تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,096,563 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,203,617 |
ارائه مدل مفهومی استراتژی رقابت همکارانه در بخش ارتباطات ثابت و سیار ایران: مطالعه چندموردی | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 3، 1398، صفحه 525-542 اصل مقاله (706.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.258449.3064 | ||
نویسندگان | ||
محسن نظری* 1؛ محمود کمره ای2؛ علی حیدری3؛ امیر حسین قادری عابد4 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه مخابرات، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: رقابت همکارانه که از تلفیق دو استراتژی رقابت و همکاری منتج میشود، نوع جدیدی از روابط بین سازمانی است که میتواند به وضعیتی برد ـ برد منتهی شود. در مقاله حاضر سعی شده است تا از طریق روش مطالعه چندموردی و بهرهمندی از نظر خبرگان بخش ارتباطات ثابت و سیار ایران، مدل مفهومی از استراتژی رقابت همکارانه در این صنعت ارائه شود. روش: پس از طراحی پروتکل مطالعه موردی، دو نمونه برای رقابت همکارانه در صنعت ارتباطات ثابت و سیار انتخاب شد و با جمعآوری اطلاعات و شواهد از نمونههای پژوهش و تحلیل درونموردی و بینموردی، مدلی مفهومی برای استراتژی رقابت همکارانه در بخش ارتباطات ثابت و سیار بهدست آمد. یافته ها: بر اساس یافتههای بهدستآمده، محرکهای درونی شرکتها، رفتار ذینفعان و ویژگیهای صنعت، بهعنوان متغیرهای اصلی گرایش به استراتژی رقابت همکارانه شناخته شدند. ضمن آنکه بر نقش قابلیت رقابت همکارانه بهعنوان متغیر کلیدی در موفقیت این استراتژی تأکید شده است. تنشهای این رابطه و راهکارهای مدیریت آنها و پیامدهای مالی و غیر مالی این استراتژی برای شرکتها نیز بررسی شد. نتیجه گیری: افزون بر انگیزههای مالی، نقش دولت و سازمانهای تنظیم مقررات در شکلگیری فضای مساعد برای استراتژی رقابت همکارانه، انکارناپذیر است. برای موفقیت در استراتژی رقابت همکارانه، به چند عامل و قابلیت خاص نیاز است. برخی از این عوامل با ذهنیت و شرایط خاص مدیران آن شرکت و برخی دیگر با توانمندیها، منابع و ویژگیهای سازمانی مرتبط است که میتواند موجب متعادلسازی تنشها و جلوگیری از بروز پیامدهای منفی این استراتژی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی رقابت همکارانه؛ بخش ارتباطات ثابت و سیار؛ مطالعه چندموردی | ||
مراجع | ||
داناییفر، حسن؛ الوانی، مهدی؛ آذر، عادل (1386). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار.
