
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,189,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,020,402 |
تأثیر یک دوره فعالیت اسپارک بر سطح هورمون رشد و مهارت حرکتی پسران 4 تا 7 سالۀ دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 2، شهریور 1398، صفحه 199-214 اصل مقاله (459.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2019.271955.1420 | ||
نویسندگان | ||
فرناز ترابی* 1؛ آذر آقایاری1؛ شقایق برادران مطیع2 | ||
1دانشیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره فعالیت اسپارک بر سطح هورمون رشد و مهارت حرکتی پسران 7-4 سالۀ دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی بود. روش بررسی: در این مطالعۀ نیمهتجربی، 20 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از مهدهای کودک مناطق 2 و 5 شهر تهران انتخاب شدند. سپس آزمودنیها بهطور تصادفی در دو گروه کنترل (تعداد=10 نفر) و تجربی (تعداد=10 نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 24 جلسه فعالیت اسپارک را دریافت کردند و گروه کنترل در این مدت فعالیتهای روزمره خود را انجام دادند. بهمنظور سنجش میزان هورمون رشد نمونهگیری خونی از آزمودنیها قبل و بعد از مداخله صورت گرفت. از آزمون برونینکز- اوزرتسکی برای ارزیابی تبحر حرکتی استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری تی زوجی و کوواریانس در سطح معناداری 05/0 P< انجام گرفت. یافتهها نشان داد بین گروههای کنترل و تجربی در امتیاز مهارت حرکتی درشت و ظریف تفاوت معناداری وجود دارد که در گروه تجربی بالاتر از گروه کنترل بود (001/0P=). تفاوت معناداری در سطح هورمون رشد بین دو گروه مشاهده نشد (399/0P=). براساس نتایج بهدستآمده میتوان نتیجه گرفت که یک دوره فعالیت اسپارک میتواند نقش مؤثری بر بهبود مهارت حرکتی ایفا کند و این بهبود با سطح هورمون رشد ارتباطی ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی؛ آزمون اوزرتسکی؛ تبحر حرکتی؛ فعالیت اسپارک | ||
مراجع | ||
1.Alizadeh H. Theoretical explanation of the disorder, attention deficit /hyperactivity over pattern of behavioral inhibition and self-control nature. Res Domain Except Child. 2005;17:323-43.[In Persian] 2.Kluwer W. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM–5).Indian journal of psychiatry. Indian journal of psychiatry. 2013;55(3):220-3. 3.Biederman J, Faraone SV. Attention-deficit hyperactivity disorder. Lancet. 2005;366 (9481):237-48. 4.Azadbakht L, Esmaillzadeh A. dietary patterns and attention deficit hyperactivity disorder among Iranian children. Nutrition. 2012;28(3):242-9. 5.Sahin S, Yuce M, Alacam H, Karabekiroglu K, Say GN, Salıs O. Effect of methylphenidate treatment on appetite and levels of leptin, ghrelin, adiponectin, and brain-derived neurotrophic factor in children and adolescents with attention deficit and hyperactivity disorder. Int J Psychiatry Clin Pract. 2014;18(4):280-7. 6.Yan L, Zhang J, Yuan Y, Cortese S. Effects of neurofeedback versus methylphenidate for the treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder protocol for a systematic review and meta-analysis of head-to-head trials. Medicine (Baltimore). 2018;97(39):e12623. 7.Alexander L, Farrelly N. Attending to adult ADHD: a review of the neurobiology behind adult ADHD. Ir J Psychol Med. 2018;35(3):237-44. 8.Sharma A, Couture J. A review of the pathophysiology, etiology, and treatment of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). . Ann Pharmacother. 2014;48(2):209-25. 9.Tarver J, Daley D, Sayal K. Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD): an updated review of the essential facts. Child Care Health Dev. 2014;40(6):762-74. 10.Rosa Neto F, Goulardins JB, Rigoli D, Piek JP, Oliveira JA. Motor development of children with attention deficit hyperactivity disorder. Braz J Psychiatr. 2015;37(3):228-34. 11.Pan CY, Chang YK, Tsai CL, Chu CH, Cheng YW, Sung MC. Effects of Physical Activity Intervention on Motor Proficiency and Physical Fitness in Children with ADHD: An Exploratory Study. J Atten Disord. 2017;21(9):783-95. 12.Cho H, Ji S, Chung S, Kim M, Joung YS. Motor function in school-aged children with attention-deficit/hyperactivity disorder in Korea. Psychiatry Investig. 2014;11(3):223-7. 13.Webb EA, O'Reilly MA, Clayden JD, Seunarine KK, Chong WK, Dale N, et al. Effect of growth hormone deficiency on brain structure, motor function and cognition. Brain Behav Evol. 2012;135(Pt 1):216-27. 