تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,893 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,223,624 |
تبیین نقش بنادر در تکوین ساختار فضایی پسکرانه ها در حوزه سرزمین ایران | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 1، دوره 23، شماره 3، آذر 1397، صفحه 5-16 اصل مقاله (17.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2019.259894.672047 | ||
نویسندگان | ||
هاشم داداش پور* 1؛ مجتبی آراسته2 | ||
1دانشیار برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2مجتبی آراسته، استادیار بخش شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه بنادر در اغلب نقاط جهان، به عنوان مهمترین کانون مفصلی میان حملونقل دریایی و زمینی، نقش حیاتی ایفا میکنند. بنادر ایران علیرغم برخورداری از موقعیت راهبردی، آنگونه که باید نتوانستهاند نقش موثر خود را در توسعه مناطق پسکرانه محلی بروز دهند. هدف از انجام این تحقیق، بررسی تعاملهای کالایی میان بنادر ایرانی و کانونهای پسکرانهای و تبیین ساختار فضایی حاصل از این تعامل است. بدین منظور چارچوب روششناختی این پژوهش بر مبنای پارادایم اثبات-گرایی استوار شده و برای تحلیل تعاملهای کمّی کالا، از تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی بهره گرفته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد بندرعباس، طی دو دهه اخیر اغلب تعاملهای کالایی خود را با تهران انجام داده و این دو کانون شاخصترین سهم مرکزیت وزنی و واسطگی کالا را به خود اختصاص دادهاند؛ به طوریکه چرخه تامین کالا کاملا وابسته به این کریدور تعاملی شده است. هرچند که در گذر زمان، به مرور نقش کانونهای پسکرانه منطقهای پررنگتر از سابق شده است. نکته قابل توجه اینکه اغلب کانونهای پسکرانه محلی بنادر جنوبی علیرغم مجاورت با بنادر، جایگاه قابل توجهی در تولید، ذخیره، فرآوری و توزیع کالا ندارند. بنابراین میتوان گفت ساختار فضایی سرزمین ایران در طول دو دهه اخیر، بر مبنای ساختار منظومهای قطبمحور شکل گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختار فضایی؛ بندر؛ پسکرانه؛ تحلیل شبکه؛ ساختار منظومهای قطب محور | ||
مراجع | ||
آراسته، مجتبی؛ داداشپور، هاشم و تقوایی، علیاکبر (1395). ارائه چارچوب نظری مناسب ساختار فضایی بنادر و مناطق پسکرانهای بر مبنای روش تحلیلمحتوا، مجله مدیریت شهری، دوره 15، شماره44، صص 19-40. داداشپور، هاشم و آراسته، مجتبی (1396)، واکاوی روابط فضایی در بنادر جنوبی ایران و حوزههای پسکرانه آن؛ ارائه یک نظریه زمینهای: مطالعه موردی مثلث فضایی شیراز، بندرعباس و بوشهر، مجله برنامهریزی و آمایش فضا، دوره21، شماره3، صص 145-187. داداشپور، هاشم و آتوسا آفاقپور (1393)، ساختار و سازمان فضایی در نظام شهری ایران با استفاده از تحلیل جریان هوایی افراد، فصلنامه پژوهشهای جغرافیای انسانی، دوره46، شماره1، صص 125-150. حاجیپور، خلیل (1387)، بررسی علل و عوامل اثرگذار در فرایند شکلگیری و تکوین مناطق کلانشهری، مجله هنرهای زیبا، شماره34، صص37-48. زبردست، اسفندیار(1386)، بررسی تحولات نخست شهری در ایران، مجله هنرهای زیبا، شماره 29، صص 29-38. Abolhallaje, M; Mousavi, S. M; Anjomshoa, M; Nasiri, A. B; Seyedin, H; Sadeghifar, J & Nasiri, M. B (2014), Assessing health inequalities in Iran: a focus on the distribution of health care facilities, Global journal of health science, 6(4), p. 285.
Afrakhteh, H (2006), The problems of regional development and border cities: A case study of Zahedan, Iran, Cities, 23(6), pp. 423-432.
Aghagolzadeh, M; Barjasteh, I & Radha, H (2012, 5-8 Aug. 2012), Transitivity matrix of social network graphs, Paper presented at the 2012 IEEE Statistical Signal Processing Workshop.
Airriess, C. A (2001), The regionalization of Hutchison port holdings in mainland China, Journal of Transport Geography, 9(4), pp. 267-278.
Ali, K & Amirahmadi, H (2017), The Transformation of Tehran from a Garrison Town to a Primate City: A Tale of Rapid Growth and Uneven Development, In Urban Development in the Muslim World (pp. 109-136), Routledge, New Jersey.
Amirahmadi, H (1986), Regional planning in Iran: A survey of problems and policies, The Journal of Developing Areas, 20(4), pp. 501-530.
Amirahmadi, H & Atash, F (1987), Dynamics of provincial development and disparity in Iran, 1956-1984, Third World Planning Review, 9(2), p. 155.
Arasteh, M; Dadashpoor, H & Taghvaee, A (2017), Explaining the geopolitical evolution of ports-hinterland connections in Iran; A historical comparative approach, International Quarterly of Geopolitics, 12(4), pp. 192-218.
