![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,682,274 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,109 |
واکاوی انواع هویت در داستانهای نوجوانان بر اساس نظریه روانی- اجتماعی اریکسون | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 53، شماره 2، تیر 1398، صفحه 13-32 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2019.267685.1368 | ||
نویسندگان | ||
وجیهه حسینی1؛ اعظم صنعت جو* 2؛ عاطفه شریف3؛ سید امیر امین یزدی4 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه فردوسی مشهد- مشهد- ایران | ||
3گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
4گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران، | ||
چکیده | ||
هدف: داستانهای نوجوانان علاوه بر ویژگیهای تفریحی و سرگرمکنندگی، سرشار از نکات آموزشی و تربیتیاند. یکی از پرسشهای اساسی در دوره نوجوانی، کنجکاویهای فرد در زمینه شناخت خود و هویتیابی است. بنابراین شاید بتوان گفت نوجوان از طریق مطالعه داستان میتواند به این کنجکاویها پاسخ دهد. پژوهش حاضر در نظر دارد وضعیت کتابهای داستانی نوجوانان را از حیث ابعاد هویتیابی بررسی نماید. یکی دیگر از اهداف این پژوهش آن است که از میان داستانهای بررسی شده، فهرستی از داستانهایی که بیشتر از بقیه به انواع هویت توجه داشتهاند، معرفی شود. روش: پژوهش حاضر، توصیفی است و از رویکرد تحلیل محتوا به منظور جمعآوری دادههای پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی کتابهای داستانی گروههای سنی "د" و "ه" است که در سالهای 94-1390 توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است و در مجموع، 180 عنوان داستان را دربرمیگیرد. یافتهها: بررسیها نشان داد در داستانهای مورد بررسی به انواع مختلف هویت به شکل یکسانی توجه نشده است. بیشترین توجه نویسندگان داستانها به هویت فردی، هویت خانوادگی، هویت گروهی، و هویت ملی تمرکز یافته است. سایر هویت ها به تفکیک در داستانهای تألیفی و ترجمه ای متفاوت است. میتوان گفت کم توجهی به سایر هویتها، اثرات منفی و آسیبهای جدی و جبران ناپذیری را در زمینه شکلگیری و تثبیت هویت نوجوانان بر جای میگذارد. در بخش پایانی یافته های پژوهش، هفت عنوان از داستانهای برتر با در نظر گرفتن مؤلفههای هویتی مطرح در نظریات روانشناسی معرفی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
انواع هویت؛ داستانهای نوجوانان؛ نظریه روانی- اجتماعی اریکسون؛ داستانهای مناسب | ||
مراجع | ||
آگبرن، ویلیام فیلدینگ؛ نیم کوف، مایر فرانسیس (1380). زمینه جامعهشناسی (ا. ح. آریانپور، مترجم). تهران: نشر گستره (نشر اثر اصلی 1974).
احدی، حسن؛ جمهری، فرهاد (1391). روانشناسی رشد (2): نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی و پیری). تهران: پردیس.
اسماعیلی، رضا، معمار، ثریا و رئوفیمنش، صدیقه (1390). بررسی جایگاه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان در سالهای 75، 80 و 85. مطالعات فرهنگ- ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگی سابق)، 12 (13)، 40-9.
افهمی، بنفشه (1385). بررسی مضامین و آموزههای سیاسی در کتابهای درسی دوره ابتدایی. پژوهشهای تربیت اسلامی، 2، 28-7.
برجعلی، احمد (1387). شکلگیری هویت، وقتی نوجوان خودش را کشف میکند. رشد مشاور مدرسه، 3 (4): 20-21.
برگر، کاتلین (1394). روانشناسی رشد کودکان و نوجوانان (اسماعیل سعدیپور، مترجم). تهران. دوران (نشر اثر اصلی 2015).
پارسا، محمد (1393). روانشناسی رشد کودک و نوجوان. تهران: بعثت.
پراین، لارنس (1391). تأملی دیگر در باب داستان (محسن سلیمانی، مترجم). تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری (نشر اثر اصلی 2012).
پریرخ، مهری (1382). نقش ادبیات کودکان و نوجوانان در پاسخگویی به نیازهای آنان. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 3 (6): 23-36.
پورزارعیان، ناصر (1390). تحلیل محتوای کتاب جدیدالتألیف جامعهشناسی 2. بازیابی شده از: http://npsf.blogfa.com (24، Jan، 2015)
تاپیا، کلود (1386). درآمدی بر روان شناسی اجتماعی: مجموعه ضرورت های جامعه شناسی روانی (مرتضی کتبی، مترجم). تهران: نشر نی (نشر اثر اصلی 2007).
