
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,198,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,028,813 |
نقد دیدگاه گسست توحیدی قرآن از منظر حکمت صدرایی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
دوره 18، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 23-43 اصل مقاله (556.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2020.283077.1005670 | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی سجادی1؛ محمد جواد عنایتی راد* 2؛ وحیده فخار نوغانی3؛ سید حسین سید موسوی4 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استادیار، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استادیار، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
4دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
نورمن گیسلر اعتقاد دارد که دلیل گذار خدای ادیان ابراهیمی از هیأت تثلیثی به بلندای احدیت و صمدیت در قرآن، نفوذ اندیشۀ فلوطینی در آن بوده و همین امر سبب پیدایش گسست و ناپیوستگی توحیدی میان کتاب مقدس و قرآن شده است. وی از یکسو اندیشۀ بساطت مطلق ذات الهی را اندیشهای فلوطینی و وارداتی در قالب واژگان احد و الصمد به قرآن میداند و از سوی دیگر رابطۀ صفات و ذات را ناگزیر از وقوع کثرت و نفی بساطت مطلق پنداشته است. در این مقاله ابعاد انتقادهای گیسلر از منظر حکمت صدرایی بررسی و بهجای ادعای وارد کردن یا تحمیل بساطت بر آیات قرآن بر استنباط بساطت ذات الهی از طریق تحلیل فلسفی صفات الهی، همچون غنای مطلق، کمال مطلق، عدم محدودیت و زوالناپذیری ذات الهی، به نفی همۀ انواع ترکیب من جمله ترکیب صفات و ذات و اثبات بساطت ذات الهی تأکید شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل فلسفی صفات؛ حکمت صدرایی؛ مبنای قرآنی بساطت؛ نفی ترکیب ذات؛ نورمن گیسلر | ||
مراجع | ||
ـ قرآن کریم.
10. سبحانی، جعفر (زمستان1391). توحید صفاتی، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی کلام اسلامی، سال 21، شمارۀ 84: 7 - 24. 11. سبزواری، هادی (1383). اسرار الحکم، تصحیح کریم فیضی، قم: مطبوعات دینی. 12. شهرستانی، محمدبن عبدالکریم (1364). الملل و النحل، تحقیق محمد بدران، جلد 1، قم: الشریف الرضی. 13. صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1361). تفسیر القرآن الکریم، جلد 4، قم: بیدار. 14. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1360). اسرار الآیات (تحقیق خواجوی)، تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفۀ اسلامی. 15. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ (1417 ق). الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة (مقدمۀ عربی)، جلد 2، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی. 16. ــــــــــــــــــــــــــــ (1981 م). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة (با حاشیۀ علامه طباطبایی)، جلد 2 و 6، بیروت: دارالإحیاء التراث العربی. 17. ـــــــــــــــــــــــــــ (1363). مفاتیح الغیب، تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، انجمن اسلامی حکمت و فلسفۀ ایران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی. 18. طباطبایی، محمد حسین (1390 ق). المیزان فی تفسیر القرآن، جلد 20، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات. 19. ـــــــــــــــــــــــ (1416ق). نهایة الحکمة، قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم، مؤسسة النشر الإسلامی. 20. عبودیت، عبدالرسول (1387). درآمدی به نظام حکمت صدرایی، جلد 2، قم: مؤسسۀ امام خمینی. 21. فراهیدی، خلیلبن احمد (1409 ق). کتاب العین، جلد 7، قم: نشر هجرت. 22. کاپلستون، فردریک چارلز (1392). تاریخ یونان و روم، جلالالدین مجتبوی، جلد 1، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی سروش. 23. کاکایی، قاسم (1385). وحدت وجود به روایت ابنعربی و اکهارت، تهران: هرمس. 24. مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، جلد 1 و 6، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 25. ملکیان، مصطفی (1389). تاریخ فلسفة غرب، جلد 2، قم: پژوهشکدة حوزه و دانشگاه.
27. نولدکه، تئودور (2004). تاریخ القرآن، ترجمۀ د. جورج تأمر، چ اول، بیروت: بینا. 28. Geisler, N. L., & Saleeb, A (2002). Answering Islam: The crescent in light of the cross, Michigan, Grand Rapids Baker Books.
29. http://al-quran.info/#home.
30. Rosé, Valentine (1883). Deutsche Literatur Zeitung, Berlin. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 404 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 291 |