References Basole, R. C., Park, H. & Barnett, B. (2014). Coopetition and convergence in the ICT ecosystem. Telecommunications Policy, 39 (7),537-552. Bengtsson, M. & Kock, S. (2014). Coopetition - Quo vadis? Past accomplishments and future challenges. Industrial Marketing Management, 43 (2), 180-188. Bengtsson, M., Raza-Ullah, T. & Vanyushyn, V. (2016). The coopetition paradox and tension: Themoderating role of coopetition capability. Industrial Marketing Management, 53 (1), 19-30. Bonel, E. & Rocco, E. (2007). Coopeting to survive; surviving coopetition. International Studies of Management and organization, 37 (2), 70–96. Bouncken, R. B., Gast, J., Kraus, S. & Bogers, M. (2015). Coopetition: a systematic review, synthesis, and future research directions. Review of Managerial Science, 9 (3), 577-601. Brandenburger, A. & Nalebuff, B. (1995). The right game: Use game theory to shape strategy. Harvard Business Review, 57-71. Czakon, W. & Dana, L.P. (2013). Coopetition at work: How firms innovate to shape the airline industry. Journal of Social Management, 57 (1), 32-61. Danaei Far, I., Alvani, M., & Azar, A. (2007) Qualitative research methodolgy in management: a comprehensive approach. Tehran: Saffar Publications. (in Persian) Dorn, S., Schweiger, B. & Albers, S. (2016). Levels, phases and themes of coopetition: A systematic literature review and research agenda. European Management Journal, 34 (1), 484-500. Dowling, M. J., Roering, W. D., Carlin, B. A. & Wisnieski, J. (1996). Multifaceted Relationships Under Coopetition: Description and Theory. Journal of Management Inquiry, 5 (2), 155-167. Eriksson, P. E. (2010). Partnering: what is it, when should it be used, and how should it be implemented? Construction Management and Economics, 28 (9), 905-917. Faems, D., Janssens, M. & Van Looy, B. (2010). Managing the co-operation- competition dilemma in R&D alliances: a multiple case study in the advanced materials industry. Creativity & Innovation Management, 19 (1), 3-22. Gast, J., Filser, M., Gundolf, K. & Kraus, S. (2015). Coopetition research: Towards a better understanding of past trends and future directions. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 24 (4), 492-521. Gnyawali, D., He, J. & Madhavan, R. (2008). Co-opetition: Promises and challenges. In: 21st century management: A reference handbook. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. Gnyawali, D. & Park, B. (2011). Co-opetition between giants: Collaboration with competitors for technological innovation. Research Policy, 40 (5), 650-663. Kossyva, D., Sarri, K. & Georgopoulos, N. (2014). Co-Opetition: a Business Strategy for SMEs in Times of Economic Crisis. South-Eastern Europe Journal of Economics, 1 (1), 89-106. Luo, Y. (2007). A coopetition perspective of global competition. Journal of World Business, 31 (1), 129-144. Lou, X., Slotegraaf, R. & Pan, X. (2006). Cross-functional coopetition: the simultaneous role of cooperation and competition within firms. Journal of Marketing, 70 (2), 67–80. Mariani, M. (2007). Coopetition as an emergent strategy. International Studies of Management & Organization, 37 (2), 97-126. Padula, G. & Dagnino, G. (2007). Untangling the Rise of Coopetition: The Intrusion of Competition in a Cooperative Game Structure. International Studies of Management and Organization, 37 (2), 32-52. Pellegrin-Boucher, E., Le Roy, F. & Gurău, C. (2013). Coopetitive strategies in the ICT sector: typology and stability. Technology Analysis & Strategic Management, 25 (1), 71-89. Peng, T. & Bourne, M. (2009). The coexistence of competition and cooperation between networks: implications from two Taiwanese healthcare networks. British Journal of Management, 20 (3), 377–400. Quintana-García, C. & Benavides-Velasco, C. A. (2004). Cooperation, Competition, and in- novative capability: A panel data of European dedicated biotechnology firm. Technovation, 24 (12), 927-938. Ritala, P. (2009). Is coopetition different from cooperation? The impact of market rivalry on value creation in alliances. International Journal of Intellectual Property Management, 3 (1), 39-55. Ritala, P., Golnam, A. & Wegmann, A. (2014). Coopetition-based business models: The case of Amazon.com. Industrial Marketing Management, 236–249. Ritala, P. & Hurmelinna-Laukkanen, P. (2009). What’s in it for me? Creating and appropriating value in innovation-related coopetition. Technovation, 29 (12), 819-828. Roy, P. & Yami, S. (2009). Managing strategic innovation through coopetition.. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 8 (1), 61–73. Rusko, R. (2014). Mapping the perspectives of coopetition and technology-based strategic networks: A case of smartphone. Industrial Marketing Management, 43 (5), 801-812. Velu, C. (2016). Evolutionary or revolutionary business model innovation through coopetition? The role of dominance in network markets. Industrial Marketing Management, 53 (1), 124-135. Yin, R. )2003(. Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,732 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,153 |