تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,234 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,754,989 |
ارزیابی ظرفیت آموزشی مدیران شهری با روش معادلات ساختاری (مطالعۀ موردی: مدیران سطح میانی شهرداری زنجان) | ||
پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 189-209 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی - کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jurbangeo.2019.277107.1070 | ||
نویسنده | ||
اسماعیل دویران* | ||
استادیار و عضو هیأتعلمی گروه جغرافیا دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در دهة گذشته، بهدنبال ظهور فناوریهای نوین، تحولات بازار و رویکردهای جدید مدیریتی، سازمانها با تغییرات عمدهای مانند دانشمحور شدن روبهرو شدند. این امر بر اهداف و فرایندهای کاری آنها تأثیر گذاشته و آنها را متحول کرده است. مدیریت شهری نیز از این قاعده مستثنا نیست و ناگزیر به پذیرش تحول سازمانی در مدیران خود است. پژوهش توصیفی-تبیینی حاضر با ماهیت کاربردی-کمی، با هدف ارزیابی ظرفیت آموزشی مدیریت شهری، به ارزیابی نیاز آموزشی مدیران شهرداری شهر زنجان اولویت داده است. روش گردآوری دادهها بهصورت کتابخانهای و میدانی با تکیه بر ابزار پرسشنامه بوده است. حجم نمونه با توجه به جامعة 200 نفری مدیران سطح میانی شهرداری زنجان براساس جدول مورگان 127 نفر بهدست آمد و متغیرهای ظرفیت نیاز توسعهای، نیاز مکمل و نیاز حل مسئله بهصورت تصادفی در شهرداری زنجان سنجیده شد. دادههای گردآوریشده در نرمافزار SPSS اجرا شد و سپس تحلیل نحوه و چگونگی ارتباط متغیرهای تأثیرگذار بر ظرفیت آموزشی مدیران بهکمک مدل معادلات ساختاری (روش تحلیل مسیر) صورت گرفت. براساس نتایج، ظرفیت آموزشی مدیران با متغیرهای ظرفیت نیاز توسعهای، نیاز مکمل و نیاز حل مسئله با ضریب تأثیر بالای 88/0 و t-value بالاتر از سطح اطمینان 96/1 ارتباط معنیداری با جهت مثبت دارد و متغیرها نیز با یکدیگر در ارتباط معنادار هستند. از سوی دیگر، نماگرهای سنجش متغیرهای نیاز توسعهای و نیاز مکمل پایینتر از نیاز حل مسئله است و نماگرهای ساختاری پیشبینیکننده، مانند داشتن برنامة راهبردی، خلاقیت، برنامة واحد کار و حفظ و پرورش نیرو پایینتر از حد استاندارد تعریفشده هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ زنجان؛ شهرداری؛ ظرفیت؛ مدیران شهری | ||
مراجع | ||
آخوندی، عباس و همکاران، 1390، «نیازسنجی آموزشی شهرداریها بهمنظور بهسازی سکونتگاههای غیررسمی بندرعباس، تبریز، زاهدان، سنندج و کرمانشاه»، فصلنامة مدیریت شهری. دورة نهم، شمارة 27، صص 247-262. آناقیز، صابر و همکاران، 1396، «عنوان نیازسنجی آموزشی و شناسایی مهارتهای مدیران مالی براساس مدل کاتز»، فصلنامة آموزش و توسعة انسانی، شمارة 13، صص 141-157. اولی، اسماعیل و همکاران، 1397، «شناسایی و اولویتبندی وظایف و تکالیف شغلی معلمان شیمی دورة متوسطه با روش دیکوم»، فصلنامة علمی-پژوهشی تعلیم و تربیت، دورة سیوچهارم، شمارة 3، صص ۳۳-۵۴. برزگر، محمدرضا، رحیمی، محمد و علی سلطانی، 1396، «ظرفیتسنجی مدیریت شهری در فرایند توانمندسازی سکونتگاههای غیررسمی پنج شهر ایران»، فصلنامة جغرافیا، دورة پانزدهم، شمارة 53، صص 233-250. بیگدلی، بهروز و سنجر سلاجقه، 1395، «بررسی تأثیر آموزش بر استراتژیهای منابع انسانی با تأکید بر نقش واسطهای توسعة عرضة تسهیم دانش در میان کارکنان شهرداری منطقة 7 عملیات انتقال گاز تهران»، فصلنامة آموزش منابع انسانی، سال سوم شمارة 10، صص 147- 166. حسنزاده بارانی کرد، سودابه و ابراهیم صالحی عمران، 1395، «ارتقای کیفیت آموزش منابع انسانی با تأکید بر ساخت سرمایة اجتماعی»، فصلنامة آموزش و توسعة انسانی، سال سوم، شمارة 10، صص 10-23. خراسانی، اباصلت، عموزاد، محمد