تعداد نشریات | 154 |
تعداد شمارهها | 5,833 |
تعداد مقالات | 64,012 |
تعداد مشاهده مقاله | 106,253,966 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 83,152,622 |
ارزیابی عملکرد کتابخانه های دانشگاه رازی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 53، شماره 2، تیر 1398، صفحه 32-51 اصل مقاله (1.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2019.252983.1305 | ||
نویسندگان | ||
محمود مرادی* 1؛ خاطره ویسی2؛ سارا بهرامی نیا3 | ||
1استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
3گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی عملکرد کتابخانههای دانشگاه رازی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)میباشد. همچنین در این پژوهش نقاط قوت و ضعف عملکرد کتابخانههای دانشگاه رازی تعیین میگردد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران، کارکنان و کاربران کتابخانههای دانشگاه رازی میباشد. در این پژوهش از روش سرشماری و نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. همچنین دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونهای و با استفاده از نرم افزار اس. پی . اس. اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد منظر مشتری بالاترین سطح توازن، و بعد از آن منظر مالی بهترین سطح توازن را داراست. دو منظر رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی که مربوط به سطح عملکرد کارکنان کتابخانههای دانشگاه رازی است در پایینترین سطح عملکرد قرار دارند. نتیجهگیری: عملکرد کتابخانههای دانشگاه رازی در بُعد رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی نامتوازن است، به این معنی که کتابخانههای دانشگاه رازی نتوانسته در ارائه خدمات و توانمندسازی کارکنان خود موفق و به صورت مطلوب عمل کند. اما، عملکرد کتابخانههای دانشگاه رازی از بُعد مالی متوازن و قابل قبول است، به این معنی که مدیران کتابخانههای دانشگاه رازی، منابع مالی کتابخانه را به شیوهای مناسب و مطلوب هزینه میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی عملکرد؛ دانشگاه رازی؛ کتابخانه های دانشگاهی؛ مدل کارت امتیازی متوازن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of Library Performance in Razi University Using the Balanced Scorecard Model (BSC) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmoud moradi1؛ khaterh vaisee2؛ Sara Bahrami Nia3 | ||
1Faculty member | ||
2Student | ||
3Department of Knowledge Information Science-Razi University | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The purpose of this research is to evaluate the performance of Razi University libraries using the Balanced Scorecard Model (BSC). Also, in this research, the strengths and weaknesses of the performance of the Razi University libraries are determined. Methodology: The present study is an applied research and has been conducted through a survey-descriptive method. The statistical population of this research is all managers, staff and users of Razi University libraries, which consists of 7 managers and 14 employees and 8000 active users of Razi University libraries. Data were analyzed using descriptive statistics and one-sample t-test using SPSS software was analyzed. Findings: The findings showed that the customer's perspective has the highest level of balance, and then the financial perspective has the best level of balance. The two perspectives of growth and learning and internal processes that are related to the level of performance of staff at Razi University libraries are at the lowest level of performance. Conclusion: The performance of Razi University libraries is unbalanced in terms of growth and learning and internal processes, which means that Razi University libraries failed to succeed in providing services and empowerment of their employees. However, the performance of the Razi University libraries is balanced and acceptable from the financial perspective, which means that the managers of the Razi University libraries spend the library's financial resources in a suitable and desirable manner | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Performance Evaluation, Razi University, Academic libraries, Balanced Scorecard Model (BSC) | ||
مراجع | ||
References
- Cribb: Hufgan, CH (2003).balanced score card: linking strategic planning to measurement and communication. Bond publication
- Kettunen, J, Kantol, I. (2005). Management information system based on balanced scorecard. Campus-wide information systems.
-Brooks, R.F., Lings, I.N. and Botschen, M. A. (1999), International marketing and .driven wavefronts. Service Industries Journal. No.4. Pp. 41 – 50.
- Kettunen, J.; Kantola, I. (2005). Management information system based on balanced scorecard. Campus-wide information systems, 22(5). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 837 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |