تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,702 |
تعداد مقالات | 72,401 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,688,132 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,416,576 |
«ابداع» و تولید نشانهها در هنر نقاشی از دیدگاه امبرتو اکو و نسبت آن با هرمنوتیک مدرن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 24، شماره 3، مهر 1398، صفحه 23-30 اصل مقاله (18.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.249140.665846 | ||
نویسنده | ||
فاطمه رحیمی* | ||
عضوهیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
مطابق با نشانهشناسی امبرتو اکو، نشانهی تصویری در هنر نقاشی، تنها بازسازی شماری از مشخصههای موضوع است که پس از گزینش برخی از آنها بر اساس رمزگانِ شناسایی و مطابق با قراردادهای گرافیکی، در یک بستر فرهنگی ایجاد میشود و همینامر باعث دریافت اثر از سوی مخاطبین میشود. اکو با ردّ واقعنماییِ بازنماییهای تصویری به موضوع «ابداع»: «ابداع معتدل» و «ابداع رادیکال» میپردازد. او در تحلیلهای نشانهشناختی خود در حوزهی نقاشی، ضمن توجه به آثار کلاسیک و مدرن، ترفند ابداع در اینگونه آثار را، نه به معنای خلاقیّت زیباشناسانه، بلکه صرفاً به عنوان یکی از شیوههای تولید نشانه معرفی میکند. با اینحال، در اینجا مواردی نظیر زبانِ فردی، ابهام و پوشیدگی معنا، خودانعکاسیِ رمزگان و ایجادِ نقشهای نشانهای جدید، بحث را به سمت یک نشانهشناسیِ ادراکی و همچنین تحلیل زیباشناختیِ اثر هنری و هرمنوتیک مدرن سوق میدهد. نگارنده در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی، ضمن بررسی نشانهشناسی تصویری اکو، وجه پیوند نشانهشناسیِ ادراکی و هرمنوتیک مدرن را در آرای این اندیشمند ایتالیایی مورد واکاوی قرار داده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در نشانهشناسیِ هنر اکو، نشانهی تصویری، یک واحدِ روایی است که در نسبت با جهانِ متن معنا مییابد؛ از اینرو در تحلیلهای نشانهشناختی، نه بر وجه قراردادی نشانهها بلکه باید به کاربُردشناسیِ روایت توجه نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
«هنر نقاشی»؛ «ابداع»؛ «نشانه تصویری»؛ «هرمنوتیک مدرن»؛ «نشانه شناسی ادراکی» | ||
مراجع | ||
اسلین، مارتین (1382)، دنیای درام، ترجمه محمد شهبا، انتشارات هرمس، تهران. اکو، امبرتو (1376)، درباره سهم فیلم در نشانهشناسی، نظریههای زیباییشناسی فیلم، ترجمه امید نیکفرجام، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، تهران. اکو، امبرتو (1385)، سطوح تجزیه رمزگان سینما، ساختگرایی، نشانهشناسی، سینما، گردآوری بیلنیکولز، ترجمه علاءالدین طباطبایی، انتشارات هرمس، تهران. اکو، امبرتو (1387)، نشانهشناسی ، ترجمه پیروز ایزدی، نشر ثالث، تهران. شپرد،آن (1383)، مبانی فلسفه هنر، ترجمه علی رامین، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. کاندینسکی، واسیلی (1384)، معنویت در هنر، ترجمه اعظم نورالهخانی، اسرار دانش، تهران. لینتن، نوربرت (1388)، هنر مدرن، ترجمه علی رامین، نشر نی، تهران.
Eco,Umberto (1976), A Theory of Semiotics, Indiana University Press, Bloomingtion,IN. Eco,Umberto (1977 Mar.), Semiotics of Theatrical Performance, The Drama Review, TDR,Vol. 21, No.1, pp.107-117.
Eco, Umberto (1979), The role of the reader : Explorations in the semiotics of texts, University of Indiana Press, Bloomigton,IN.
Eco,Umberto (1988), La structure absente, trad. Uccio Esposito – Torrigiani, Mercure de France, Paris.
Hjlmslev, Louis (1961), prolegomena to a Theory of language,trans Francis J. withfied, University of Wisconsin press, Madison.
Gomberich, E (1972), Art and Iliousion, Princeton University Press, Princeton.
Peirce,Charles Sanders (1931-1935), Collected Papers, Ed. Charles Hartshorne, Paul Weiss & Arthure W Burks, 8 vols, vol. 2 , Harvard U.P, Cambrige. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 894 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,954 |