Barke, M (1986), Transport and trade, Oliver & Boyd, Edinburgh.
Beresford, M & McFarlane, B (1995), Regional inequality and regionalism in Vietnam and China, Journal of Contemporary Asia, 25(1), pp. 50-72.
Bird, J (1963), Seaports and Seaport Terminals, Hutchinson University Library, London.
Borgatti, S & Everett, M (1999), Models of core/periphery structures, Social Networks, 21, pp. 375-395.
Chen, H; Cullinane, K & Liu, N (2017), Developing a model for measuring the resilience of a port-hinterland container transportation network, Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 97, pp. 282-301.
Coleman, J (1990), Foundations of Social Theory, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts.
Crabtree, M. A & Pillow, D. R (2018), Extending the Dual Factor Model of Facebook Use: Social motives and network density predict Facebook use through impression management and open self-disclosure, Personality and Individual Differences, 133, pp. 34-40.
Csermely, P; London, A; Wu, L. Y & Uzzi, B (2013), Structure and dynamics of core/periphery networks, Journal of Complex Networks, 1(2), pp. 93-123.
Dadashpoor, H; Afaghpoor, A & Allan, A (2017), A methodology to assess the spatial configuration of urban systems in Iran from an interaction perspective, GeoJournal, 82(1), pp. 109-129.
Daneshpour, Z. A (2006), Spatial inequality and dislocation in Tehran’s urban region, In First Bi-Annual EURA Conference: Cities in City Regions, Warsaw, Poland.
Freeman, L. C (1978), Centrality in social networks conceptual clarification, Social Networks, 1(3), pp. 215-239.
Girvan, M & Newman, M. E (2002), Community structure in social and biological networks, Proceedings of the national academy of sciences, 99(12), pp. 7821-7826.
Guida, M & Maria, F (2007), The topology of the Italian airport network: A scale-free small-world network with a fractal structure? Chaos, Solutions & Fractals, 31(3), pp. 527-536.
Hanneman, R (2001), Introduction to social network methods, Department of Sociology, University of California, Riverside.
Hansen, D; Shneiderman, B & Smith, M. A (2010), Analyzing social media networks with NodeXL: Insights from a connected world, Morgan Kaufmann, Burlington.
Hayuth, Y (1981), Containerization and the load centre concept, Economic Geography, 57, pp. 160-176.
Heaver, T (2006), The evolution and challenges of port economics, Research in Transportation Economics, 16, pp. 11-41.
Johnson, S (1967), Hierarchical clustering schemes, Psychometrika, 32(3), pp. 241-254.
Kleinberg, J. M (1999), Authoritative sources in a hyperlinked environment, Journal of THE ACM, 46(5), pp. 604-632.
Liu, C; Wang, J & Zhang, H (2018), Spatial heterogeneity of ports in the global maritime network detected by weighted ego network analysis, Maritime Policy & Management, 45(1), pp. 89-104.
Nemati, R; Seyedin, H; Nemati, A; Sadeghifar, J; Nasiri, A. B; Mousavi, S. M & Nasiri, M. B (2014), An analysis of disparities in access to health care in Iran: evidence from Lorestan Province, Global journal of health science, 6(5), p. 81.
Newman, M. E (2004), Analysis of weighted networks, Physical review E, 70(5), pp. 1-9.
Noorbakhsh, F (2005), Spatial inequality, polarization and its dimensions in Iran: New empirical evidence, Oxford Development Studies, 33(3), pp. 473-491.
Notteboom, T & Rodrigue, J. P (2005), Port regionalization: towards a new phase in port development, Maritime Policy & Management, 32(3), pp. 297-313.
Opsahl, T; Agneessens, F & Skvoretz, J (2010), Node centrality in weighted networks: Generalizing degree and shortest paths, Social networks, 32(3), pp. 245-251.
Rodrigue, J. P & Notteboom, T (2010), Foreland-based regionalization: Integrating intermediate hubs with port hinterlands, Research in Transportation Economics, 27(1), pp. 19-29.
Scott, J (2017), Social network analysis, Sage Publication.
Small, L & Mason, O (2013), Information diffusion on the iterated local transitivity model of online social networks, Discrete Applied Mathematics, 161(10), pp. 1338-1344.
Taaffe, E; Morrill, R & Gould, P (1963), Transport expansion in underdeveloped countries: a comparative analysis, Geographical Review, 53, pp. 503–529.
Wilmsmeier, G & Sanchez, R. J (2017), Evolution of national port governance and inter-port competition in Chile, Research in Transportation Business & Management, 22, pp. 171-183.
Xu, M; Li, Z; Shi, Y; Zhang, X & Jiang, S (2015), Evolution of regional inequality in the global shipping network, Journal of Transport Geography, 44, pp. 1-12.
Zebardast, E (2006), Marginalization of the urban poor and the expansion of the spontaneous settlements on the Tehran metropolitan fringe, Cities, 23(6), pp. 439-454.
Zhang, X & Fan, S (2002), Infrastructure, openness, and regional inequality in India, In American Agricultural Economics Association Annual Meeting at Long Beach, California, pp. 28-31.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 922 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,640 |