حاضری، علی محمد و احمدپور خرمی، علیرضا (1391). بازنمایی جنسیت در کتب فارسی مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در سال تحصیلی 89-1388. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 10 (3)، 96-75.
حجازی، بنفشه (1394). ادبیات کودکان و نوجوانان: ویژگیها و جنبهها. تهران: نشر روشنگران و مطالعات زنان.
ذاکری، مختار و شمشیری، بابک (1394). بررسی مفهوم هویت در مجموعه داستانهای «قصههای شیرین مغزدار» و «قصه بازی شادی». مجله مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، 6 (3)، 86-59.
رفیعی، حسن (1382). اریکسون فرزند خود و معمار هویت. تهران: دانژه.
زاویه، سعید و عزیزی، سیده مهدیه (1392). تصاویر کتابهای درسی و رابطه آنها با هویت ملی و دینی، مطالعه کتابهای اول و دوم دبستان. فصلنامه مطالعات ملی، 14 (4)، 140-121.
سبحانیجو، حیاتعلی (1383). هویت و بحران هویت. پیوند، ش 301.
شاملو، سعید (1391). مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت. تهران: رشد.
شرفی، محمدرضا (1392). دنیای نوجوان. تهران: انتشارات منادی تربیت.
صالحیعمران، ابراهیم، رضایی، احمد، نیازآذری، کیومرث و کمالی کارسالاری، نعمتالله (1387). بررسی میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی در کتابهای درسی دوره راهنمایی. مجله مطالعات ملی، 9 (3): 3-26.
صدر، ضیا؛ صرافی، علیرضا (1386). کثرت قومی و هویت ملی ایرانیان. تهران: اندیشه نو.
فروتن، یعقوب (1389). جامعهپذیری جنسیتی در کتابهای درسی مدارس ایران. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 8 (3)، 216-195.
فیاض، ایراندخت (1387). بررسی فراتحلیلی محتوای کتابهای درسی در رابطه با ارزشهای اسلامی- ایرانی. مجله فرهنگ و علم، 1 (1)، 40-11.
فیاض، ایراندخت و ایمانی قوشچی، فریبا (1389). بررسی نمادهای هویت ملی در کتابهای درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره متوسطه رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک در سال تحصیلی 89-1388. فصلنامه روانشناسی تربیتی، ش 17، سال 6: 29-63.
قاسمی، یارمحمد (1383). بررسی میزان تعلق خاطر دانشآموزان دوره متوسطه به هویت ملی. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، 20-19(2-1): 143-172.
کاردان، ژیلا، فتحی آذر، اسکندر و ادیب، یوسف (1396). تجارب دانشجویان دختر از مفهوم جنس در کتب درسی: پژوهشی پدیدارشناسانه. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 19، 20-9.
کرباسی, آرزو؛ مهری پریرخ و اعظم صنعتجو (۱۳۹۵). آسیبشناسی کتابهای داستانی تصویری بازاری برای کودکان گروه سنی الف و ب، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 6 (2).
کریمی، عبدالعظیم (1390). روانشناسی رشد: مراحل شکلگیری اخلاق در کودک (با تأکید بر رویکردهای تحولی). تهران: عابد.
لطفآبادی، حسین (1379). روانشناسی رشد کاربردی نوجوانی و جوانی (1). تهران: اسپید.
------------- (1395). روانشناسی رشد (2): نوجوانی، جوانی و بزرگسالی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
محسنی، نیک چهر (1384). نظریهها در روانشناسی رشد: شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف. تهران: پردیس 57.
منصور، محمود (1395). روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
References
Brower, M. (1991). The Social Self: on Being the Same and Different at the Same Time. Personality and Social Psychology Bulletin, 17 (5): 473-482.
Erickson, E. H. (1968). Identity. Youth and Crisis. New York: Norton.
Good, Carter (1945). Dictionary of Education. New York: Mc Graw-Hill Book Company.
Jackson, Tamara j. (2006). Were the Colonials Americans? History Curriculumand National Identity Construction for Immigrant Children in Southeast Losajeles. Retrieved from http://www.Polisci.ufl.edu.
Kim, Hyo-jeong (2004). National Identity in Korean Curriculum. Canadian Social Studies, 38 (3).
Libekind, K. (1992). Ethnic Identity: Challenging the Boundaries of Social Psychology . In G. Breakwell (ed.), Social Psychology of Identity and the Self Concept (147-148). Surrey University Pres.
Lopata, H. Z. (1993). The Interweave of Public and Private: women’s Challenge to American Society. Journal of Marriage and the Family, 55: 176-190.
Meeus, W. (1993). Occupational Identity Development, school performance, and school support in adolescence: finding of a dutch study. Adolescence, 28, p. 809-817.
Tojfel, H. (1981). Human Groups and Social Categories. New York: Cambridge University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,544 |