تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,100,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,630 |
اثربخشی بازی درمانی در مهارت های اجتماعی و رفتارهای تهاجمی دانش آموزان با نشانگان داون | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 4، شماره 4، اسفند 1392، صفحه 193-208 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2014.67078 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی بازی درمانی در مهارتهای اجتماعی و رفتارهای تهاجمی دانشآموزان با نشانگان داون بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل بود که بر روی 50 کودک با نشانگان داون (زیر 14 سال) مراکز آموزشی و توانبخشی شهر تهران انجام شد. آزمودنیها از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 25 نفری آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسهی 45 دقیقهای به صورت گروهی، هفتهای دو بار تحت بازی درمانی قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادههای حاصل از مهارتهای اجتماعی و رفتارهای تهاجمی از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (SSRS) گرشام و الیوت به عنوان پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون تحلیل کوواریانسچندمتغیری با رعایت مفروضهها استفاده شد. یافتههای بدست آمده نشان داد بازی درمانی مهارتهای اجتماعی دانشآموزان داون را افزایش و رفتارهای تهاجمی دانشآموزان با نشانگان داون را کاهش داد. بنابراین، میتوان گفت که بازی درمانی سبب رشد مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری کودکان با نشانگان داون میشود و میتوان از این روش برای کاهش رفتارهای نامطلوب و افزایش رفتارهای مطلوب دانشآموزان مبتلا به سندرم داون استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی درمانی؛ تعاملات اجتماعی؛ رفتارهای تهاجمی؛ کودکان با نشانگان داون | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 824 |