14.Reus L, Pillen S, Pelzer BJ, van Alfen-van der Velden JA, Hokken-Koelega AC, Zwarts M, et al. Growth hormone therapy, muscle thickness, and motor development in Prader-Willi syndrome: an RCT. Pediatrics. 2014;134(6):e1619-e27. 15.Yasuhara A, Yoshida Y. Beneficial effect of growth hormone on severe delay in motor development in a child with Down syndrome. Clin Pediatr Endocrinol. 2001;10(2):137-40. 16.Hatzinger M, Brand S, Perren S, von Wyl A, von Klitzing K, Holsboer-Trachsler E. Hypothalamic-pituitary-adrenocortical (HPA) activity in kindergarten children: importance of gender and associations with behavioral/emotional difficulties. J Psychiatr Res. 2007;41(10):861-70. 17.Galvez-Contreras AY, Campos-Ordonez T, Gonzalez-Castaneda RE, Gonzalez-Perez O. Alterations of Growth Factors in Autism and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Front Psychiatry. 2017;8:126. 18.Torabi F, Ebrahim R, Hemayattalab R, Ramezankhani A. Effectiveness of High-Intensity Interval Exercise on Serum Dopamine Level and Improvement of Perceptual-Motor Skills in Male Students with Hyperactivity/Attention Deficit Disorder. Horizon Med Sci. 2017;23(1):35-9. [In Persian] 19.Johnson MH, Gliga T, Jones E, Charman T. Annual Research Review: Infant development, autism, and ADHD – early pathways to emerging disorders. J Child Psychol Psychiatry. 2015;3:228-24. 20.Aron AR, Robbins TW, Poldrack RA. Inhibition and the right inferior frontal cortex: one decade on. Trends Cogn Sci. 2014;18:177-85. 21.Torabi F, Ebrahim R, Hemayattalab R, Ramezankhani A. Effect of 6 weeks high intensity interval training on dopamine levels and improvement of perceptual motor skills in adolescent girls with attention deficit hyperactivity disorder. RJMS. 2016;23(148):106-14.[In Persian] 22.Afghan M, Gaeini AA, Razzaghiazar M, Mojarrad M, Shabani M, Hosseinpanah F. The effect of a physical activity program on IGF-I and IGFBP-3 levels in short stature children. Research in Medicine. 2014;38(1):47-52.[In Persian] 23.Faal Moganloo H, Hosseini F, Mikaili Manee F. Effect of Spark Motor Program on the development of gross motor skills in intellectually disabled educable boys. J Birjand Univ Med Sci. 2013;20(3):262-70.[In Persian] 24.Friedrich RR, Schuch I, Wagner MB. Effect of interventions on the body mass index of school-age students. Rev Saude Publica. 2012;46(3):551-60. 25.Boisseau N, Delamarche P. Metabolic and hormonal responses to exercise in children and adolescents. Sports Med. 2000;30(6):405-22. 26.Bagheri MH, Bambaeichi F, Esfarjani FR, Sattar M. The effect of 8 weeks of water training on growth hormone and insulin-like growth factor in children. Journal of sport biosciences. 2013;4(14):21-36. 27.Amirsasan R, Sari-Saraf V, Pourgholi T, Armanfar M. Comparing the effects of combined endurance-resistance training versus resistance-endurance on growth hormone and insulin-like growth factor-I in non-athlete prepubertal girls. Feyz. 2015;19(3): 214-22. [In Persian] 28.Mahon AD, Stephens BR, Cole AS. Exercise responses in boys with attention deficit/hyperactivity disorder: effects of stimulant medication. J Atten Disord. 2008;12(2):170-6. 29.Maddigan B, Hodgson P, Heath S, Dick B, St John K, McWilliam-Burton T, et al. The effects of massage therapy & exercise therapy on children/adolescents with attention deficit hyperactivity disorder. Can Child Adolesc Psychiatr Rev. 2003;12(2):40-3. 30.Cerillo-Urbina AJ, Garcia-Hermoso A, Sanchez-Lopez M, Pardo-Guijarro MJ, Santos Gomez JL, Martinez-Vizcaino V. The effects of physical exercise in children with attention–deficit/hyperactivity disorder: a systematic review and meta-analysis of randomized control trials. Child Care Health Dev. 2015;41(6):779-88. 31.Sami S, Karimyani N, Sayed Ebrahimi S, Hakimi M. Comparing the Motor Proficiency in Children with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Journal of Ilam University of Medical Sciences. 2014;21:223-36. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 585 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 503 |