تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,367 |
طراحی الگوی حکمرانی اقتضایی برای اجرای اثربخش سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 1، 1397، صفحه 59-88 اصل مقاله (740.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2018.252875.2229 | ||
نویسندگان | ||
محمد عقبایی جزنی* 1؛ اکبر اعتباریان2؛ مهربان هادی پیکانی3 | ||
1دکتری مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد (خوراسگان)، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد (خوراسگان)، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی حکمرانی اقتضایی برای اجرای اثربخش سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در کشور است. در این تحقیق موضوع حکمرانی اقتضایی همراه با متغیرهای مدل مفهومی به روش توصیفی ـ پیمایشی تبیین شده و ضمن بررسی رابطه و تأثیرگذاری متغیرهای پیشبین بر ملاک به روش همبستگی، برای تأیید شاخصها توسط خبرگان، از روش دلفی استفاده شده است. پس از بررسی وضعیت فعلی اجرای اثربخش سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی با آزمون تی تکنمونهای، مشخص شد بخش دولتی نسبت به دو بخش دیگر در شرایط نسبتاً مطلوبی قرار دارد. نتایج آزمون رگرسیون خطی ساده نشان داد بخش دولتی 8/42 درصد، بخش تعاونی 4/31 درصد و بخش خصوصی 6/35 درصد در اجرای اثربخش سیاستهای کلی این اصل از قانون اساسی اثرگذارند و آزمون رگرسیون خطی چندگانه نیز حاکی از تأثیرگذاری 7/84 درصدی بخشهای سهگانۀ متغیرهای پیشبین بر متغیر ملاک تحقیق است. شبکۀ عصبی مصنوعی نیز با اختلاف جزئی نتایج آزمون رگرسیون خطی را تأیید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
حکمرانی اقتضایی؛ ظرفیت خطمشیگذاری عمومی؛ ظرفیت عقلانیت؛ ظرفیت مشروعیت | ||
مراجع | ||
امیدیان، م.؛ طالقانی، غ.؛ محمدی، ف. (1394). تحلیل نقش حکمرانی خوب در ارتقای توسعۀ انسانی. فصلنامۀ مدیریت دولتی، (7)، 436-413. دانایی فرد، ح.؛ حسینی، س.؛ فانی، ا. (1393). ظرفیت خطمشیگذاری عمومی ـ کلید توسعهیافتگی. تهران، انتشارات صفار. طهرانی، م.؛ مالکی، م.؛ غفرانی، ف. (1393). حکمرانی خوب و سهمخواهی هر بخش از اجرای اصل 44 قانون اساسی. فصلنامۀ مجلس و راهبرد، (79)، 222-185. عبادی، ن. (1395). بررسی وضعیت بلوغ حکمرانی الکترونیک در پرتال وزارت کشور. فصلنامۀ مدیریت دولتی، (8)، 510-487. عبدالحمید، م.؛ عبدالحسینزاده، م. (1396). کشف و استخراج مؤلفهها و خردهنظامهای دانشکدۀ حکمرانی از طریق کاربست مطالعۀ تطبیقی دانشکدههای حکمرانی منتخب. فصلنامۀ مدیریت دولتی، (9)، 378-359. عقبایی، م. (1396). اجرای خطمشی عمومی با رویکرد حکمرانی. تهران، انتشارات سخنوران. مقیمی، م.؛ پورعزت، ع.ا.؛ دانایی فرد، ح.؛ احمدی، ح. (1395). طراحی و تبیین مدل بودجهبندی براساس شاخصهای حکمرانی خوب در ایران. فصلنامۀ مدیریت دولتی، (8)، 665-645. نجات، ا.؛ میرزاده، ا.؛ شهبازی، م.؛ جواهری کامل، م. (1389). علتیابی ورشکستگی شرکتهای واگذار شدۀ دولتی در قالب اصل 44 قانون اساسی. پژوهشنامۀ بازرگانی، (55)، 108-75. نیکواقبال، ع. (1389). بایدها و نبایدهای واگذاری شرکتهای دولتی. اقتصاد ایران، (7)، 22-20. References Abdulhamid, M. & Abdolhosseinzadeh, M. (2017). The discovery and extraction of the components and sub-systems of the faculty of government through the implementation of a comparative study of elected colleges. Public Administration Quarterly, (9), 378-359. (in Persian) Ansell, C. & Maxwell, R. (2009). Protesting food: NGOs and political mobilization in Europe’, in Christopher Ansell and David Vogel (eds), What’s the Beef? The Contested Governance of European Food Safety, Cambridge, MA: MIT Press. Atkinson, P. (2013). Political Governance? Legitimation, regulation and environmental governance’, in Jacob Park, Ken Conca and Mathias Finger (eds), The Crisis of Global Environmental Governance: Towards a New Political Economy of Sustainability, London and New York: Routledge. Backstrand, K. (2010). Democratising global governance? Stakeholder democracy after the World Summit on Sustainable Development. European Journal of International Relations, 12(14), 67–98. Bostrom, M. (2011). How state-dependent is a non-state driven rule-making project? The case of forest certification in Sweden. Journal of Environmental Policy and Planning, 5(2), 165–180. Carter, N. (2015). The Politics of the Environment: Ideas, Activism, Policy. 