تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,096,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,203,214 |
بررسی پیامدهای رفتاری/ نگرشی مدیریت برند داخلی میان کارکنان فروش شرکت فرمند | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 3، 1398، صفحه 505-524 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2019.266532.3254 | ||
نویسندگان | ||
مریم بهزادی1؛ احسان عابدی* 2؛ سید محمود هاشمی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران | ||
2گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﯿﺮ به روﯾﮑﺮدی ﻧﻮﯾﻦ ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻧﻘﺶ ﮐﺎرﮐﻨﺎن در ﺑﺮﻧﺪﺳﺎزی ﺗﻮﺟﻪ شده اﺳﺖ. اﯾﻦ روﯾﮑﺮد ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮﻧﺪ داﺧﻠﯽ، ﺗﻌﻬﺪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪ، رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺑﺮﻧﺪ و رضایت شغلی ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. نظر به اهمیت برندسازی داخلی و تحقیق و پژوهش در رابطه با رفتار کارکنان، پژوهش حاضر درصدد بررسی پیامدهای رفتاری/ نگرشی مدیریت برند داخلی از جمله رفتار شهروندی برند، تمایل به ماندن، تعهد به برند و رضایت شغلی در میان کارکنان فروش شرکت فرمند است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش از روش تمامشماری استفاده شده و دادهها از کلیه کارمندان فروش شرکت فرمند گردآوری شدهاند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز، از پرسشنامه استاندارد بهره گرفته شد و تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار PLS انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها، حاکی از تأثیر مثبت مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی و تعهد به برند است و تأثیر مثبت مدیریت برند داخلی بر رفتار شهروندی برند با نقش میانجی تعهد به برند نیز تأیید شد. تأثیر مثبت مدیریت برند داخلی بر رفتار شهروندی برند و تمایل به ماندن تأیید نشد، همچنین رضایت شغلی بر تعهد به برند تأثیر مثبت نداشت. مدیریت برند داخلی بر تمایل به ماندن با نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد به برند تأثیر مثبت نداشت و تأثیر مثبت مدیریت برند داخلی بر رفتار شهروندی برند با نقش میانجی رضایت شغلی پذیرفته نشد. نتیجه گیری: نظر به اینکه کارکنان مشتریان داخلی شرکت به شمار میروند، مدیریت منابع انسانی برندمحور (استخدام، اجتماعیسازی و آموزش) یکی از روشهایی است که میتواند کلید موفقیت برنامه مدیریت برند داخلی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعهد به برند؛ تمایل به ماندن؛ رضایت شغلی؛ رفتار شهروندی برند؛ مدیریت برند داخلی | ||
مراجع | ||
آقاموسی، رضا (1395). رابطه مدیریت برند داخلی با رفتار شهروندی برند، رضایت شغلی و تعهد در شرکت سایپا. (پایان نامه). دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. حافظنیا، محمدرضا (1378). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). حسینی، میرزا حسن؛ بهرامی، مرجان (1394). مدل تأثیر مدیریت برند داخلی بر رفتار شهروندی با نقش میانجی متغیرهای رضایت شغلی و تعهد به برند. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری، 25 اسفند، تهران، ایران. درگی، پرویز (1395). قطب نمای مدیران فروش. تهران: انتشارات بازاریابی. رحیمنیا، فریبرز؛ صادقی، فرشته (1395). بررسی نقش واسط رضایت شغلی در تأثیر مدیریت برند داخلی و لنگرهای شغلی بر تمایل به ماندن. تحقیقات بازاریابی نوین، 6(4)، 67-88. رضازاده، آرش؛ داوری، علی (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار پیالاس. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی. سالخورده، نوید (1393). تعیین عوامل تأثیرگذار بر ارزش ویژه برند داخلی سازمانها با موضوع فعالیت خدمات b2b. (پایاننامه). دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، ایران. سبزعلی، زهره (1395). مطالعه تأثیر برند کارفرما بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجیگری هویت سازمانی و تناسب فرد ـ سازمان. (پایاننامه)، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، ایران. شیرمحمدی، یزدان؛ عادل، حسنیه؛ هاشمی باغی، زینب (1396). اثر مدیریت درونی برند بر رفتار شهروندی برند در خردهفروشیها. سومین کنفرانس بینالمللی نقد و واکاوی مدیریت در هزاره سوم، بیست و ششم آذر، مشهد، ایران. عابدی، احسان؛ جمالو، فاطمه (1396). بررسی عوامل مؤثر بر هویت برند سازمانی و تأثیر آن بر عملکرد برند و رضایت کارکنان بیمه البرز (مطالعه موردی: کارکنان استان تهران). مدیریت بازرگانی، 9(3)، 617-640. علیزاده، ابراهیم (1386). عوامل مؤثر بر تمایل بر ترک کار کارکنان. ماهنامه توسعه انسانی پلیس، 4(11)، 73-89. کفاشپور، آذر؛ رحیمنیا، فریبرز؛ فیض محمدی، شیرین (1393). بررسی اثر تمایز و پرستیژ برند بر وفاداری مشتری بهواسطه هویتیابی مشتری با برند. تحقیقات بازاریابی نوین، 4(3)، 1-16.
