تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,923 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,212 |
بررسی تأثیر فلسفههای اخلاقی (آرمانگرایی، خودگرایی و مادیگرایی) مصرفکنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درکشده آنها | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 12، دوره 10، شماره 4، 1397، صفحه 905-921 اصل مقاله (828.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.230806.2562 | ||
نویسندگان | ||
محمدصادق قربانیان گزافرودی* 1؛ فاطمه سعیدی راد2؛ بهرام خیری3؛ منصوره علیقلی4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: امروزه با تغییر تفکر بازاریابی از مبادلات معاملهمحور به روابط بلندمدت، اهمیت موضوع اخلاق در بازاریابی بیش از پیش افزایش یافته است؛ از این رو بررسی عواملی که میتوانند بر شکلگیری ادراک مصرفکنندگان از بازاریابی غیراخلاقی مؤثر باشند، در کانون توجه بازاریابان و محققان قرار گرفته است. پژوهش حاضر در همین رابطه و با هدف بررسی تأثیر فلسفههای اخلاقی (آرمانگرایی، خودگرایی و مادیگرایی) مصرفکنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده آنها در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج اجرا شده است. روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی ـ پیمایشی بوده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. جامعه آماری آن، دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز هستند و نمونه آماری شامل 375 نفر از دانشجویان میشود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و Amos استفاده شده است. یافتهها: نتایج حکایت از آن دارد که خودگرایی و مادیگرایی مصرفکنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده آنها در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج تأثیر مثبت دارند؛ اما آرمانگرایی بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده تأثیری نمیگذارد. نتیجهگیری: بهدلیل اهمیت موضوع اخلاق در بازاریابی، برای ایجاد و حفظ روابط بلندمدت با مصرفکنندگان و نقش فلسفههای اخلاقی در پیشبینی ادراک و پاسخ مصرفکنندگان در موقعیتهای اخلاقی، شرکتها باید نسبت به تأثیر این فلسفههای اخلاقی بر ادراک مصرفکنندگان از میزان اخلاقی بودن فعالیتهای بازاریابی خود حساسیت بیشتری داشته و در انتخاب استراتژیهای بازاریابی در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج، وضعیت این فلسفههای اخلاقی را در بازار هدف خود مد نظر قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
آرمانگرایی؛ بازاریابی غیراخلاقی درک شده؛ خودگرایی؛ فلسفههای اخلاقی؛ مادیگرایی | ||
مراجع | ||
آزور، هیوا؛ کاظمی، مهدی (1393). شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر کیفیت روابط کارکنان و پیامدهای آن (مطالعه موردی: کارکنان شرکت خدمات مهندسی و ساخت کیسون). فصلنامه مدیریت بازرگانی، 6 (4)، 665 - 685. ابراهیمی، ابوالقاسم؛ رودانی، امین (1388). نقش بازاریابی اخلاقی در رفتار خرید مصرفکنندگان مواد غذایی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 4 (1-2)، 29-39. ابراهیمی، ابوالقاسم؛ علوی، سیدمسلم؛ پورموردینی، الهه (1395). بررسی اثر مسئولیت اجتماعی ادراکی بر شهرت، هویتیابی مشتری و قصد خرید برند (مطالعه موردی: شرکت گلستان). فصلنامه مدیریت بازرگانی، 8 (3)، 479 - 502. اسماعیلپور، رضا؛ دوستار، محمد؛ سلطانی، شیما (1393). نقش مسئولیت اجتماعی شرکتها در تصمیم خرید مصرفکنندگان بازار در حال اشباع شرکتهای مواد غذایی. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 6 (4)، 687 - 708. براری، مجتبی؛ رنجبریان، بهرام (1390). رعایت اخلاق در فروش و تأثیر آن بر کیفیت رابطه مشتری با سازمان. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 6 (4)، 1-10. سولومون، مایکل آر. (1392). رفتار مصرفکننده، خریدن، داشتن و بودن. (مترجم: کامبیز حیدرزاده)، تهران: انتشارات بازاریابی. عباسی، عباس؛ منصورآبادی، زهرا؛ محمودشاهی، شهرزاد (1395). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر اعتماد مشتریان و قصد خرید با تأکید بر نقش میانجی رضایت مشتریان. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 8 (4)، 883-900. ونوس، داور؛ خانی جزنی، جمال (1384). اخلاقیات و بازاریابی، بررسی تطبیقی نظرات روحانیون، مدیران شرکتهای دولتی و مدیران شرکتهای خصوصی. فرهنگ مدیریت، 3 (8)، 45-61.
