تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,401 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,947 |
طراحی و تبیین مدل پارادایمی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار (مطالعة موردی: کمیتة امداد امام خمینی(ره) استان فارس) | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 8، دوره 17، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 147-171 اصل مقاله (376.9 K) | ||
نوع مقاله: کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2019.268055.1007520 | ||
نویسندگان | ||
رضا زارع1؛ محمد صفری دشتکی* 2 | ||
1استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران | ||
2دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد بندر دیلم، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر دیلم | ||
چکیده | ||
زنان و دختران بیشتر از مردان در معرض استثمار، فقر، خشونت و سوء تغذیه قرار دارند و فرصت تحصیل و آموزش برایشان کمتر فراهم است. کارآفرینی اجتماعی به زنان فرصت میدهد سرنوشت خویش را در دست گیرند. کارآفرینی اجتماعی در مقایسه با سرمایهگذاری سنتی و دولتی، دستیابی به استقلال، توانمندی و مشارکت اجتماعی بیشتری را برای زنان میسر میکند. این مطالعه درصدد است با استفاده از روش پژوهش کیفی و بهکارگیری راهبرد نظریهپردازی دادهبنیاد به ارائة الگویی از کارآفرینی اجتماعی با رویکرد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کمیتة امداد امام خمینی(ره) بپردازد و عوامل مؤثر بر شکلگیری این فرایند و پیامدهای حاصل از آن را شناسایی و تشریح کند. در این زمینه، با هجده نفر از متخصصان دانشگاهی و مددکاران خانوادة کمیتة امداد امام خمینی(ره) در استان فارس بهعنوان نمونة آماری به صورت نظری و هدفمند و به شیوة نیمهساختاریافته مصاحبه شد و متنهای مصاحبه در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. نتایج نشان داد سیاستهای توانمندساز بهمنزلة پدیدة محوری و در تعامل با عوامل دیگر موجب شکلگیری کارآفرینی اجتماعی میشود. نحوة ارتباط این عوامل در مدل نهایی پژوهش نشان داده شده است. ظرفیتسازی، تقویت جسمیـ روانی و قوانین حمایتی در شکلگیری سیاستهای توانمندساز تأثیر بسزایی دارند که درنهایت این نگرش پایهای برای به وجود آمدن پدیدة کارآفرینی اجتماعی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی اجتماعی؛ زنان سرپرست خانوار؛ کارآفرینی اجتماعی؛ کمیتة امداد امام خمینی(ره)؛ نظریهپردازی دادهبنیاد | ||
مراجع | ||
[1] ابطحی، سیدحسین ؛ شریف زاده، فتاح؛ ابراهیمپور، حبیب. (1389). «بررسی مفاهیم، نظریهها و مدلهای کارآفرینی و ارائة مدل مفهومی»، مدیریت فرهنگ سازمانی، س 8، ش 21، ص 82ـ112. [2] داناییفرد، حسن؛ اسلامی، آذر. (1389). کاربرد استراتژی پژوهشی نظریة دادهبنیاد در عمل: ساخت نظریه بیتفاوتی سازمانی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
[3] سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1390). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه. [4] عباسزاده، محمد. (1391). «تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی»، جامعهشناسی کاربردی، س 23، ش 42، ص 11ـ34. [5] کرمانی، مهدی؛ خراسانی، مظلوم؛ بهروان، حسین؛ نوغانی دخت بهمنی، محسن. (1394). «توانمندسازی مبتنی بر کارآفرینی اجتماعی: ارائة یک نظریة زمینهای (مطالعة موردی: ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، شهرداری تهران)»، نشریة علوم اجتماعی، س 12، ش 2، ص 107ـ136. [6] هومن، حیدر علی. (1388). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: انتشارات سمت. [7] Bacq, S. & Janssen, F. (2011). ”The multiple faces of social entrepreneurship: A review of definitionalissues based on geographical and thematic criteria”, Entrepreneurship & Regional Development: An International Journal, 23(5), PP 373-403. [8] Cala´s, M.B., Smircich, L. and Bourne, K.A. (2009). ”Extending the boundaries: reframing ‘entrepreneurship as social change’ through feminist perspectives”, Academy of Management Review, Vol. 34 No. 3, PP 552-69. [9] Choi, N., & Majundar, S. (2014). ”Social entrepreneurship