تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,163 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,222,309 |
آثار تمرین کمخطا بر یادگیری یک مهارت هدفگیری در نوجوانان کمتوان ذهنی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 3، آذر 1398، صفحه 295-310 اصل مقاله (736.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.250766.1341 | ||
نویسندگان | ||
علی حسین ناصری* 1؛ عباس بهرام2؛ حمید صالحی3؛ افخم دانشور4 | ||
1دکتری رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2استاد رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیار رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
4دانشیار رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین آثار تمرین کمخطا بر یادگیری یک مهارت هدفگیری در نوجوانان کمتوان ذهنی بود. 40 نوجوان کمتوان ذهنی با توجه به ضریب هوش و ظرفیت حافظۀ کاری در چهار گروه تمرینی جایگزین شدند. تکلیف پاس توپ مینی بسکتبال به هدفی با دایرههای هممرکز بود. شیوۀ تمرین گروهها متفاوت از همدیگر بود. آزمودنیها 200 کوشش تمرینی را در مرحلۀ اکتساب در پنج بلوک تمرینی اجرا کردند. آزمونهای تکلیف منفرد و تکلیف دوگانه بهصورت فوری، تأخیری 24 ساعته و تأخیری یکهفتهای اجرا شدند. تکلیف ثانویه شامل شمارش اعداد زوج روبهجلو بود. نتایج نشان داد گروههای که کمترین خطا و کمترین درگیری حافظۀ کاری در طول تمرین داشتند، هم در مرحلۀ اکتساب و هم در آزمون تکلیف منفرد و هم در آزمون تکلیف دوگانه نسبت به گروههای دیگر بهتر عمل کردند. این تحقیق با برآوردهای نظریۀ حلقۀ بستۀ آدامز، نظریۀ بازگماری و با برآوردهای ساختار نقطۀ چالش در خصوص وجود خطا در مرحلۀ اکتساب همخوانی دارد؛ اما این یافتهها با برآوردهای نظریۀ طرحواره مغایرت دارد. همچنین این یافتهها، شواهدی را برای تأیید ادعای ساختار نقطۀ چالش و نظریۀ بازگماری در خصوص افراد خاص (کمتوان ذهنی) ارائه میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهرة هوشی؛ پروتکل کمخطا؛ حافظۀ کاری؛ یادگیری حرکتی ضمنی | ||
مراجع | ||
1. Poolton JM, Zachry TL. So you want to learn implicitly? Coaching and learning through implicit motor learning techniques. International Journal of Sports Science & Coaching. 2007;2(1):67-78. 2. Westendorp M, Houwen S, Hartman E, Visscher C. Are gross motor skills and sports participation related in children with intellectual disabilities? Research in Developmental Disabilities. 2011;32(3):1147-53. 3. Van Rooijen M, Verhoeven L, Smits D, Dallmeijer A, Becher J, Steenbergen B. Cognitive precursors of arithmetic development in primary school children with cerebral palsy. Research in developmental disabilities. 2014;35(4):826-32. 4. Gentile AM. A working model of skill acquisition with application to teaching. Quest. 1972;17(1):3-23. 5. Fitts PM, Posner MI. Human performance. Oxford, England: Cole/Brooks; 1967. 6. Adams JA. A closed-loop theory of motor learning. Journal of motor behavior. 1971;3:111-50. 7. Schmidt RA, Lee TD. Motor control and learning: A behavior emphasis. Champaign, IL: Human kinetics; 2011. 8. Schmidt RA. A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological review. 1975;82(4):225-60. 9. Guadagnoli MA, Lee TD. Challenge point: A framework for conceptualizing the effects of various practice conditions in motor learning. Journal of motor behavior. 2004;36(2):212-24. 10. Masters RSW, Maxwell JP. Implicit motor learning, reinvestment and movement disruption. Skill acquisition in sport: Research, theory and practice. 2004:207. 11. Masters, Maxwell. The theory of reinvestment. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2008;1(2):160-83. 12. Masters RSW, Poolton JM, Maxwell JP, Raab M. Impilicit learning and complex decision making in time constrained environment. Journal of Motor behavior. 2008;40:71-9. 13. Sanli EA, Patterson JT, Bray SR, Lee TD. Understanding self-controlled motor learning protocols through the self-determination theory. Frontiers in psychology. 2013;3(Article 611):1-17. 