
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,575 |
تعداد مقالات | 71,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,553,076 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,821,004 |
نگرشی تکلیف- محور از نوسانات انگیزشی فارسی آموزان خارجی در حال تحصیل در ایران (فارسی آموزان عرب و چینی سطح مقدماتی و میانی) | ||
پژوهشهای زبانی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 2، دی 1397، صفحه 171-194 اصل مقاله (718.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jolr.2018.69534 | ||
نویسندگان | ||
زهرا عباسی1؛ هادی یعقوبی نژاد2 | ||
1استادیار گروۀ زبان شناسی و آموزش زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استادیار آموزش زبان انگلیسی دانشگاه کوثر بجنورد | ||
چکیده | ||
انگیزش در یادگیری زبان جدید بر محوریت شخص و زمان استوار است. انگیزش فراگیران زبانی در طول زمان نوساناتی تدریجی را تجربه مینماید و تصویر شخص از خودش در هر یک از بازههای زمانی تحقیق متفاوت است. بررسی تعامل موجود میان بازههای زمانی مختلف در شکلگیری زبان دوم حوزۀ تحقیقاتی جدیدی است (دی بات، 2015). بهمنظور واکاوی این ماهیت تعاملی، تحقیق حاضر پویایی موجود در انگیزش گروهی از فارسیآموزان را در بازۀ زمانی طولانیتری مورد مطالعه قرار داده که خود این بازه متشکل از تکالیفی بود که در بازۀ زمانی کوتاهتر انجام میگرفتند. بدین منظور 96 نفر از فارسیآموزان سطح مقدماتی و میانی چینی و عربزبان در آغاز ترم تحصیلی (پیش از انجام تکالیف انگیزشی) و پایانترم (پس از انجام تکالیف انگیزشی) مورد مطالعه قرار گرفتند تا تصویر روشنتری از عناصر انگیزشی مختلف در طول زمان در آنها به دست آید. نتایج تحقیق بازنمودهای متفاوتی را از مؤلفههای نظام خودهای انگیزشی زبان دوم در طول بازههای زمانی مختلف تحقیق آشکار ساخت. صرفنظر از بازنمود تدریجی این مؤلفهها، نتایج آزمون آنووا نشان داد که تفاوتهای معناداری بین نمرات هر یک از این مؤلفهها در هر یک از بازههای زمانی وجود داشتند و این بهخوبی تأثیر فعالیتهای انگیزشی در طول ترم را بر افزایش سطح مؤلفههای انگیزشی (خود آرمانی، خود بایدی و تجربۀ یادگیری) در پایان ترم در همه گروههای فارسیآموزان اعم از عربزبان و چینی در دو سطح مقدماتی و میانی مشخص میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوسانات؛ تعامل؛ بازة زمانی؛ نظام خودهای انگیزشی زبان دوم؛ شکلگیری زبان دوم | ||
مراجع | ||
صدیقیفر، زهرا و خالقی زاده، شراره (1395). جهتگیریهای انگیزشی و پیشرفت تحصیلی فارسیآموزان عربیزبان، پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، 5 (2)، (پیاپی 12)، ص 75-94. عبداللهزاده، اسماعیل و پاپی، مصطفی (1388). نظام خودهای انگیزشی زبان دوم، اضطراب زبان دوم و رفتار واکنشی میان فراگیران ایرانی زبان انگلیسی، مجله فناوری آموزش، 3 (3)، ص 193-204. سعدیپور، اسماعیل؛ ملایی، زهره و وکیلیفرد، امیررضا (1396). تدوین مدل خود سامانه انگیزشی برای یادگیرندگان زبان فارسی بهعنوان زبان دوم، پژوهش در نظامهای آموزشی، شمارۀ 37، ص 37-57. خالقیزاده، شراره؛ پهلواننژاد، محمدرضا؛ وکیلیفرد، امیررضا و کامیابی، عطیه (1397). خودآرمان، خودباید، انگیزه یکپارچه و انگیزههای ابزاری در میان فارسیآموزان غیر ایرانی: بررسی موردی زبانآموزان چینی و کرهای. جستارهای زبانی، صص 1-24. Alshahrani, Ali Ayed S. 2016. L2 Motivational Self System Among Arab EFL Learners: Saudi Prespective, International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 5 ( 5); September 2016. Azarnoosh, M. 2014. School Students’ Motivational Disposition: A Cross-Sectional Study, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98: 324-333. doi: 10,1016/j, sbspro, 2014, 03, 423. Bensoussan, M. 2015. Motivation and English Language Learning in a Multicultural University Context, Journal of Multilingual and Multicultural Development. 36 (4): 1-18. doi: 10, 1080/01434632, 2014, 936874. Brown, H. D. 2001. