تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,946 |
بررسی تفاوت عملکرد آیتم ها در آزمون ورودی دانشگاه با استفاده از آنالیز مدل رش | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 37-55 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2019.278170.611 | ||
نویسنده | ||
سوده بردبار* | ||
دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی عملکرد افتراقی آیتم ها در سوالات آزمون ورودی دانشگاههای ایران در رشتۀ زبانهای خارجی (NUEEFL) با در نظر گرفتن جنسیت شرکتکنندگان انجام شده است. شرکت کنندگان ( تعداد = 5000) در این مطالعه بهصورت تصادفی از میان داوطلبان کنکور از میان رشتههای ادبیات انگلیسی، آموزش، و مترجمی انتخاب شدهاند. در این مطالعه برای بررسی عملکرد افتراقی سوالات در میان داوطلبان مرد و زن از مدل راش استفاده شده است. نتایج نشان داد سوالهای کنکور در میان شرکت کنندههای زن و مرد، عملکرد افتراقی داشتهاند. همچنین آزمون تک بعدی بودن نشان داد که برای پاسخ صحیح دادن بهسوالات نیاز بهدانش، توانایی و مهارتهایی غیر از دانش زبانی میباشد، بنابراین سوالات آزمون تک بعدی نمی باشد. میتوان نتیجه گرفت که نمرههای آزمون کنکور دارای واریانس نامربوط بهساختار میباشد و عادلانه بودن کلی آزمون مورد تایید قرار نگرفت. میتوان اذعان کرد که نتایج این تحقیق برای طراحان سوالات کنکور، سرپرستان و مسؤلین این امر و همچنین معلمان و دانش آموزان حائز اهمیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون های سرنوشت ساز در مقیاس بالا؛ استقلال موضعی؛ بعدیت؛ تفاوت عملکرد ایتم ها؛ عادلانه بودن؛ مدل رش | ||
مراجع | ||
Benjamini, Y., & Hochberg, Y. (1995). Controlling the False Discovery Rate: A Practical and Powerful Approach to Multiple Testing. Journal of the Royal Statistical Society. Series B (Methodological), Vol. 57, No. 1., pp. 289-300Boone, W. J., Staver, J. R., & Yale, M. S. (2014). Rasch Analysis in the Human Sciences. Dordrecht: Springer Science, and Business Media.Boyle, J. (1987). Sex differences in listening vocabulary. Language Learning, 37(2), 273-284.Camilli, G. (2006). Test fairness. In R. L. Brennan (Ed.), Educational Measurement (4th ed., Vol. 4, pp. 221-256). Westport, CT: American Council on Education & Praeger.Camilli, G., & Penfield, D. A. (1997). Variance estimation for differential test functioning based on the Mantel-Haenszel log-odds ratio. Journal of Educational Measurement, 34, 123–139.Cole, N. S. (1997). The ETS gender study: How females and males perform in educational settings. Princeton, NJ: Educational Testing Service.DeMars, C. (2010). Item Response Theory: Understanding statistics measurement. Oxford, UK: Oxford University Press.Embretson, S. E., & Reise, S. (2000). Item response theory for psychologists. Mahwah, NJ: Erlbaum.Furr, M. R., & Bacharach, V. R. (2007). Psychometrics: An Introduction. Thousand Oaks, CA: SAGE.Geranpayeh, A., & Kunnan, A. J. (2007). Differential Item Functioning in terms of age in the Certificate in Advanced English Examination. Language Assessment Quarterly, 4, 190-222.Holland, P. W., & Wainer, H. E. (2012). Differential item functioning. London, UK: Routledge.Karami, H. (2015). A closer look at the validity of the University Entrance Exam: Dimensionality and generalizability. (Unpublished Ph.D dissertation, University of Tehran).Linacre, J. M. (1991-2006). A user’s guide to Winsteps® Ministep Rasch-model computer programs. Retrieved January, 10, 2007, from http://www.winsteps.com/aftp/winsteps.pdf.Linacre, J. M. (2012). A user’s guide to https://www.winsteps.com/winman/copyright.htmLinacre, J. M. (2016). Winsteps® (Version 3.92.1) [Computer Software]. Beaverton, OR: Winsteps.com. Retrieved from http://www.winsteps.com/McNamara, T., & Roever, C. (2006) Language testing: The social dimension. Malden, MA: Blackwell.Ostini, R., & Nering, M. L. (2006). Polytomous item response theory models. Quantitative applications in the social sciences. Thousand Oaks, CA: SAGE.Pae, H. (2011). Differential item functioning and unidimensionality in the Pearson Test of English Academic. Pearson Education Ltd.Ramsey, P. A. (1993). Sensitivity review: The ETS experience as a case study. In P. W. Holland & H. Wainer (Eds.), Differential item functioning (pp. 367-388). Hillsdale, NJ: Erlbaum.Ryan, K., & Bachman, L. (1992). Differential item functioning on two tests of EFL proficiency. Language testing, 9(1), 12-29. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 420 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 612 |