14. Masters RSW. Knowledge, knerves and know‐how: The role of explicit versus implicit knowledge in the breakdown of a complex motor skill under pressure. British Journal of Psychology. 1992;83(3):343-58. 15. Poolton JM, Zachry TL. So you want to implicity? Coaching and learning through implicit motor learning techniques. International Journal of Sports Science & Coaching. 2007;2:67-78. 16. Maxwell JP, Masters RSW, Kerr E, Weedon E. The implicit benefit of learning without errors. The Quarterly Journal of Experimental Psychology A. 2001;54(4):1049-68. 17. Maxwell JP, Masters RSW, Eves F. From novice to no know-how: A longitudinal study of implicit motor learning. Journal of Sports Sciences. 2000;18(2):111-20. 18. Maxwell JP, Masters RSW, Kerr E, Weedon E. The implicit benefit of learning without errors. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A. 2001;54(4):1049-68. 19. Lam WK, Masters RSW, Maxwell JP. Cognitive demands of error processing associated with preparation and execution of a motor skill. Consciousness and cognition. 2010;19(4):1058-61. 20. Capio CM, Sit CH, Abernethy B, Masters RSW. The possible benefits of reduced errors in the motor skills acquisition of children. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation. 2012;4(1):1. 21. Mohamadi J, Ghamari A, Herasi SA. Learning and generalization of the errorless and error full practice in girls 10 to 12 years. Motor Behavior. 2016;8(23):49-64 (In Persian). 22. Gabbett T, Masters R, S W. Challenges and solutions when applying impilicit motor learning theory in a high performance sports environment: Examples from rugby league. International Journal of Sports Science & Coaching. 2011;6:567-75. 23. Salehi H, Mehrvarz M, Rafaei M. Errorless practice for facilitate implicit motor learning in children. Journal of Development & Motor Learning. 2018;10(3):367-84 (In Persian). 24. Sanli EA, Lee TD. What roles do errors serve in motor skill learning? An examination of two theoretical predictions. Journal of motor behavior. 2014;46(5):329-37. 25. Sanli EA, Lee TD. Nominal and functional task difficulty in skill acquisition: Effects on performance in two tests of transfer. Human movement science. 2015;41:218-29. 26. van Abswoude F, Santos-Vieira B, van der Kamp J, Steenbergen B. The influence of errors during practice on motor learning in young individual with cerebral palsy. Research in Developmental Disabilities. 2015;45-46:353-64. 27. Wechsler D. Wechsler intelligence scale for children. 1949. 28. Alloway TP, Gathercole SE. Working memory rating scale (wmrs): Manual: Pearson Education; 2008. 29. Alloway TP, Gathercole SE, Kirkwood H, Elliott J. Evaluating the validity of the automated working memory assessment. Educational Psychology. 2008;28(7):725-34. 30. Poolton JM, Masters RSW, Maxwell JP. The relationship between initial errorless learning conditions and subsequent performance. Human Movement Science. 2005;24(3):362-78. 31. Poolton JM, Masters RSW, Maxwell JP. Passing thoughts on the evolutionary stability of implicit motor behaviour: Performance retention under physiological fatigue. Consciousness and cognition. 2007;16(2):456-68. 32. Masters RSW, Poolton JM, Maxwell JP. Stable implicit motor processes despite aerobic locomotor fatigue. Consciousness and cognition. 2008;17(1):335-8. 33. Ghamari A, Mohamadi J, Mohamadi M. The effect of errorless and error full practice on learning and transfer of dart throwing skill in adolescents with intellectual disabilities. Motor Behavior. 2015;7(21):111-26 (In Persian). 34. Buszard T, Farrow D, Reid M, Masters RSW. Modifying equipment in early skill development: A tennis perspective. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2014;85(2):218-25. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 376 |