تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,124,430 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,232,968 |
ارائه روشی برای ساختاردهی و رتبهبندی اهداف استراتژیک با استفاده از رویکرد نگاشتشناختی فازی و روش BORDA-OWA | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 10، دوره 10، شماره 4، 1397، صفحه 871-888 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.244494.2799 | ||
نویسندگان | ||
حسین صفری1؛ طلیعه طیبی* 2؛ احسان خان محمدی3 | ||
1استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشنـاس ارشـد مـدیریت تولیـد و عملیـات، دانشکـده مدیریت دانشـگاه تهـران، تهـران، ایـران | ||
3دانشجوی دکتری تحقیق در عملیات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: نقشه استراتژی تصریح کننده فرضیات استراتژی است. نقشه استراتژی به سازمان کمک میکند که استراتژی خود را به شکلی منسجم، یکپارچه و سیستماتیک نشان دهد. هدف این پژوهش ارائه روشی نظام مند به منظور ترسیم نقشه استراتژیک و رتبه بندی اهداف موجود در نقشه می باشد. روش: در این پژوهش به منظور ساختار دهی و رتبه بندی اهداف راهبردی با استفاده از روش نگاشت شناختی فازی ساختار اهداف استخراج و با روش BORDA-OWA اهداف رتبهبندی و میزان تأثیرپذیری و تأثیرگذاری آنها استخراج می شوند. یافتهها: ارتباطات میان اهداف نقشه استراتژی با استفاده از روشFCM تعیین شده و با استفاده از آزمون آماری به تأیید خبرگان سازمان رسیدند و براساس روابط مورد تأیید نقشه استراتژی سازمان تدوین شد. در مرحله دوم پژوهش، درنهایت با استفاده از روش Borda-OWA رتبه بندی اهداف استراتژیک با در نظر گفتن نظر تجمیعی مدیران و ریسک پذیری های مختلف آنها ارائه شد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که رشد درآمد سودآور و بهبود بهرهوری فروش از منظر مالی جز کلیدی ترین و تأثیرپذیرترین اهداف هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهداف راهبردی؛ نقشه راهبردی؛ تکنیک تصمیمگیری چند شاخصه؛ نگاشتشناختی فازی؛ روش BORDA-OWA | ||
مراجع | ||
آبدارزاده، پدرام؛ صفرزاده، حسین؛ فتوت، بنفشه (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت برنامهریزی راهبردی موفق با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری (مطالعه موردی: شرکت سهامی بیمه ایران شهر تهران). مدیریت بازرگانی، 7(2)، 253- 272. حیدری، علی؛ والیپور، علیرضا (1396). پژوهشهای مدیریت استراتژیک در ایران: مروری بر آثار انتشاریافته در نشریههای علمی ـ پژوهشی داخلی طی سالهای 1380 تا 1393. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9(1)، 83- 102. زارعی متین، حسن؛ جام پر از می، مونا؛ یزدانی، حمید رضا؛ بیریایی، هانیه سادات. (1389). بررسی رابطه بین گرایش استراتژیک شرکت با عملکرد سازمانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن. مدیریت بازرگانی، 6(2)، 97- 112. صفری، حسین؛ خانمحمدی، احسان (1393). تدوین و اولویتبندی اهداف استراتژی با استفاده از روش حداقل مربعات لگاریتمی فازی و مدل همسانی فازی و ترسیم نقشه استراتژی. مدیریت بازرگانی، (6)3، 575- 600. صفری، حسین؛ سادات، میرمحمود؛ سعدآبادی، علی اصغر (1395). تدوین استراتژیهای رقابتی با استفاده ترکیبی از استراتژی جودویی و استراتژی اقیانوس آبی در چارچوب کارت امتیازی متوازن. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 8(3)، 607- 636. صوفی آبادی جواد؛ کلاهی، بهاره؛ والمحمدی، چنگیز؛ موحدی، محمدمهدی (1394). کاربرد نقشه استراتژی شناختی فازی در تعیین مسیر موفقیت سازمان، مدیریت بهره وری(فراسوی مدیریت)، 9(34)، 201- 223.