References Abbasi, A., Mansourabadi, Z., Mahmoudshahi, S. (2017). The effect of corporate social responsibility on customer trust and purchase intention with emphasis on the mediator role of customer satisfaction. Iranian Business Management, 8(4), 855-902. (in Persian) Al-Khatib, J.A., Santon, A.D., & Rawwas, M.Y.A. (2005). Ethical segmentation of consumers in developing countries: a comparative analysis. International Marketing Review, 22(2), 225-246. AlKhatib, J.A., Rawwas, M.Y.A., Vitell, S.J. (2004). Organizational ethics in developing countries: a comparative analysis. Journal of Business Ethics, 55(4), 309-322. Azvar, H., Kazemi, M. (2015). Specification of corporate social responsibility effect on relationship quality and its outcomes (Case study: Kayson Construction & Engineering Services Company). Iranian Business Management, 6(4), 665-685. (in Persian) Beauchamp, T.L., & Bowie, N.E. (1983). Ethical Theory and Business. 2nd ed., Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ. Belk, W.R. (1985). Materialism: Trait Aspects of Living in the material world. Journal of Consumer Research, 12(3), 265-280. Berari, M., Ranjbarian, B. (2011). Considering morality at sales and its impact on quality of customer relationship with organization (Case study: an active company in male clothing on Tehran). Journal of Ethics in Sciences and Technology, 6 (4), 1-10. (in Persian) Chowdhury, R. M. M. I., & Fernando, M. (2013). The role of spiritual well-being and materialism in determining consumers’ ethical beliefs: An empirical study with Australian consumers. Journal of Business Ethics, 113(1), 61–80. Creyer, E.H., & Ross Jr. W.T. (1997). The influence of firm behavior on purchase intention: do consumers really care about business ethics? Journal of Consumer Marketing, 14(6), 421-432. Ebrahimi, A., Roodani, A. (2009). The role of ethical marketing in buying behaviour of the consumers of Foodstuffs. Journal of Ethics in Science and Technology, 4(1-2), 29-39. Ebrahimi, A., Alavi, S.M., Pourmourdini, E. (2017). Investigating the effect of perceived social responsibility on brand reputation, brand identification and purchase intention (Case of study: Golestan company at Shiraz). Iranian Business Management, 8(3),479-502. Erffmeyer, R., Keillor, B., & LeClair, D.T. (1999). An empirical investigation of Japanese consumer ethics. Journal of Business Ethics, 18(1), 35-50. Esmaeilpour, R., Dostar, M., Soltani, S. (2015). The role of corporate social responsibility on consumer decision making in the food maturing market. Iranian Business Management, 6(4), 687-708. (in Persian) Forsyth, R.D. (1980). A taxonomy of Ethical Ideologies. Journal of Personality and Social Psychology, 39(1), 175-184. Forsyth, R.D. (1992). Judging the morality of business practices: The influence of personal moral philosophies. Journal of Business Ethics, 11(5/6), 461-470. Hansen, R.S. (1992). A multidimensional Scale for Measuring Business Ethics: A purification and refinement. Journal of Business Ethics, 11(7), 523-534. Hunt, S.D., & Vitell, S.J. (1986). A general theory of marketing ethics. Journal of Macromarketing, Spring, pp. 5-16. Javalgi, R.G., Russel, L.T.M. (2018). International Marketing Ethics: A Literature Review and Research Agenda. Journal of Business Ethics, 148(4), 703-720. Kotler, P., & Keller, K. L. (2011). Marketing Management. (14th ed.). Prentice Hall. Leonidou, L.C., Leonidou, C.N., & Kvasova, O. (2013). Cultural drivers and trust outcomes of consumer perceptions of organizational unethical marketing behavior. European Journal of Marketing, 47(3/4), 525-556. Lui ,O.L.W., Tong, C., Wong, A. (2012). The impact of materialism on consumer ethics: An empirical study on adult students in Hong Kong. Journal of Management Research, 4(2), 51-87. Muncy, J.A., & Eastman, J.K. (1998). Materialism and consumer ethics: An exploratory study. Journal of Business Ethics, 17(2), 137-145. Murphy, P.E., & Laczniak, G.R. (1981). Marketing ethics: a review with implications formanagers, educators and researchers. Review of Marketing, 251-266.
Murphy, P. E., Laczniak, G. R., Bowie, N. E. & Klein, T. (2005). Ethical Marketing, Upper Saddle River, NJ: Pearson Education. Nill, A. & Schibrowsky, J.A. (2007). Research on marketing ethics: A systematic review of the literature. Journal of Macrimarketing, 27(3), 256-273. Palihawadana, D., Oghazi, P., Liu, Y. (2016). Effects of ethical ideologies and perceptions of CSR on consumer behavior. Journal of Business Research, 69(11), 4964-4969. Rawwas, M.Y.A. (2001). Culture, personality and morality, A typology of international consumers’ ethical beliefs. International Marketing Review,18(2), 188-209. Rawwas, M.Y.A., Vitell, S.J., Al-Khatib, J.A. (1994). Consumer ethics: The possible effects of terrorism and civil unrest on the ethical values of consumers. Journal of Business Ethics, 13(3), 223-231. Richins, M.L., Dawson, S. (1992). A consumer values orientation for materialism and its measurement: Scale development and validation. Journal of Consumer Research, 19(3), 303-316. Schlegelmilch, B.B., & Oberseder, M. (2010). Half a century of marketing ethics shifting perspectives and emerging trends. Journal of Business Ethics, 93(1), 1-19.
Singhapakdi, A., Higgs Kleyn, N., & Rao, C.P. (1999). Selected antecedents and components of ethical decision-making processes of American and South African marketers, A cross cultural analysis. International Marketing Review, 16(6), 458-475. Solomon, M.R. (2013). Consumer Behavior: Buying, Having, and Being. Translated by: Heydarzadeh, K. Tehran: Bazaryabi publications. (in Persian)Swaidan, Z., Vitell, S.J. & Rawwas, M.Y.A. (2003). Consumer ethics: Determinants of Ethical Beliefs of African Americans. Journal of Business Ethics, 46, 175-186. Tsalikis, J. & Fritzsche, D.J. (1989). Business ethics: A literature review with a focus on marketing ethics. Journal of Business Ethics, 8(9), 695-743. Venus, D., Khani Jazani, J. (2005). Ethics and Marketing, Comparative analysis of the opinions of clerics, governmental organizations managers and private companies managers, Organizational Culture Management, 3(1), 45-61. (in Persian) Vitell, S.J. (2003). Consumer ethics research: Review, synthesis and suggestions for future. Journal of Business Ethics, 43(1-2), 33-47. Yoon, C. (2011). Ethical decision-making in the internet context: Development and test of an initial model based on moral philosophy. Computers in Human Behavior, 27(6), 2401-2409. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,628 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,396 |