تعداد نشریات | 154 |
تعداد شمارهها | 5,837 |
تعداد مقالات | 64,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 106,303,341 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 83,194,830 |
تأثیر شفافیت سازمانی بر مدیریت ترومای سازمانی با میانجیگری سرمایۀ اجتماعی | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 3، مهر 1397، صفحه 337-363 اصل مقاله (604.69 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2018.250257.1528 | ||
نویسندگان | ||
مهدی دیهیم پور* 1؛ کمال میانداری2؛ رضا نجاری3؛ حسن عابدی جعفری4 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3دانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه سازمانها در معرض صدمات و آسیبهای متعددی قرار دارند که از آن بهعنوان ترومای سازمانی یاد میشود و لزوم مدیریت این ضربات در صدر امور جاری سازمانها قرار دارد. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف مدیریت ترومای سازمانی با تأکید بر متغیرهای شفافیت سازمانی و سرمایة اجتماعی انجام گرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را 385 نفر از کارکنان سازمانهای دولتی شهرستانهای چالوس و نوشهر تشکیل دادهاند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان 191 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که پایایی و روایی آنان با محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و توسط استادان و خبرگان آشنا به موضوع تأیید شد. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد همة مسیرها از شفافیت سازمانی و سرمایة اجتماعی بر مدیریت ترومای سازمانی، همچنین از مسیر شفافیت سازمانی از طریق متغیر میانجی سرمایة اجتماعی بر مدیریت ترومای سازمانی معنادار است و روابط بین آنها تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت توجه به سرمایة اجتماعی در کنار شفافیت سازمانی میتواند به مدیریت ترومای سازمانی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
ترومای سازمانی؛ سرمایة اجتماعی؛ شفافیت سازمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Organizational Transparency on Organizational Trauma Management by Mediating Social Capital | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Deyhimpour1؛ Kamal Miandari2؛ Reza Najjari3؛ Hassan Abedi Jafari4 | ||
1Ph.D. Student, Faculty of Management, Payam-e Noor of University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Management, Payam-e Noor of University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Faculty of Management, Payam-e Noor of University, Tehran, Iran | ||
4Assistant Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, organizations are vulnerable to various injuries as organizational trauma, and the need to manage these blows is a priority. Therefore, the present study aims to manage organizational trauma with emphasis on organizational transparency and social capital variables that are applied in terms of purpose and in terms of method, descriptive-survey is. The statistical population of the study consisted of 385 employees of governmental organizations of Chalus and Noshahr cities. They were selected using simple random sampling method and based on Morgan table, 191 individuals were selected. The data collection tool was a questionnaire whose reliability and validity were confirmed by Cronbach's alpha and combined reliability, and confirmed by professors and experts familiar with the subject. Data analysis was done by SPSS and LISREL software. The findings of structural equation modeling showed that all the paths from organizational transparency and social capital to management of psychological blows, as well as the path of organizational transparency through the intermediary variable of social capital on the management of mental stroke are significant and the relationship between them is confirmed and it can be concluded investment on social capital Along with organizational transparency, it can help manage organizational mental shocks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational Transparency, Organizational Trauma, Social capital | ||
مراجع | ||
