تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,134,028 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,240,187 |
طراحی مدل کاهش ضایعات برنامه درسی در آموزش های فنی و حرفه ای | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 2، شهریور 1396، صفحه 145-165 اصل مقاله (804.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2017.67916 | ||
نویسندگان | ||
رضاعلی طرخان1؛ رضوان حکیم زاده* 2؛ مرضیه دهقانی3؛ کیوان صالحی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، تهران ، ایران | ||
3استادیار گروه گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، تهران ، ایران | ||
4ااستادیار گروه گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
برنامه درسی نامطلوب، زمینه پرورش افراد با صلاحیتهای پایین را فراهم میآورد. این نتیجه را میتوان در قالب مفهوم ضایعات برنامه درسی تبیین نمود. به عبارتی ضایعات برنامه درسی را می توان نتیجه اجرای نامطلوب یکی از مراحل طراحی، اجرا و ارزشیابی در برنامه درسی دانست که منجر به هدررفت سرمایه آموزش می شود. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل کاهش ضایعات برنامه درسی در آموزش های فنی و حرفهای انجام شده است. بدینمنظور مبتنی بر رویکرد پژوهش کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی، دادههای مورد نیاز گردآوری گردید. میدان پژوهش شامل تمامی متخصصان و خبرگان حوزه آموزشهای فنی و حرفهای و متخصصان حوزه برنامهریزی درسی بود که به روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی، انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند گردآوری گردید. گردآوری دادهها در بیست و یکمین مصاحبه به اشباع نظری دادهها منتج، و در همین مرحله مصاحبهها متوقف گردید. تحلیل دادهها بر اساس دیدگاه آترائید و استرلینگ (2001) به روش تحلیل مضمون انجام شد. نتایج به شناسایی 147 مضمون پایه، 19 مضمون سازمان دهنده و 6 مضمون فراگیر شامل ماهیت غیرمنعطف، نیازسنجی معیوب، انقباض در روش، هزینههای بازگشت، نیروی انسانی ناکارآمد و محیط نامناسب یادگیری، منتج گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
ضایعات برنامه درسی؛ آموزش های فنی و حرفه ای؛ نیازسنجی معیوب؛ نیروی انسانی ناکارآمد؛ محیط نامناسب یادگیری | ||
مراجع | ||
Ackfeldt, A. L., Malhotra, N. (2010). Do Managerial strategies? Influence Service Behaviours Insights from a Qualitative study. International Journal of Customer Relationship Marketing and Management, 1(3), 43-55. Alan-Silver, John, William M. Alexander, Arthur J. Lewis, (2009) Curriculum; Translator Gholamreza Khoye Nejad- Publisher: Astan Quds Razavi. Mashhad 13 Azad, Ibrahim (2006) "Success factors in vocational and vocational education systems". Development of vocational education, Volume 2, Number 1, Autumn 2006, 31 Burke L. A., Hutchins H. M. (2008) "Training transfer: An integrative literature review", Human resources development review, 6(3): 263-296. Document - The Twenty Years Perspective of the Islamic Republic of Iran (2005) Entezari, Ardeshir, Maleki, Hassan (2015), Teaching Method for Social Education, Volume I, Compilation, Printing and Publishing of Textbooks Faezeh, Heidari, Ahmadi, Gholamali (2013) Identification of problems in the process of evaluating curriculum and presenting ways to solve it; Research in Curriculum Development of the tenth year, Volume 2, Number 9 Fathi Vajargah, Cyrus (2011) Principles of Curriculum Development, Iran Earth Publishing. Fathi and the lodge, Kuroushi. (2011) Speech by Head of the Department of Higher Education Curriculum Studies. Hsiu Fen, Lin(2014),“An empirical investigation of mobile banking adoption: The effect of innovation attributes and knowledge- based trust” international journal of information management, 31,pp. 252-260 Jafari Ghoushchi, Behzad (2002) Improvement of efficiency, Journal of Tadbir No 126, October Jarvis, Peter (2002), Adult Education and Continuing Education, translated by Dr. Gholamali Sarmed Publication. Tehran, 2002 Jr, Estep, Riley, James. (2012) Where ypu go, There you are: The need for Educational Maps