تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,267 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,644 |
نوشتار پستمدرن در دو رمان ملکوت اثر بهرام صادقی و صورت جلسه اثر ژان-ماری گوستاو لوکلزیو | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 6، دوره 24، شماره 2، بهمن 1398، صفحه 433-454 اصل مقاله (299.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2018.236111.1538 | ||
نویسندگان | ||
مریم شیبانیان* 1؛ الهام نیک روش2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
بهرام صادقی و ژانماری گوستاو لوکلزیو هر دو از نویسندگان سنتشکن و نوآور معاصرند که، همانند هر یک از بزرگان علم و ادب، بر نویسندگان پس از خود نیز تأثیرگذار بودهاند. با توجه به اینکه این دو نویسنده از پیشگامان عصر داستاننویسی پسامدرن به شمار میروند و در یک برهة زمانی دو رمان مشهور خود، ملکوت (1350) و صورتجلسه (1963) را به نگارش درآوردهاند، این سؤال مطرح میشود که تا چه اندازه مؤلفههای نوشتار پسامدرن در این دو اثر همسویند. شایان ذکر است، شرایط اجتماعی و تاریخی زمان نگارش این دو رمان به فرضیة شباهت آنها قوت میبخشد: صورتجلسه پس از جنگ الجزایر و ملکوت پس از کودتای 28 مرداد نگاشته شده است. مطالعة نزدیکی نوشتار پسامدرن در این دو رمان از این جهت جالب توجه است که مفهوم پسامدرن در فرهنگها و جوامع گوناگون یکسان نیست. در این مقاله، با تکیه بر شاخصترین مؤلفههای پستمدرنِ مشترک در این دو اثر به مطالعة درونمایة مرگاندیشی، دوگانگی و تناقض و در نهایت، بُعد معماگونة روایت میپردازیم. | ||
کلیدواژهها | ||
نوشتار پسا مدرن؛ ملکوت؛ صورت جلسه؛ دوگانگی؛ مرگ اندیشی؛ بعد معماگونه | ||
مراجع | ||
بزرگنیا، کامران (1377» ،(وسوسة مرگ فکر مرگ»، خون آبی بر زمین نمناک، 183-195 ،تهران: آسا.
بیات، حسین (1387 ،(داستاننویسی جریان سیال ذهن، تهران: علمی-فرهنگی.
تشکری، منوچهر، رفیعی، سارا (1391» ،(بهرام صادقی، پیشگام یا همگام با ادبیات پستمدرن جهـان»، http://rms.scu.ac.ir/Files/Articles/ :اینترنتـی صـفحة آدرس، 1-7 ،داستانپژوهـی ملی همایش Conferences/Abstract/maqaleh.pdf201324235631744.pdf
داد، سیما (1383 ،(فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید.
سپانلو، محمدعلی (1340 ،(نویسندگان پیشرو ایران، تهران: کتاب زمان.
سیدحسینی، رضا (1357 ،(مکتبهای ادبی، چاپ ششم، تهران: کتاب زمان.
صادقی، بهرام (1351 ،(ملکوت، چاپ سوم، تهران: کتاب زمان.
صنعتی، محمد (1382» ،(بـا مـرگ بـه سـتیز مـرگ: بررسـی روان شـناختی ملکـوت بهـرام صـادقی». تحلیلهای روانشناختی در هنر و ادبیات، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز.
کمبل، ژوزف (1394 ،(تو آن هستی، ترجمة مینا غرویان، تهران: دوستان.
محمودی، حسن (1377 ،(خون آبی بر زمین نمناک. تهران: آسا.
ملپاس، سایمن (1969 ،(ژانفرانسوا لیوتار، ترجمة قمرالدین بادیردست (1389 ،(تهران: نشر نی.
مهدیپورعمرانی، روحاالله (1379 ،(مسافری غریب و حیران، تهران: نشر روزگار.
میرعابدینی، حسن (1377 ،(صد سال داستاننویسی ایران، تهران: نشر چشمه.
Barthes, Rolland (2002), Œuvres Complètes: 1968-1971, Paris: Seuil. Bauman, Zygmunt (1992), Intimations of Postmodernity, London: Routledge. Bertens, Hans (1995), The Idea of The Postmodern, London: Routledge. Cortanze, Gérard de (2009), J. M. G. Le Clézio. Paris: Gallimard. Derrida, Jacques (1967), L'écriture et la difference, Paris: Éditions du Seuil. Docherty, Thomas (1996), Alterities: Criticism, History, Representation, Oxford: Clarendon Press. Eco, Umberto (1965), L’œuvre ouverte, Paris: Seuil. Freud, Sigmund (1920), «Au-delà du principe de plaisir», Essais de psychanalyse, Paris: Payot. Freud, Sigmund (1973), Névrose, psychose et perversion, Paris: PUF. Gontard, Marc (2001), «Le postmodernisme en France: définition, critères, périodisation», In Le temps des lettres: Quelles périodisations pour l'histoire de la littérature française du 20ème siècle ?, Presses Universitaires de Rennes, pp. 282- 294, URL: . doi: 10. 4000/books. pur. Hassan, Ihab (1987), The Postmodern Turn: Essays in Postmodern Theory and Culture, Ohio State University Press. Jouve, Vincent (2001), L’Effet-personnage dans le roman, Paris: PUF. Le Clézio, J. M. G. (1963), Le Procès-verbal, Paris: Gallimard. Le Clézio, J. M. G. (2008), «J’essaie de savoir qui je suis», Entrevue par F. Busnel, In Lire, Paris, pp. 46-49. Léger, Thierry (1995), L’œuvre de Le Clézio face à l’existentialisme, au nouveau roman et au postmoderne, Thèse de doctorat, Université de Washington. Lyotard, Jean-François (1979), La Condition postmoderne: Rapport sur le savoir, Paris: Minuit. Lyotard, Jean-François (1986), Le Postmoderne expliqué aux enfants, Paris: Galilée. McHale, Brian (1987), Postmodernist Fiction, London: Routledge. Mootoosamy, Vidoolah (2016), «Violence et abjection dans les premiers textes de Le Clézio», Les Cahiers J. M. G. Le Clézio. La violence dans les premières œuvres. Paris: Passages, dirigé par Thierry Leger et Fredrik Westerlund. Patricia, Waugh (2002), Metafiction: The Theory and Practice of Self-conscious Fiction, London: Routledge. Salles, Marina (1996), Parcours de lecture, Le Procès-Verbal, Paris: Bertrand-Lacoste. Scarpetta, Guy (1985), L’Impureté, Paris: Grasset & Fasquelle. Sim, Stuart (2011), The Lyotard Dictionary, Edinburgh: Edinburgh University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 650 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 756 |