. احمدی، علیاکبر، و فیضآبادی، حوریه (1390). بررسی ارتقای سرمایة اجتماعی بر بهبود عملکرد سازمان (نمونة موردی: سازمانهای ستادی شهرداری تهران). فصلنامة مدیریت دولتی، دورة 3، شمارة 6، صفحات 78-60. 2. احمدی، فریدون، فرهی، علی، میانداری، کمال، و شیرازی، اسکندر (1394).طراحی و تبیین ابعاد سازمانی مدل سازمان حافظ کارکنان از ضربات روحی. فصلنامة پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال 7، شمارة 2، صفحات 236-209. 3. آبیاغی اصفهانی، سعید، سبک رو، مهدی، برزگرلو، مهین، و اعظمی، محمدمهدی (1396). تأثیر سرمایة اجتماعی بر سلامت سازمانی در سازمانهای دولتی. فصلنامة مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة 4، شمارة 2، صفحات 220-199. 4. آقانصیری، مریم (1390). تأثیر سرمایة اجتماعی بر ارتقای بهرهوری نیروی کار. ماهنامة کار و جامعه، شمارة 137، صفحات 81-69. 5. حسنی، علی، و شمس، عبدالمجید (1391). راهکارهای مبارزه با فساد اداری بر اساس ارزشهای اسلامی. مجلة اسلام و پژوهشهای مدیریتی، شمارة 5، صفحات 104- 81. 6. درویش، حسن، و عظیمی، فاطمه (1395). بررسی تأثیر شفافیت سازمانی بر کاهش فساد اداری با میانجیگری اعتماد سازمانی. مدیریت دولتی، شمارة 1، صفحات 166- 153. 7. دیهیمپور، مهدی، و میانداری، کمال (1396).نقش شفافیت سازمانی بر توسعة سرمایة اجتماعی (مورد مطالعه: شهرداریهای غرب استان مازندران). فصلنامة مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة 4، شمارة 2، صفحات 307-283. 8. ربیعی، علی، و صادقزاده، حکیمه (1390). بررسی رابطة سرمایة اجتماعی و کارآفرینی. فصلنامة رفاه اجتماعی، سال 11، شمارة 4، صفحات 202-191. 9. رهنمود، فرجالله، و عباسپور، باقر (1386). حاکمیت خوب و امکان پیادهسازی آن در ایران. مجلة مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شمارة 55، صفحات 38- 25. 10. سرلک، محمدعلی، و کولیوند، پیر حسین (1395). بررسی تأثیر معنویتگرایی کارکنان بر مدیریت ضربات روحی سازمانی در یک بیمارستان، نشریه علمی پژوهشی فردا، سال 15، صفحات 159-143. 11. سرلک، محمدعلی، و کولیوند، پیرحسین (1394). تأثیرات ترومای سازمانی بر مهارتهای کارکنان در یک بیمارستان خصوصی در ایران. فصلنامة شفای، دورة 4، شمارة 1، صفحات 54-45. 12. شجری، پرستو (1393). از رکود تا بهبود اقتصادی. تازههای اقتصاد، دورة جدید، سال 7، شمارة 126. 13. شیرازی، اسکندر، و احمدی، فریدون (1394). طراحی و تبیین ابعاد محیطی سازمان ادارهکنندة ضربات روحی در بخش دولتی (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی استان آذربایجان شرقی). فصلنامة مدیریت سازمانهای دولتی، سال 4، شمارة 10، صفحات 96- 81. 14. صادقی، یوسف، و خنیفر، حسین (1394). بررسی مؤلفههای سرمایة اجتماعی سازمانی در نص و احادیث در رهگذر رابطة علم و دین. فصلنامة مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة 2، شمارة 3، صفحات 326-317. 15. صمدی، عباس، و عباسی، مهرناز (1391). بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر رفتار رقابتی شرکتها. مجلة مدیریت فرهنگ سازمانی، دورة 10، شمارة 2، صفحات 108- 85. 16. عبدالهی، علی، و توکلی، نازنین (1393).بررسی نقش فناوری اطلاعات در شفافسازی و کاهش فساد سازمانهای دولتی. مجلة چشمانداز مدیریت دولتی، شمارة 18، صفحات 91- 73. 17. فرجوند، اسفندیار (1396). از همافزایی تا همآفرینی. فصلنامة مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 6، شماره 1، صفحات 62-51. 18. کردنائیج، اسدالله، فانی، علیاصغر، و مسعودی، زهرا (1393).فرهنگسازمانی حلقة مفقوده شفافیت سازمانی و عملکرد سازمان. مجلة مدیریت فرهنگ سازمانی، شمارة 2، صفحات 189- 173. 19. موسوی، مرضیه، عابدی جعفری، حسن، و محمدیان، محبوبه (1395). بررسی رابطة سرمایة اجتماعی سازمانی و سلامت سازمانی با تأکید بر شفافیت و پاسخگویی. فصلنامة مطالعات رفتار سازمانی، شمارة 18، صفحات 176-145. 20. نرگسیان، عباس، هژبرافکن، حسن، و معینی، محمدرضا (1394).مطالعة تأثیر رسانههای اجتماعی آنلاین بر شفافیت و اعتماد عمومی با اثر میانجیگری مشارکت عمومی. مجلة مدیریت دولتی، شمارة 3، صفحات 656- 637. 21. نعمتالهی، زهرا، فرجالهی، امیرحمزه، میرجلیلی، محمدحسین، و مؤمنیفرد، حسین (1392). بررسی عوامل مؤثر بر سرمایة اجتماعی (اعتماد، انسجام و مشارکت اجتماعی) دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع). فصلنامة مدیریت نظامی، سال 13، شمارة 50، صفحات 202-175. 22. یوسفزاده، سعید، و کیاکجوری، داود (1394). بررسی رابطة مهارتهای ارتباطی مدیران و سرمایة اجتماعی سازمان. فصلنامة مدیریت سرمایه اجتماعی، دورة 2، شمارة 1، صفحات 116-95.
23.Akbari, P., & Baharestan, O. (2013). The analysis of the impact of information technology and social capital on entrepreneurial orientation in iran pharmaceutical industry (Case study: Alborz Drug Company). International Journal of Management and Business, 3(3), 215-232.
24.ÁlvarezJordi, E. C., & Romaní, J. R. (2017). Measuring social capital: further insights. Gac Sanit, 31(1), 57–61.
25.Areekul, Ch., Ratana-Ubol, A., & Kimpee, P. (2015). Model development for strengthening social capital for being a sustainable lifelong learning society. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 1613-1617.