in the Church. Handbook of Mapping Out Curriculum in Your Church.pp 1-20. United States of America: Published by B&H Publishing Group Nashville, Tennessee. Estes Hakimzadeh Rezvand, Torkan Reza Ali, Bahmani Mostafa (2013) The need for change in the curriculum of technical and vocational schools based on the comparative study of Germany; The first conference on changes in curriculum; Birjand University Hosseini Lagrange, Saydeh Maryam (2015), Conceptualization of curriculum in higher education system; Doctoral dissertation, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University. Karami, Mortaza, Fatahi, Hoda (1392) Change in curriculum of Higher Education: (Case: Master's Program Curriculum for Educational Planning) Higher Education Curriculum Studies Spring & Summer 2013 King, K. (2015) Moving the needle how skill Soft learning infacts performance of individuals Labor Law of the Islamic Republic of Iran (2015) Mattox, John R. (2011) Scrap Learning and Manager Engagment. April 2011. Www.clomedia.com. Mattox, John R. (2010) Manager Engagment: Reducing Scrap Learning. A Training Industry, Inc, ezine, www.trainingindustry.com Mehrmohammadi, Mahmoud (2016) Theories of curriculum: views, approaches and perspectives. Tehran: Organization for the Study and Compilation of the Human Resources of Universities (Samt) Mohammad Ali, Mahboubeh (2011), Technical and professional training and ways to improve it, Journal of Growth of Technical and Vocational Training, Volume 7, Number 1, Autumn Moslem, Nahid, Mousavi, Ali (2014) Evaluation of the quality of curriculum planning from the viewpoint of the training providers of the organization of technical and vocational training in the country; Skills: Winter 2014, Volume 4, Issue 14 National Curriculum of the Islamic Republic of Iran (2012) Pascale, Cindy. (2012). Competency Development Best Practice: Learn the Five Best Practice to Ponte, E. B., Carvajal-Trujillo, E. & Escobar-Rodríguez, T. (2016). Influence of trust and perceived value on the intention to purchase travel Online: Integrating the effects of assurance on trust antecedents, Tourism Management, 47(1): 286- 302. Razak, N. S. A, (2016). Trust and repurchase intention on Online tourism services among Malaysian consumers, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 130(1): 577- 582. Sa'adat, Esfandiar (2011), Human Resources Management, Tehran: Publication. Safaei Movahed, Saied. Tarkhan, Rezaali(2017) What causes disadvantages of curriculum in technical and vocational education?. Conference on Technical and Vocational Training in South Korea(2017) Saif, Ali Akbar (2013) Psychology of Reproduction, Aqa Publication Schreier, M., Fuchs, C. & Dahl, D. W. (2016). The innovation effect of user design: Exploring consumer's innovation perceptions of firms selling products designed by users, Journal of Marketing, 76(5): 18- 32. Statute of the Technical and Vocational School (2015) Stirling, J. Attride (2001) Networks Thematic Research Qualitative ,"Research" An Analytic Tool for Qualitative Stenstrom, Marja-Leena (editor) (2009). Towards Interfation of Work and Learning: Strategies for Connectivity and Transformation, Springer Scinece and Business Media B.V.پ Tappin, Sue (Senior International advisor of British Council), (2002). The UK Vocational Education and Training System. Professional and Competence, Brazil. The Global Competitiveness Report. Commited To Improving The State Of The world 2015–2016 The Official Website of the Organization for Technical and Vocational Training, www.irantvto.ir Vencatesh, Xia, Davise Xianfeng, Qin (2015),“ Online Trust Forming Mechanism: Approaches And An Integrated Model”, ICEC, 05, PP, 201- 209
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 674 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397 |