تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,699 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,720 |
تبیین و بررسی تأثیر انگاره بومیِ ارزشیابی پویا در شناخت و رفع مشکلات یادگیری مهارتهای زبانیِ مولد در دانشآموزان متوسطه | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 120-134 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2019.273144.593 | ||
نویسندگان | ||
سجاد فرخی پور1؛ هوشنگ خوشسیما* 2؛ عبدالله سارانی3؛ منصور گنجی4 | ||
1دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار و استادیار مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی | ||
2دانشیار آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار | ||
3دانشیار زبانشناسی کاربردی، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
4استادیار آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار | ||
چکیده | ||
ارزشیابی پویا، رویکردی نوین در آزمونسازی است که ریشه در مبانی نظری فراوانی دارد و بههمین دلیل، در سالهای اخیر توجه محققان را برانگیخته است. اما اغلب این تحقیقات در مگسترهای آزمایشگاهی بوده و قابلیت این رویکرد را در یک دروة تحصیلی واقعی بررسی نکردهاند. در تحقیق حاضر، با بهرهگیری از نظریههای گوناگون آموزش و ارزشیابی، انگارهای بومی از ارزشیابی پویا برای شناخت مشکلات یادگیری دانشآموزان تبیین و سپس نتایج حاصل از آن با رویکردی معیار (الجفره و لنتلف ،1994) مقایسه شده است. برای این منظور از 102 نفر از دانشآموزان پسر اول متوسطه در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل استفاده شد و عملکرد آنها در یک پسآزمون مقایسه شد. نتایج نشان داد که بهواسطة این انگارة بومی میتوان مشکلات دانشآموزان را در مهارتهای مولد بازشناخت و برای رفع آنها فهرستی بومی از الگوهای مداخلهای ارائه داد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نیز نشان داد که این فهرست مداخلهای بومی بر انگاره معیار مذکور برتری نسبی دارد و بهصورت معناداری باعث رشد یادگیری مهارتهای گفتاری و نوشتاری زبانآموزان می شود | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون سازی؛ ارزشیابی پویا؛ انگاره بومی؛ منطقه مجاور رشد؛ مهارتهای مولد | ||
مراجع | ||
James, C. (1998). Errors in language learning and use: exploring error analysis. Edinburgh: Pearson Education Limited.
Orikasa, M. (2010). Interactionist Dynamic Assessment in L2 Learning: A Case Study of Tutoring L2 English Oral Communication. Retrieved from http://scholarspace.manoa.hawaii.edu/handle/10125/20258
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 722 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 493 |