References Abedi, E. & Jamallo, F. (2018). Investigating Factors Affecting Corporate Brand Identity and Its Influence on Alborz Insurance Brand Employees’ Performance and Satisfaction (Case Study: Tehran Province’s Employees). Journal of Business Management, 9(3), 617-640 (in Persian) Ahmed, P. K., & Rafiq, M. (2003). Internal marketing issues and challenges. European Journal of Marketing, 37(9), 1177-1186. Alizadeh.A (2007). Factors Influencing Willingness to Quit Work. Journal of Police Human Development, 4 (11), 73-89. (in Persian) Burmann, C. & Zeplin, S (2005). Building Brand Commitment: A behavioural Approach to Internal Brand Management. Journal of Brand Management, 12(4), 279-300. Burmann, C., Zeplin, S. & Riley, N (2009). Key Determinants of Internal Brand Managment Success: An Exploratory Empirical Analysis. Journal of Brand Management, 16(4), 264-284. Dargi, P. (2016). Compass of Sales Managers, Tehran: Marketing publications. (in Persian) Du Preez, R., & Bendixen, M. T. (2015). The impact of internal brand management on employee job satisfaction, brand commitment and intention to stay. International Journal of Bank Marketing, 33(1), 78-91. Du Preez, R., Bendixen, M. & Abratt, R (2017). The behavioral consequences of internal brand management among frontline employees. Journal of Product & Brand Management, 26, 78-91. Erkmen, E. & Hancer, M. (2015). Linking brand commitment and brand citizenship behaviors of airline employees: the role of trust. Journal of Air Transport Management, 42, 47-54. Firth, L., Mellor, D. J., Moore, K. A., & Loquet, C. (2004). How Can Managers Reduce Employee Intention to Quit. Journal of Managerial Psychology, 19 (1/2), 170-187. Geuens, M. & Weijters, B. & De Wulf, K. (2009). A new measure of brand personality. International Journal of Research in Marketing, 26(2), 97-107. Hafeznia, M.R. (1999). An Introduction to the Research Methods in the Humanities. Tehran: the Organization of the Study and Compilation of Human Sciences Books of Universities. Hosseini, M.H. & Bahrami, M. (2016). The Impact of Internal Brand Management on Citizenship Behavior with the Mediating Role of Job Satisfaction and Brand Commitment. Third International Conference of Management and Accounting, 15th March, Tehran, Iran. (in Persian) Aghamousa, R. (2016). Internal Brand Management Relationship with Brand Citizenship Behavior. Job Satisfaction and Commitment in Saipa Teif Company. (dissertation). Management faculty, Islamic Azad University, Tehran, Iran (in Persian) Kafashpour, A., Rahimnia, F., & Feiz Mohammadi, SH. (2014). Investigating the impact of brand distinctiveness and prestige on customer brand loyalty through customer-brand identification. Journal of new marketing research, 4(3), 1-16. (in Persian) King, C., & Grace, D. (2010). Building and Measuring Employee-Based Brand Equity. European Journal of Marketing, 40(7/8), 938-971. Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing. Journal of Marketing, 58(3), 20-38. Noe, R., Hollenbeck. J., Gerhart, B., Wright, P. (2016). Human Resource Management. 10th edition. New York City, MA: McGraw Hill Education. Oshagbemi, T. (1997) Job satisfaction and dissatisfaction in higher education. Journal of Education and Training, 39(9), 354-359. Parasuraman, A. & Berry, L.L. (1991). SERVQUAL: a multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing; Greenwich, 64(1), 12-40. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine, J. B., & Bachrach, D. G. (2000). Organizational citizenship behaviors: a critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management, 26(3), 513-563. Rahimnia, F., Sadeghi, F. (2016). Investigating the mediating role of job satisfaction in the effects of internal brand management and career anchors on intention to stay. Journal of New Marketing Research, 6(4), 67-88. Porricelli, M., Yurova, Y., Abratt, R., & Bendixen, M. (2014). Antecedents of brand citizenship behavior in retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(5), 745-752. RezaZadeh, A. & Davari, A. (2013). Structural Equations Modeling with Pls Software. Tehran: Jahad Daneshgahi publications. (in Persian) Sabzali, Z. (2016). Study of the effect of employer brand on organizational citizenship behavior by mediating role of organizational identity and individual-organization fit. (dissertation), Faculty of management and accounting, Tehran University, Tehran, Iran (in Persian) Salkhordeh, N .(2014). Determining the effectiveness of various elements on internal brand equity inside B2B service provider organizations. (dissertation), Faculty of management and accounting, Tehran University, Tehran, Iran. (in Persian) Scrima, F. & Parry, E. (2014). The mediating role of work engagement on the relationship between job involvement & affective commitment. Journal of Human Resource Management, 25(15), 2159-2173. Shirmohammadi, Y., Adel, H., & Hashemi Baghi, Z. (2017). The Effect of Brand Management on Brand Citizen Behavior in Retail. The Third International Management Review Conference in the Third Millennium, 17th December, Mashhad, Iran. (in Persian) Siong, Z. M. B., Mellor, D., Moore, K. A. & Firth, L (2006). Predicting Intention to Quit in the Call Centre Industry: Does the Retail Model Fit? Journal of Managerial Psychology, 21(3), 231-243. Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposito Vinzi, V. (2004). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modeling. In Proceedings of the XLII SIS scientific meeting (pp. 739-742). Tsai, M.C., Cheng, C.C., & Chang, Y.Y. (2010). Drivers of Hospitality Industry Employees' Satisfaction, Organizational Commitment and Job Performance. African Journal of Business Management, 4(18), 4118-34. Uçanok, B. & Karabati, S. (2013). The Effects of Values, Work Centrality, and Organizational Commitment on Organizational Citizenship Behaviors: Evidence from Turkish SMEs. Human Resource Development Quarterly, 24(1), 89-129. Ulrich, D. & Smallwood, N. (2007). Building a Leadership Brand. Harvard Business Review, 85(7-8), 92-100. Wetzels, M., Odekerken-Schroder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly, 33(1), 177. Xie, L.S., Peng, J.M., & Huan, T.C (2014). Crafting and testing a central precept in service-dominant logic: Hotel employees' brand-citizenship behavior and customers' brand trust, International Journal of Hospitality Management, 42, 1-8.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,058 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,538 |