و اعظم ملااحمدی، 1395، «اعتباریابی مدل تعالی آموزش و توسعة منابع انسانی ایران»، فصلنامة آموزش و منابع انسانی، سال سوم، شمارة 8، صص 1-28. دهقانی، محمدرضا و همکاران، 1393، «نیازسنجی آموزشی و تدوین برنامة آموزشی»، مجلة گامهای توسعه در آموزش پزشکی، دورة یازدهم، شمارة 3، صص 299-312. رحیمیان، حمید و سید محسن طباطبایی مزدآبادی، 1393، «تحلیل شکاف و نیازسنجی مهارتهای عمومی کارشناسان مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران»، فصلنامة اقتصاد و مدیریت شهری، شمارة 8، صص 67-79. رستمی، ولی و معصومه عامری، 1395، «شهرداری در نظام حقوقی ایران و فرانسه»، مطالعات حقوق تطبیقی، سال هفتم، شمارة 1، صص 141-161. رضاییزاده، محمدجواد، 1390، حقوقبرنامهریزیشهری، چاپ اول، تهران، انتشارات مجد. رفیع پور، سعید، 1392، «دورنمای شهر، شهروند و مدیریت شهری در برنامة اجرایی شهرداری قاین با استفاده از مدل کارت ارزیابی متوازن BSC»، فصلنامة اقتصاد و مدیریت شهری، شمارة 2، صص 51-64. زمانیان جهرمی، علی، 1390، حقوقنظارتقدرتعمومیبرشهرداریها، چاپ اول، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران. سعادت، اسفندیار، 1395، مدیریتمنابعانسانی، انتشارت سمت، تهران. طباطبایی مزدآبادی، سید محسن، 1395، «واکاوی نیازهای آموزشی با رویکرد تجزیه و تحلیل شغل (مطالعة موردی: کارشناسان مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران»، فصلنامة علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، سال چهارم، شمارة 15، صص 127-146. طباطبایی مزدآبادی، سید محسن، 1396، «تبیین مدیریت شهری کارآمد با ارائة الگوی توسعة حرفهای مدیران (نمونة موردی شهرداری تهران) ، فصلنامة جغرافیا،صص220-234. عباسزاده، ثریا و همکاران، 1396، «بررسی عملکرد مدلهای تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) و مدلسازی معادلههای ساختاری روی بررسی روابط پیچیده بین متغیرها»، مجلة تخصصی اپیدمیولوژی ایران، دورة سیزدهم، شمارة 3، صص 183-189. عبدالهی، مژگان و همکاران، 1394، «شایستگیهای مدیران آموزش و توسعة منابع انسانی»، فصلنامة علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال ششم، شماره 24، صص 23-54. فتحی واجارگاه، کوروش، خراسانی، اباصلت و هومن دوستی، 1391، «نیازسنجی و تحلیل شکاف آموزشی کارکنان یک شرکت بیمه و تدوین نیازهای آموزشی آنها براساس مدل استاندارد مهارت»، پژوهشنامة بیمه، سال بیستوهفتم، شمارة 4، صص 51-69. قهرمانی، محمد، 1388، مدیریتآموزشسازمان، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. منصور، جهانگیر، 1397، قوانینو مقررات شهر وشهرداریها، چاپ 37، نشر دیدار، تهران. یمنی، محمد، حسنزاده بارانی کرد، سودابه و اباصلت خراسانی، 1390، «نیازسنجی آموزشی مدیران میانی شرکت ایرانخودرو و مجموعههای وابسته به آن»، دو فصلنامة مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دورة چهارم، شمارة 2، صص 8-27. Barbazette, J., 2006, Training Needs Assessment: Methods, Tools and Techniques, Wiley, NewYork. Byrne, B. M., 2016, Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Application, and Programming, Routledge. Chen, G., and Klimoski, R. J., 2007, Training and Development of Human Resources at Work: Is the State of Our Science Strong? Human Resource Management Review, Vol. 17, No. 2, PP. 180-190. Haslinda, A., and Mahyuddin, M. Y., 2009, The Effectiveness of Training in the Publicservice, American Journal of Scientific Research, ISSN 1450-223X, No. 6 PP. 39-51. Khalid, M and els, 2011,Assessing Impact of Management Support on Perceived Managerial Training Effectiveness in Public