2nd edn, Cambridge: Cambridge University Press. Danaeifard, H., Hosseini, S., Fanni, A. (2014). Public Policy Capacity-Development Key, Saffar Publishing, Tehran. (in Persian) Ebadi, N. (2015). A Survey on the Maturity of Electronic Governance in the Ministry of Interior Portal. Public Administration Quarterly, (8), 487-510. Farazmand, A. (2012). The Future of Public Administration Challenges and Opportunities- A Critical Perspective. Administration & Society, 44(4), 148–165. Graham, B. (2012). The effectiveness of non-state governance schemes: a comparative study of forest certification in Norway and Sweden. International Environmental Agreements, 5, 251–276. Haas, P. (2011). Addressing the global governance deficit. Global Environmental Politics, 4(4), 291–436. Kettel, C. (2009). Political power beyond the state: problematic of government. The British Journal of Sociology, 43(2), 377–391. Kronsell, A. (2014). Accountability of networked climate governance: the rise of transnational climate partnerships. Global Environmental Politics, 8(3), 168–178. Lapalombara, J. (2007). Reflections on political parties and political development, four decades later. Party politics, 13(2), 141-154. Lovbrand, E. (2015). Implementation gap in governance. Global Environmental Politics, 9(2), 74–100. Meyer, J.W. (2012).Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony. American Journal of Sociology, 83(2), 275-296. Moghimi, M., Pourezzat, A.A., Danaeifard, H., Ahmadi, H. (2015). Designing and explaining the budgeting model based on good governance indicators in Iran. Public Administration Quarterly, (8), 645-665. (in Persian). Murphy, C. (2011). Global governance: poorly done and poorly understood’, in Rorden Wilkinson (ed.), The Global Governance Reader, London and New York: Routledge, originally published (2000) in International Affairs, 76(4). Nejat, A., Mirzadeh, A., Shahbazi, M., Javaheri Kamel, M. (2010). The Causes of Failure of Government-Owned Companies in the Form of Article 44 of the Constitution. Journal of Commerce, 55, 75-108. (in Persian) Nikoeghbal, A. (2010). The Taxes and Burdens of Government Bonding. Iranian economy, (7), 20-22. (in Persian) Oghbaei, M. (2017). Implementation of Public Policy with a Governance Approach. Sokhanvaran Publishing, Tehran. (in Persian) Omidian, M., Taleghani, Gh., Mohammadi, F. (2015). Analysis of the role of good governance in promoting human development. Public Administration Quarterly, (7), 413-436. (in Persian) Paterson, M. (2013). Automobile Politics: Ecology and Cultural Political Economy, Cambridge: Cambridge University Press. Scharpf, F. (2010). Problem Solving Effectiveness and Democratic Accountability in the European Union. Political Science Series, Vienna: Institute for Advanced Studies. Tehrani, M., Maleki, M., Ghofrani, F. (2014). Good governance and participation in each section of the implementation of Principle 44 of the Constitution. Parliament and Strategy Quarterly, (79), 185- 222. (in Persian) Winter, G. (2009). Multilevel Governance of Global Environmental Change. Cambridge: Cambridge University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 846 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 735 |