corporate social responsibility a review and research agenda. Journal of management, 38(4), 932-968. Azmat, F. , & Samaratunge, R. (2009). Responsible entrepreneurship in developing countries: Understanding the realities and complexities. Journal of Business Ethics, 90(3), 437-452. Baron, D. P. (2007). Corporate social responsibility and social entrepreneurship. Journal of Economics & Management Strategy, 16(3), 683-717. Batjargal, B. (2007). Internet entrepreneurship: Social capital, human capital, and performance of Internet ventures in China. Research policy, 36(5), 605-618. Bhattacharya, C. B. , & Sen, S. (2004). Doing better at doing good: When, why, and how consumers respond to corporate social initiatives. California management review, 47(1), 9-24. Burton, B. K. , & Goldsby, M. (2009). Corporate social responsibility orientation, goals, and behavior: A study of small business owners. Business & society, 48(1), 88-104. Carroll, A. B. (1999). Corporate social responsibility evolution of a definitional construct. Business & society, 38(3), 268-295. Chell, E. , Spence, L. J. , Perrini, F. , & Harris, J. D. (2016). Social entrepreneurship and business ethics: Does social equal ethical?. Journal of business ethics, 133(4), 619-625. Cochran, P. L. (2007). The evolution of corporate social responsibility. Business horizons, 50(6), 449-454. Cruz, C. , Larraza–Kintana, M. , Garcés–Galdeano, L. , & Berrone, P. (2014). Are family firms really more socially responsible?. Entrepreneurship Theory and Practice, 38(6), 1295-1316. Cruz, C. , Justo, R. , Larraza-Kintana, M. , & Garcés-Galdeano, L. (2019). When do women make a better table? examining the influence of women directors on family firm’s corporate social performance. Entrepreneurship Theory and Practice, 43(2), 282-301. Dey, P. , & Steyaert, C. (2016). Rethinking the space of ethics in social entrepreneurship: Power, subjectivity, and practices of freedom. Journal of Business Ethics, 133(4), 627-641. Ebrashi, R. E. (2013). Social entrepreneurship theory and sustainable social impact. Social Responsibility Journal, 9(2), 188-209. Estrin, S. , Mickiewicz, T. , & Stephan, U. (2013). Entrepreneurship, social capital, and institutions: Social and commercial entrepreneurship across nations. Entrepreneurship theory and practice, 37(3), 479-504. Fassin, Y. (2005). The reasons behind non-ethical behaviour in business and entrepreneurship. Journal of business ethics, 60(3), 265-279. Fassin, Y. , Van Rossem, A. , & Buelens, M. (2011). Small-business owner-managers’ perceptions of business ethics and CSR-related concepts. Journal of Business ethics, 98(3), 425-453. Fuller, T. , & Tian, Y. (2006). Social and symbolic capital and responsible entrepreneurship: an empirical investigation of SME narratives. Journal of business ethics, 67(3), 287-304. Hemingway, C. A. (2005). Personal values as a catalyst for corporate social entrepreneurship. Journal of business ethics, 60(3), 233-249. Hull, C. E. , & Rothenberg, S. (2008). Firm performance: The interactions of corporate social performance with innovation and industry differentiation. Strategic management journal, 29(7), 781-789. Jenkins, H. (2006). Small business champions for corporate social responsibility. Journal of business ethics, 67(3), 241-256. Jenkins, H. (2009). A ‘business opportunity’model of corporate social responsibility for small‐and medium‐sized enterprises. Business ethics: A European review, 18(1), 21-36. Lee, M. D. P. (2008). A review of the theories of corporate social responsibility: Its evolutionary path and the road ahead. International journal of management reviews, 10(1), 53-73. Lepoutre, J. , & Heene, A. (2006). Investigating the impact of firm size on small business social responsibility: A critical review. Journal of business ethics, 67(3), 257-273. Longo, M. , Mura, M. , & Bonoli, A. (2005). Corporate social