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy (2nd ed.), Englewood Cliffs, NJ: Addison Wesley Longman. Busse, V. & Walter, C. 2013. Foreign Language Learning Motivation in Higher Education: A Longitudinal Study of Motivational Changes and their Causes, The Modern Language Journal, 97 (2): 435-456, doi: 10, 1111/j, 1540-4781, 2013, 12004, x. Busse, V. 2013. An exploration of motivation and self-beliefs of first year students of German. System, 41: 379-398. Carstensen, L. L., Isaacowitz, D. M & Charles, S. T. 1999. Taking Time Seriously: A Theory of Socioemotional Selectivity, American Psychologist, 54 (3):165-181. Crookes, G. & Schmidt, R. W. 1991. Motivation: Reopening the Research Agenda. Language Learning. 41 (4): 469-512, doi:10,1111/j,1467-1770, 1991.tb00690.x. Csizér, K. & Kormos, J. 2008. The Relationship of Intercultural Contact and Language Learning Motivation among Hungarian Students of English and German, Journal of Multilingual and Multicultural Development, 29 (1): 30-48, doi:10, 2167/jmmd557,0. Csizér, K. & Lukács, G. 2010. The Comparative Analysis of Motivation, Attitudes and Selves: The Case of English and German in Hungary. System, 38 (1): 1-13, doi:10,1016/j, system, 2009,12, 001. De Bot, K. 2015. Rates of Change: Timescales in Second Language Development, In Motivational dynamics in language learning, Z. Dörnyei, A. Henry & P. D. MacIntyre (Eds.), Bristol: Multilingual Matters: 29-37. Dörnyei, Z. & Chan, L. 2013. Motivation and Vision: An Analysis of Future L2 Self Images, Sensory Styles, and Imagery Capacity Across Two Target Languages, Language Learning, 63 (3): 437-462, doi: 10, 1111/lang, 12005. Dörnyei, Z. & Skehan, P. 2003. Individual Differences in Second Language Learning. The handbook of second language acquisition: 589-630, doi: 10, 1002/9780470756492, ch1. Dörnyei, Z. 1994. Motivation and motivating in the foreign language classroom, Modern Language Journal, 40: 46-78. Dörnyei, Z. 2002. The Motivational Basis of Language Learning Tasks. Individual Differences and Instructed Language Learning, P, Robinson (Ed.), pp.137-158, Amsterdam: John Benjamins, doi:10,1075/lllt, 2, 10dor. Dörnyei, Z. 2005a. The psychology of the language learner: Individual Differences in second language acquisition, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Dörnyei, Z. 2005b. New Ways of Motivating Foreign Language Learners: Generating Vision, Links, 38: 3-4. Dörnyei, Z. 2009a. The psychology of Second language acquisition, Oxford, Oxford University Press. Dörnyei, Z. 2009b. The L2 Motivational Self System. Motivation, Language Identity and the L2 Self. Z. Dörnyei & E. Ushioda (Eds.). Bristol: Multilingual Matters: 9-42. Ellis, R. 2008. The Study of Second Language Acquisition, 2nd Edition, Oxford: Oxford University Press. Gardner, R. C. 2010. Motivation and second language acquisition: the socio educational model, New York: Peter Lang. Gardner, R. C., & Lambert, W. E. 1959. Motivational variables in second language acquisition. Canadian Journal of Psychology, 13: 266–272. Ghanizadeh, A. & Rostami, S. 2015. A Dörnyei-Inspired Study on Second Language Motivation: A Cross-Comparison Analysis in Public and Private Contexts, Psychological Studies, 60 (3): 292-301. Higgins, E. T. 1987. Self-Discrepancy: A Theory Relating Self and Affect. Psychological review, 94 (3): 319-340. Hiver, P. 2015. Attractor States. Motivational Dynamics in Language Learning. Z. Dörnyei, A. Henry & P. D. MacIntyre (eds.). Bristol: Multilingual Matters: 20-28. Islam, M., Lamb, M. & Chambers, G. 2013. The L2 Motivational Self System and National Interest: A Pakistani Perspective, System, 41 (2): 231-244, doi: 10, 1016/j, system, 2013, 01, 025. Khany, R. & Amiri, M. 2016. Action Control, L2 Motivational Self System, and Motivated Learning Behavior in a Foreign Language Learning Context. European Journal of Psychology of Education: 1-17. doi: 10, 1007/s10212-016-0325-6. Kormos, J., & Csizer, K. 2008. Age-related differences in the motivation of learning English as a FL: attitudes, selves, and motivated learning behavior. Langauage Learning, 58 (2): 327-355. Kormos, J., & Dörnyei, Z. 2004. The interaction of linguistic and motivational variables in second language task performance, Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 9(2), 1-19. Lai, M. L. 2005. Language attitudes of the first postcolonial generation in Hong Kong secondary schools, Language in Society, 34: 363-388. Lamb, M. 2012. A Self System Perspective on Young Adolescents’ Motivation to Learn English in Urban and Rural Settings, Language Learning. 