تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,555 |
تعداد مقالات | 70,750 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,747,643 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,955,983 |
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتیاق یادگیری و عملکرد تحصیلی در برنامةدرسی مکالمة زبان عربی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 13، دوره 10، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 216-232 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2019.289160.681 | ||
نویسندگان | ||
زهره ناعمی* 1؛ علی محمد ناعمی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) بر اشتیاق یادگیری و عملکرد تحصیلی در برنامةدرسی مکالمة زبان عربی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همگی دانشجویان رشتة کارشناسی زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی در نیمسال دوم تحصیلی 98- 1397 بهتعداد 27 نفر بود که درس مذکور را انتخاب کرده بودند. این دانشجویان به روش تمام شماری انتخاب و به شیوة تصادفی در دو گروه (14 نفر گروه آزمایش و 13 نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. گروه آزمایش برنامةدرسی مکالمة عربی را به مدت یک ترم با استفاده از فاوا دریافت کردند و گروه کنترل به روش رایج آموزش دیدند. داده های با استفاده از پرسشنامه اشتیاق یادگیری و نمرة پایان ترم به عنوان عملکرد تحصیلی جمعآوری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که فاوا سبب افزایش اشتیاق یادگیری و عملکرد تحصیلی در برنامةدرسی مکالمة زبان عربی شده است. براین اساس استفاده از فاوا در آموزش زبان عربی می تواند به عنوان یک برنامة مداخلهای موثر در بهبود اشتیاق یادگیری و عملکرد تحصیلی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
فنآوری اطلاعات و ارتباطات؛ اشتیاق یادگیری؛ عملکرد تحصیلی؛ مکالمه زبان عربی؛ برنامة درسی؛ دانشگاه خوارزمی | ||
مراجع | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 813 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 561 |