Organizations of Pakistan, Journal of Social Sciences, Vol. 22, No. 1, PP. 106-125. Khalid, M. M., 2011, Assessing Impact of Management Support on Perceived. Kihongo, V., 2011, Factors Inhibiting Effective Staff Training: Cases of Temeke Municipal and Kisarawe District Councils, Tanzania, Asian Journal ofBusinessmanagement, Vol. 3, No. 2, PP. 123-130. Mccawley, P. F., 2009, Methods for Conducting an Educational Needs Assessment, University of Idaho, 32. Mcgill, R., 2001, Urban Management Checklis, Cities, Vol. 18, No. 5, PP. 347–354. Naidoo, J., and Jane W., 2004, Health Promotion, Bailliere Tindall, London. Olaniyan, D. A., Oja Locas, B., 2008, Staff Training and Development: A Vital Too for Organizational Effectiveness, European Journal of Scientific Research, Vol. 24, No. 3, PP. 326-331. Poortinga, Y. H., 2017, The Organization of Continued Professional Development, Roczniki Psychologiczne/Annals of Psychology, Vol. 18, No. 2, PP. 221-223. Rakodi, C., 2003, Politics and Performance: The Implication of Emerging Governance Arrangement for Urban Management Approaches and Information Systems, Habitat International, Vol. 27 No. 4, PP. 523-547. Rummler, G. A., and Brache, A. P., 2013, Improving Performance: How to Manage the White Space on the Organization Chart (3rd), San Francisco. Soltani, E., and Liao, Y., 2010, Training Interventions: Fulfilling Managerial Ends or Proliferating Invaluable Means for Employees? Training Interventions, Europaen Business Review, Vol. 22, No. 2, PP. 128-152. (In Persian) Tao, Y. H., Yeh, C. R., and Sun, S., 2006, Improving Training Needs Assessment, in Robert H., Kusy, Jr. and Mitchlle. M. (Eds.), Needs: System Design and Qualitative Study. Internet Research, Vol. 16, No. 4, PP. 427-449. Akhundi, A. et al., 2012, Training Needs Assessment in Municipalities for Upgrading Informal Settlements in Iran, Urban Management Journal, Vol. 9, No. 27, PP. 247-262. (In Persian) Anaghes, S. et al., 2017, Educational Need Assessment and Investigating the Needed Skills of Independent Auditors, Financial Managers and Financial Analysts in Iran Based on Katz Model, Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources. Vol. 4, No. 13, PP. 141-157. (In Persian) Oulaa E. et al., 2018, Identification and Prioritization of High School Chemistry Teachers’ Occupational Duties and Tasks Using the DACUM Process, Quarterly Journal of Education, Vol. 34, No. 3, PP. 33-54. (In Persian) Barzegar, M., Rahimi, M., and Soltani, A., 2017, Capacity of Urban Management in the Empowerment Process of Informal Settlements: A Case Study of Five Iranian Cities, Geography Journal, Vol. 15, No. 53, PP. 233-250. (In Persian) Begdeli, B., and Salagegheh, S., 2016, Studying the Effect of Training on Human Resources Strategies with Emphasis on Intermediary Role of Professional Development and Knowledge Sharing, Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources, Vol. 3, No. 10, PP. 147-166. (In Persian) Hasanzadeh, S., and Salehi, E., 2016, Promoting Quality of Human Resources Training in Higher Education with Emphasis on Social Capital Development, Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources, Vol. 3, No. 10, PP. 10-23. (In