تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,563 |
تعداد مقالات | 70,847 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,948,749 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,170,136 |
تأثیر مؤلفه های اقتصاد دانش بر کارآفرینی در کشورهای منتخب | ||
فصلنامه تحقیقات اقتصادی | ||
مقاله 4، دوره 53، شماره 2 - شماره پیاپی 123، تیر 1397، صفحه 323-344 اصل مقاله (192.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jte.2017.235216.1007617 | ||
نویسندگان | ||
حسین راغفر1؛ ابوالفضل شاه آبادی2؛ سمیرا علیزاده* 3 | ||
1دانشیار، دانشکدهی علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا | ||
2استاد، دانشکدهی علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، | ||
3کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
از دیرباز همواره کشورهای جهان بهدنبال یافتن راهکاری برای رسیدن به رشد و توسعهی اقتصادی بودهاند تا بتوانند از آن طریق به ثروت، رفاه و مطلوبیت بیشتر دست یابند. اقتصاددانان، کارآفرینی را از مهمترین این راهکارها میدانند که امروزه مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. در این میان اقتصاد دانشبنیان یکی از مهمترین ابزارهایی است که با بسط کارآفرینی منجر به رشد و توسعهی اقتصادی میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای اقتصاد دانشبنیان در چارچوب تعریف بانک جهانی (آموزش و منابع انسانی، نظام نوآوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رژیمهای اقتصادی و نهادی) بر کارآفرینی نوپا در گروهی از کشورهای منبعمحور (10 کشور از جمله ایران) و نوآوریمحور (18کشور) با استفاده از تکنیکپانلدیتاوبهروشگشتاورهایتعمیمیافته (GMM) طی دورهی زمانی 2015-2008 است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در کشورهای منبع محور، تمام مؤلفههای اقتصاد دانشبنیان به غیر از متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اثری مثبت و معنادار بر کارآفرینی طی دوره مورد مطالعه دارند. درکشورهای نوآوریمحور نیز تمام مؤلفههای اقتصاد دانشبنیان تأثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی داشتهاند. طبقه بندی C23, O15, I25 :JEL | ||
کلیدواژهها | ||
اقتصاد دانشبنیان؛ کارآفرینی؛ روش GMM | ||
مراجع | ||
9. Abdullah, N., Wahab, H. E., & Shamsuddin, A. (2010). Human Resource Practice as Predictors of Innovative among Johor SMEs. International conference on science and social research, December 5-7, 2010, Kuala Lumpur, Malaysia.
10. Acs, Z.J., Braunerhjelm, P., & Audretsch, D. B. (2009). The Knowledge Spillover Theory of Entrepreneurship. Small Business Economics, 32(1), 15-30.
11. Adams, R., Bessant, J., & Phelps, R. (2006). "Innovation management measurement: A review. International Journal of Management Reviews, 8(1), 21-47.
12. Alexeev, M., & Conrad, R. (2010). The Natural Resource Curse and Economic Transition. Center for Applied Economics and Policy Research, Working Paper, No 018-2009.
13. Audretsch, D. B. (2007). The Entrepreneurial Society. Oxford: Oxford University Press.
14. Audretch, D. B., & Keilbach, M. (2008). Resolving the Knowledge Paradox: Knowledge-spillover Entrepreneurship and Economic Growth. Research Policy, 37, 1697-1705. 15. Chang, S., Gong, Y., & Shum, C. (2011). Promoting Innovation in Hospitality Companies through Human Resource Management Practices. International Journal of Hospitality Management, 30(4), 812-818.
16. Chen, D. H. C., & Dahlman, C. J. (2004). Knowledge and Development: A Crosssection Approach. World Bank Policy Research, Working Paper, No 3366. Seoul, Korea.
17. Choi, Y. R., & Phan, P. H. (2006). The Influences of Economic and Technology Policy on the Dynamics of New Firm Formation. Journal of Small Business Economics, 26(5), 493-503.
18. Cheol Cin, B., Kim, Y., & Vonortas, N. (2013). The Impact of Government R&D Subsidy on Firm Performance: Evidence from Korean SMEs, Asian Research Policy Symposium, Asian Model of Innovation: Innovation and Creative Economy.
19. Clercq, D. D., Hessels, J., & Stel, A. (2008). Knowledge Spillovers and New Ventures’ Export Orientation. Small Business Economics, 31(3), 283-303. 20. Czarnitzki, D., Doherr, Th., Hussinger, K., Schliessler, P., & Toole, A. A. (2016). Knowledge Creates Markets: The Influence of Entrepreneurial Support and Patent Rights on Academic Entrepreneurship. European Economic Review, 86, 131–146.
21. Dewan, S., & Kenneth, K. (2000). Information Technology and Productivity: Preliminary Evidence from Country- level Data. Management science, 46(4), 458-562.
22. Farzanegan, M. R. (2014). Can Oil Rich Countries Encourage Entrepreneurship? Journal of Entrepreneurship and Region Development, 25(9-10), 706-725.
23. Global Entrepreneurship Monitor (2015): available through http:// www.gemconsortium.Org 24. Gicheva, D., & Link, A. N. (2016). On the Economic Performance of Nascent Entrepreneurs. European Economic Review, 86, 109–117.
25. Henry, C. (2003). Developing a Coherent Enterprise Support Policy: A New Challenge for Governments. Government and policy Journal, 9, 3-19. 26. Kolstad, I., & Wiig, A. (2015). Education and Entrepreneurial Success. Small Business Economics, 44(4), 783–796.
27. Kokkinou, A. (2005). Entrepreneurship, Innovation Activities and Regional Growth. 45th European Congress of the RegionalScience Association, 1-18.
28. Krueger, A. (1974). The Political Economy of the Rent-Seeking Society. American Economic Review, LXIV, 291–303.
29. Latha, L., & Murthy, B. E. (2009). Problems of small-scale entrepreneurs in Nellore district. Journal of Chinese Entrepreneurship, 1(3), 268-278.
30. Mathew, V. (2010). Women Entrepreneurship in Middle East: Understanding Barriers and Use of ICT for Entrepreneurship Development. International Entrepreneurship and Management Journal, 6(2), 163–181.
31. Petroczi, A., Nepusz, T., & Bazso, F. (2007). Measuring Tie-Strength in Virtual Social Network, 2(5), 1-5.
32. Pohjola, M. (2001). Information Technology and Economic Growth: A Cross-country Analysis. Oxford University Press. 33. Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development. By Joseph A.Schumpeter, Translated from the German by Redvers Opie, Harvard University Press.
34. Shane, S., Locke, E., & Collin, C. (2003). Entrepreneurial Motivation. Human Resource Management Review, 13(2), 257-279.
35. Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of management review, 25(1), 217-226.
36. Sinkovics, R. R., Bell, J., & Deans, K. R. (2004). Using Information Communication Technology to Develop International Entrepreneurship Competencies. Journal of International Entrepreneurship, 2(1), 125–137.
37. Tayebi S. K., Azarbaiejani, K., & Abbaslou, Y. (2009). Exploration of the Relationship between Cultural-socio-economic Determinants and Entrepreneurship. Quarterly Iranian Economic Research, 13(39), 11-27.
38. Torvik, R. (2009). Why do some resource- abundant countries succeed while others do not? Oxford Review of Economic Policy, 25(2), 241-256.
39. World Bank (2015). World Development Indicators. Retrieved from http://www.data.worldbank.org
40. Zack, M. H. (1999). Developing a Knowledge Strategy. California Management Review, 41(3), 125-145. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 993 |