responsibility and corporate performance: the case of Italian SMEs. Corporate Governance: The international journal of business in society. Maignan, I. , & Ferrell, O. C. (2004). Corporate social responsibility and marketing: An integrative framework. Journal of the Academy of Marketing science, 32(1), 3-19. Markman, G. D. , Russo, M. , Lumpkin, G. T. , Jennings, P. D. , & Mair, J. (2016). Entrepreneurship as a platform for pursuing multiple goals: A special issue on sustainability, ethics, and entrepreneurship. Journal of Management Studies, 53(5), 673-694. Morsing, M. , & Perrini, F. (2009). CSR in SMEs: do SMEs matter for the CSR agenda?. Business Ethics: A European Review, 18(1), 1-6. Murphy, P. J. , & Coombes, S. M. (2009). A model of social entrepreneurial discovery. Journal of business ethics, 87(3), 325-336. Nga, J. K. H. , & Shamuganathan, G. (2010). The influence of personality traits and demographic factors on social entrepreneurship start up intentions. Journal of business ethics, 95(2), 259-282. Okoye, A. (2009). Theorising corporate social responsibility as an essentially contested concept: is a definition necessary?. Journal of Business Ethics, 89(4), 613-627. Phillips, W. , Lee, H. , Ghobadian, A. , O’Regan, N. , & James, P. (2015). Social innovation and social entrepreneurship: A systematic review. Group & Organization Management, 40(3), 428-461. Porter, M. E. , & Kramer, M. R. (2002). The competitive advantage of corporate philanthropy. Harvard business review, 80(12), 56-68. Rahdari, A. , Sepasi, S. , & Moradi, M. (2016). Achieving sustainability through Schumpeterian social entrepreneurship: The role of social enterprises. Journal of Cleaner Production, 137, 347-360. Raimi, L. , Akhuemonkhan, I. , & Ogunjirin, O. D. (2015). Corporate Social Responsibility and Entrepreneurship (CSRE): antidotes to poverty, insecurity and underdevelopment in Nigeria. Social Responsibility Journal. Rexhepi, G., Kurtishi, S., & Bexheti, G. (2013). Corporate social responsibility (CSR) and innovation the drivers of business growth. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 75(3), 532-541. Sandelowski, M. And Barros, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research, Springer publishing company Inc. Schellong, M. , Kraiczy, N. D. , Malär, L. , & Hack, A. (2019). Family firm brands, perceptions of doing good, and consumer happiness. Entrepreneurship theory and practice, 43(5), 921-946. Seelos, C. , & Mair, J. (2005). Social entrepreneurship: Creating new business models to serve the poor. Business horizons, 48(3), 241-246. Sjöström, E. (2010). Shareholders as norm entrepreneurs for corporate social responsibility. Journal of Business Ethics, 94(2), 177-191. Spence, L. J. (2007). CSR and small business in a European policy context: the five “C” s of CSR and small business research agenda 2007. Business and society review, 112(4), 533-552. Tracey, P. , Phillips, N. , & Jarvis, O. (2011). Bridging institutional entrepreneurship and the creation of new organizational forms: A multilevel model. Organization science, 22(1), 60-80. Vaaland, T. I. , Heide, M. , & Grønhaug, K. (2008). Corporate social responsibility: investigating theory and research in the marketing context. European Journal of Marketing, 42(9/10), 927-953. Wilson, F. , & Post, J. E. (2013). Business models for people, planet (& profits): exploring the phenomena of social business, a market-based approach to social value creation. Small Business Economics, 40(3), 715-737. Zahra, S. A. , & Wright, M. (2016). Understanding the social role of entrepreneurship. Journal of Management Studies, 53(4), 610-629. Zimmer, L. (2006). Qualitative meta-synthesis: A question of dialoguing with texts, Journal of Advanced Nursing, 53(3): 311– 318.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,015 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,142 |