26.Bell, E., & Ttaylor, T. (2011). Beyond letting go and moving on: New Perspectives on Organizational Death, Loss and grief. Scandinavian Journal of Management, 27,1-10.
27.Berthold, M., & Fischman, Y. (2014). Social work with Trauma urvivors:Collaboration with Interpreters, Original manuscript.
28.Bourdieu, P. (1986). The Forms of capital. Handbook of Theory and Research for sociology of education, 241-258.
29. Burger, R., & Owens, T. (2010). Promoting transparency in the NGO Sector: Examining the availability and reliability of self-reported data, world development.
30. Carter, M. Z., Armenakis, A. A., Field, H. S., & Mossholder, K. W. (2013). Transformational leadership, relationship quality and employee performance during continuous incremental organizational change. Journal of Organizational Behavior, 34(7), 942 – 958.
31.Chuang, S. C., Tu, C. J., Li, T. J., & Tsai, B. K. (2010). Social capital, cooperative performance, and future cooperation intention among recreational farm area owners inTaiwan. Social Behavior and Personality, 38(10), 1409-1430.
32.English, L. (2003). Emasculating public accountability in the name of competition. Transformation of state audit in Victoria. Critical Perspectives on Accounting, 14(1), 51-76.
33.Hahn, V. (2008). Committees, sequential voting and transparency. Mathematical Social Sciences. 56(3), 366–385.
34.Harper, R. (2002). The measurement of social capital in the UK. Paper prepared for the OECD-ONS conference on Social Capital Measurement, London, 26–27.
35.Hormann, S., & Vivian, P. (2005). Toward an understanding of traumatized organizations and how to intervene in them traumatology. September, 11(3), 159-169.
36.Jansen, R. J. G., Curseu, P. L., Vermeulen, P. A. M., Geurts, J. L. A., & Gibcus, P. (2013). Information processing and strategic decision-making in smalland medium-sized enterprises: The role of human and social capital in attainingdecision effectiveness. International Small Business Journal, 31(2), 192-216.
37.Lazarova, M., & Taylor, S. (2009). Boundary less careers, social capital, and knowledge management: Implications for organizational performance. Journal of Organizational Behavior, 30(1), 119-139.
38.Lindstedt, C., & Naurin, D. (2008). Transparency against corruption, A cross-Country Analysis. Management Journal of Business Ethics, 95, 487 – 506.
39. Deklerk, M., & Sasol, M. (2007). Healing emotional trauma in organization:an O.D. framework and case study; organization development journal; 25(2), ABI/INFORM Global.
40.Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social Capital, Intellectual Capital, and the Organizational Advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
41.Nielsen, C., & Madsen, M. T. (2009). Discourses of transparency in the intellectual capital reporting debate: Moving from generic reporting models to management defined information. Critical Perspectives on Accounting, 22(7), 847-854.
42.Pencek, B. (2008). Transparency: The key to better governance?. Available at http://ukcatalogue.oup.com/product.
43.Putnam, R. D. (1993). Making democracy work. New Jeersey: Princeton university Press.
44.Rawlings, B. (2008). Measuring the relationship between organizational transparency & trust. The Measurement Standard, 8, 425-439.
45.Tehrani, N., Jane, S., & Cox, T. (2002). Assessing the impact of stressful incidents in organizations: The development of an extended impact of events scale. Counselling Psychology Quarterly, 15(2),199-300.
46.The World Bank Group (1999). Social capital for development, What is social capital?. Avaiable at Http://www.worldbank.org/poverty/ scapital / whastc.htm.
47.UN ESCAPE, (2002). What is good governance. At PAPP list of projects contact us. Available at http://www.unescape.org/huset/gg/gosermace.html.
48.Vaccaro, A. (2010). Corporate transparency and green management. Journal of Business Ethics, 95, 487 – 506.
49.Valiangas, L., Hoegl, M., & Gibbert, M. (2009). Why learning from failure is not easy (and what to do about it) Innovation Trauma at Sun Micro System. European Management Journal, 27(4), 225-233.
50.Vivian, P., & Hormann, S. (2013). Organizational Trauma and Healing, CreatSpace, North Charleston, SC. ISBN-13:978-147918851 2.
51.Vivian, P., & Hormann, S. (2002). Trauma and Healing in organizations. ODPractitioner, 34(4), 37-42.
52.Vivian, P., & Hormann, S. (2015). Persistent Traumatization in Nonprofit Organizations. ODPractitioner, 47(1), 25-30.
53.Vogelgesng, G. B., & Lester, P. B. (2009). How leader canget results by laying it on the line. Organizational Dynamics, 38(4), 252-260.
54.Whipple, J. M., Wiedmer, R., & Boyer, K. (2015). A dyadic investigation of collaborative competence, social capital, and performance in buyer–supplier relationships. Journal of Supply Chain Management, 51(2), 3-21. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,155 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 973 |