
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,888,847 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,934,005 |
مطالعه ترکیبی رابطه خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان در زبان انگلیسی با محوریت نقش رشته تحصیلی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 135-151 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2020.289276.683 | ||
نویسنده | ||
جمیله راحمی* | ||
استادیار، آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، مقایسه سطح خودکارآمدی زبان انگلیسی دانشآموزان مقطع دبیرستان در رشتههای علوم ریاضی، تجربی و انسانی و همچنین میزان رابطه خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی آنان در زبان انگلیسی، با تاکید ویژه بر نقش گرایش تحصیلی است. واکاوی ویژگیهای خودکارآمدی آزمودنیها و منابع شکلگیری باورهای آنان نیز محور دیگر این پژوهش است. نمونه پژوهش شامل15 دبیر زبان انگلیسی و 150 دانش آموز در سهرشته برگفته بودند. دادهها با استفاده از پرسشنامۀ خودکارآمدی، نمرههای آزمون پیشرفت تحصیلی و مصاحبه با دبیران و دانشآموزان هر سه رشته جمعآوری شدند. تحلیل دادهها حاکی از وجود تفاوت معنادار بین سطح خودکارآمدی و میزان پیشرفت تحصیلی آزمودنیهای رشته انسانی با فراگیران دو رشته دیگر بود. همچنین میان سطح خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دو رشته علوم انسانی و ریاضی، رابطۀ معنادار وجود داشت. نتایج تحلیل کیفی مصاحبهها بیانگر منابع متفاوت شکلگیری باورهای فردی در آزمودنیهای سهگرایش بود. نتایج این پژوهش میتواند دستاوردهای کاربردی مهمی برای معلمان و برنامهریزان درسی داشته باشد بهطوری که بتوانند با طراحی محتوی کتب درسی و استفاده از روشهای آموزش مناسب در رشد باورهای مثبت در فراگیران نقش سازندهای را ایفا کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی زبان انگلیسی؛ پیشرفت تحصیلی؛ رشته تحصیلی؛ علوم ریاضی؛ تجربی؛ انسانی | ||
مراجع | ||
EFL Students. International Journal of Research in English Education,3(4). 12-26.
Arnold, J. & Brown, H. D. (1999). A map of the terrain. In Arnold (Ed.), Affect in Language
Learning (pp. I- 24). Cambridge: CUP.
Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory.
Englewood Cliffs. N.J.: Prentice-Hall.
Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. Cambridge: CUP.
Bandura, A. (1997). The Exercise of Control. New York: Freeman.
Bandura, A. (2001). Guide for Constructing Self-Efficacy Scales. Stanford, CA, USA: Stanford
University.
Crozier, W.R., (1997). Individual Learners: Personality Differences in Education. New York:
Routledge.
Graham, S., & Weiner, B. (1996). Theories and principles of motivation. In D. C. Berliner &
Pajares, F. (2000). Self-efficacy beliefs and current directions in self-efficacy research. [On-
Line] Available at: http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/effpage.html.
Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and self-efficacy. [Online]Available at: http://www. emory. eduPakampai, W. (2018). Students’ Self-Efficacy and English Performance. Unpublished doctoral
dissertation, Chulalongkorn University. [On-Line] Available at: www.ac.th/files/upload/
files/ reseeba.econ. chula.arch/5745893629.pdf.
Richards, J. C., & Lockhart, C. (1994). Reflective teaching in second language classrooms.
USA: CUP.
Schunk, D. H., & Pajares, F. (2002). The development of academic self-efficacy. In A.
Wigfield, & J. Eccles (eds.), Development of achievement motivation (pp. 16-31). San Diego:
Academic Press.
Zimmerman. B. J., & Cleary, T. J. (2006). Adolescents' development of personal agency: The
role of self-efficacy beliefs and self-regulatory skills. In F. Pajares, & T. Urden (eds.), Self-
efficacy beliefs of adolescents (pp. 45-69). Greenwich, CT: Information Age publishing. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 742 |