References Abdarzadeh, P., Safarzadeh, H., Fotovat, B. (2015). Identification of Factors Affecting the Success of Strategic Strategic Success Using Structural Equation Modeling (Case Study: Iran Insurance Company, Tehran). Journal of Business Management, 7(2), 253-272. (in Persian) Asher, H. B. (1976). Causal modeling. Beverly Hills: Sage Publications.
De Miguel, L., Sesma-Sara, M., Elkano, M., Asiain, M., & Bustince, H. (2017). An algorithm for group decision making using n-dimensional fuzzy sets, admissible orders and OWA operators. Information Fusion, 37, 126–131.
Fouladgar, M. M., Yazdani-Chamzini, A., & Zavadskas, E. K. (2012). Risk evaluation of tunneling projects. Archives of Civil and Mechanical Engineering, 12(1), 1–12.
Glykas, M. (2013). Fuzzy cognitive strategic maps in business process performance measurement. Expert Systems with Applications, 40(1), 1–14.
Hafnika, F., Hamdani, O., Simbolon, J., & Wibisono, D. (2016). Strategy Map Formulation For Designing Strategic Plan. Advance Business and Social Studies, 2(2), 103–112.
Heidari, A. & Valipour, A. (2017). Strategic Management Research in Iran: An Overview of Published Works in Domestic Scientific Journals during 2002 to 2015. Journal of Business Management, 9(1), 83-102. (in Persian)
Hu, B., Leopold-Wildburger, U., & Strohhecker, J. (2017). Strategy map concepts in a balanced scorecard cockpit improve performance. European Journal of Operational Research, 258(2), 664–676.
Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (2004). Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes. Harvard Business Press.
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2008). The execution premium: Linking strategy to operations for competitive advantage. Harvard Business Press.
Kosko, B. (1988). Hidden patterns in combined and adaptive knowledge networks. International Journal of Approximate Reasoning, 2(4), 377–393.
Quezada, L. E., Cordova, F. M., Palominos, P., Godoy, K., & Ross, J. (2009). Method for identifying strategic objectives in strategy maps. International Journal of Production Economics, 122(1), 492–500.
Rodriguez-Repiso, L., Setchi, R., & Salmeron, J. L. (2007). Modelling IT projects success with fuzzy cognitive maps. Expert Systems with Applications, 32(2), 543–559.
Safari, H., Sadat, M., Sa'dabadi, A. (2016). Compilation of Competetive strategies by Using Combination of Blue Ocean and Judo Strategy in Balanced Score Card. Journal of Business management, 8(3), 607-636. (in Persian)
Safari, H., Khanmohammadi, E. (2014). Designing and Prioritizing Strategy Objectives Using Fuzzy Logarithmic Least Squares and Fuzzy Equivalence Modeling and Drawing a Strategy Map. Journal of Business management, 6(3), 575-600. (in Persian)
Salmeron, J. L., Vidal, R., & Mena, A. (2012). Ranking fuzzy cognitive map based scenarios with TOPSIS. Expert Systems with Applications, 39(3), 2443–2450.
Schneider, M., Shnaider, E., Kandel, A., & Chew, G. (1998). Automatic construction of FCMs. Fuzzy Sets and Systems, 93(2), 161–172.
Sofiyabdi, J., Kolahi, B., Valmohammadi, C., & Movahedi, M. (2014). The use of Strategy Fuzzy Cogintive Map in determination the sucssess path. Journal of Efficiency Management, 34(9), 201–223. (in Persian)
Vasslides, J. M., & Jensen, O. P. (2016). Fuzzy cognitive mapping in support of integrated ecosystem assessments: Developing a shared conceptual model among stakeholders. Journal of Environmental Management, 166, 348–356.
Xirogiannis, G., & Glykas, M. (2004). Fuzzy cognitive maps in business analysis and performance-driven change. IEEE Transactions on Engineering Management, 51(3), 334–351.
Zareie Matin, H., Jaam, M., Yazdani, H., Sadat, H. (2010). Investigating the Relationship between Corporate Strategic Gravity and Organizational Performance Using Balanced Scorecard Approach. Journal of Business Management, 6(2), 97-112. (in Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,143 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 924 |