Persian) Khorasani, A., Amozad, M., and Mplaahmadi, A., 2016, Accreditation of Excellence Model of Iranian Human Resource Education and Development, Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources, Vol. 3, No. 8, PP. 1-27. (In Persian) Dehghani, M. et al., 2014, Educational Needs Assessment and Educational Program Planning with the Developing a Curriculum Model in Shiraz University of Medical Sciences, Iran, Strides in Development of Medical Education Journal, Vol. 11, No. 3, PP. 299-312. (In Persian) Rahimian H., and Tabatabaei Mozdabadi M., 2014, Gap Analysis and Need Assessment of General and Specialized Skills of Urban Economy and Financial Experts of Tehran Municipality, Urban Economi and Management Journal, Vol. 2, No. 8, PP. 67-79. (In Persian) Rostami, V., and Ameri, M., 2016, Municipality in Legal System of Iran and France, Comparative Law Review, Vol. 7, No. 1, PP. 141-161. (In Persian) Rezaei, M., 2011, Urban Planning Rights, 1, Majd Publications, Tehran. (In Persian) Rafipour, S., 2013, The Vision of City, Citizens, and Urban Management in Executive Plan of Qayen Municipality Utilizing Balanced Scorecard, Urban Economi and Management Journal, Vol. 2, No. 8, PP. 51-64. (In Persian) Zamanianjahromi, A., 2011, The Power of Public Power Over Municipalities, First Edition, Imam Sadiq University. Tehran. (In Persian) Saadat, S., 2017, Human Resources Management, First Edition, Samt. Tehran. (In Persian) Tabatabei Mazdabadi, M., 2016, Investigation of Educational Needs with Job Analysis Approach (Case Study: Financial and Urban Economy Experts of Tehran Municipality), Urban Economi and Management Journal, Vol. 4, No. 15, PP. 127-146. (In Persian) Tabatabei Mazdabadi, M., 2017, Explaining Efficient Urban Management by Providing a Model for Professional Development of Managers (Case Study: Tehran Municipality), Geography Journal, Vol.4, No. 4, 220-234. (In Persian) Abbaszadeh S., et al., 2017, Studying the Performance of Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) Models and Structural Equation Modeling on Complex Relationships Between Variables, Iranian Journal of Epidemiology, Vol. 13, No. 3, PP. 183-189. (In Persian) Abdollahi, M., et al., 2016, The Educational Managers’ Competencies And Human Resource Development, Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration, Vol. 6, No. 24, PP. 23-54. (In Persian) Fathi Vajargah, K., Khorasani, A., and Dosti, H., 2012, Need Assessment and Analysis of the Educational Gap of Employees of an Insurance Company and Their Educational Needs Based on Standard Skills Model, Iranian Journal of Insurance Research, Vol. 27, No. 4, PP. 51-69. (In Persian) Gharamani, M., 2009, Management Training Organization, Shahid Behesht University, Tehran. (In Persian) Jahngir, M., 2019, City and Municipal Laws and Regulations, Print 37, Didr, Tehran. (In Persian) Yamni, M., Hasanzadeh, S., and Khorasani, A., 2012, Identify Middle Managers, Educational Needs of Iran Khodro Co and the Affiliated Companies, Biennial Journal of Management and Planning in Educational Systems, Vol. 4, No. 7, PP. 8-27. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 620 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,005 |