62 (4): 997-1023. Lamb, M. 2013. Your mum and dad can't teach you! constraints on agency amongrural learners of English in developing world. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 34 (1): 14-29. MacIntyre, P. D. & Serroul, A. 2015. Motivation on a Per-Second Timescale: Examining Approach-Avoidance Motivation During L2 Task Performance. Motivational dynamics in language learning, Z. Dörnyei, A. Henry & P. D. MacIntyre (Eds.). Bristol: Multilingual Matters: 109-138. Markus, H. & Nurius, P. 1986. Possible Selves. American Psychologist. 41 (9): 954-969. Mercer, S. 2011. Language Learner Self-Concept: Complexity, Continuity and Change, System, 39 (3): 335-346. Molaee Z., Sadipour, E., Dortaj F., Vakilifard A. R. 2016. Construction of a Motivational Self-System Instrument for the Learning of Persian as a L2. 7th International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY 2016): 895-905. Papi, M. & Teimouri, Y. 2012. Dynamics of Selves and Motivation: A Cross‐Sectional Study in the EFL Context of Iran, International Journal of Applied Linguistics, 22(3): 287-309. Papi, M. 2010. The L2 Motivational Self System, L2 Anxiety, and Motivated Behavior: A Structural Equation Modeling Approach, System, 38 (3): 467-479, doi:10, 1016/j, system, 2010, 06,011. Piniel, K. & Csizér, K. 2 015. Changes in Motivation, Anxiety and Self-Efficacy During the Course of an Academic Writing Seminar. Motivational Dynamics in Language Learning. Z. Dörnyei, A. Henry & P. D. MacIntyre (eds.). Bristol: Multilingual Matters: 164-194. Prasangani, K. s. n. 2014. Malaysian l2 learners’ english learning motivation: a study of goals, attitudes and self, Issues in Language Studies, 3(1): 23-35. Rajab, A., Ruhbakhsh Far, H. & Etemadzadeh, A. 2012. The Relationship Between L2 Motivational Self-System and L2 Learning Among TESL Students in Iran, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 66: 419-424. doi: 10, 1016/j, sbspro, 2012, 11, 285. Rehman, A., Bilal, H. A., Sheikh, A., Bibi,N., Nawaz, A. 2014. The Role of Motivation in Learning English Language for Pakistani Learners, International Journal of Humanities and Social Science,. 4(1); January 2014. Taguchi, T., Magid, M., & Papi, M. 2009. The L2 Motivational Self System among Japanese, Chinese and Iranian Learners of English: A Comparative Study, In Z. Dörnyei & E. Ushioda (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self: 66-97, Bristol: Multilingual Matters. Tort Calvo, E., 2015. Language Learning Motivation: The L2 Motivational Self System and its Relationship with Learning Achievement, unpublished MA dissertation, Autonoma University of Barcelona. Ushioda, E., & Dörnyei, Z. 2009. Motivation, Language Identities and the L2 Self: A Theoretical Overview, Motivation, Language Identity and the L2 Self. In Z. Dörnyei & E. Ushioda (eds.), Bristol: Multilingual Matters: 1-8. Waninge, F., Dörnyei, Z. & De Bot, K. 2014. Motivational Dynamics in Language Learning: Change, Stability, and Context, The Modern Language Journal, 98 (3): 704-723. Yaghoubinejad, H., Zarrinabadi, N. & Ketabi, S. 2016. Fluctuations in Foreign Language Motivation: An Investigation into Iranian Learners’ Motivational Change Over Time. Current Psychology: 1-10. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 656 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 368 |