as an essentially contested concept: opening a new avenue for systematic future research”, Journal of Business Venturing, 29(3), PP 363–376. [10] De Bruin, A., Brush, C., & Welter, F. (2007). ”Advancing a framework for coherent research on women’sentrepreneurship”, Entrepreneurship Theory and Practice, 31(3), PP 323–339. [11] Defourny, J., & Nyssens, M. (2013). ”Social co-operatives: When social enterprises meet the cooperative tradition”,Journal of Entrepreneurial and Organizational Diversity, 2(2), PP 11–33. [12] Dey, P, & Steyaert, C. (2012), 2012). ”Social entrepreneurship: critique and the radical enactment of the social”, Social Enterprise Journal, Vol. 8 Iss: 2, PP 90 – 107. [13] Edwards, M. (2008), Just Another Emperor? The Myths and Realities of Philanthrocapitalism, Demos, New York, NY. [14] Greico C (2015). Conceptualizing Social Entrepreneurship Where We Are and How to. [15] Hartigan, P. (2006). ”It’s about people, not profits”, Business Strategy Review, 17(4), PP 42–45. [16] Huybrechts, B. & Nicholls, A. (2011). Social entrepreneurship: definitions, drivers andchallenges, https://www.researchgate.net/profile/Benjamin_Huybrechts/publication/257380245_Social_Entrepreneurship_Definitions_Drivers_and_Challenges/links/02e7e525d9f8856587000000/Social-Entrepreneurship-Definitions-Drivers-and-Challenges.pdf [17] Light, P. C. (2009b). ”Social entrepreneurship revisited: Not just anyone, anywhere, in any organization can make breakthrough change”, Stanford Social Innovation Review, Summer, PP 21–22. [18] Mair, J., & Marti, I. (2009). ”Entrepreneurship in and around institutional voids: a case study from Bangladesh”, Journal of Business Venturing, 24(5), PP 419–435. [19] Mort, G. S., Weerawardena, J., Carnegie, K. (2003). ”Social entrepreneurship: Towards conceptualization”, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 8 (1). [20] Nicholls, A. (2010b), ”The Institutionalization of Social Investment: The Interplay of Investment Logics and Investor Rationalities”, Journal of Social Entrepreneurship, 1(1), PP 70-100. [21] Nicholls, A. and Young, R. (2008), ”Preface to the paperback edition”, in Nicholls, A. (Ed.), Social Entrepreneurship: New Models of Sustainable Social Change, Oxford”. University Press, Oxford, PP vii-xxiii. [22] Nicholls, A. (2005), ”Measuring impact in social entrepreneurship New accountabilities tostakeholders and investors?”, skoll centre for social entrepreneurship. Oxford: University of Oxford. [23] OECD, (2010). SMEs, Entrepreneurship and Innovation, http://rosted.nu/attachments/File/2010/SMEs_Entrepreneurship_and_Innovation_2010.pdf. [24] Sandberg, J. and Alvesson, M. (2011), ”Ways of construction research questions: gap-spotting or problematization?”, Organization, Vol. 18 No. 1, PP 23-44. [25] Shaw, E., Gordon, J., Harvey, C., & Maclean, M. (2013). “Exploring contemporary entrepreneurial philanthropy”, International Small Business Journal, 31(5), PP 580–599. [26] Weerawardena, J., Sullivan Mort, G. (2006). ”Investigating social entrepreneurship: A multidimensional model”, Journal of World Business, 41, PP 21–35. [27] Westley, F., & Antadze, N. (2010). ”Making a difference: Strategies for scaling social innovation for greater impact”, The innovation Journal: The Public Sector Innovation Journal, 15(2): PP 3-20. [28] Zahra, S. A., Gedajlovic, E., Neubaum, D. O., & Shulman, J. M. (2009). ”A typology of social entrepreneurs: motives, search processes and ethical challenges”, Journal of Business Venturing, 24(5(, PP 519–532.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,171 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,977 |