
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,247,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,085,978 |
جایگاه تفکر نقادانه در نظام آموزشی ایران | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 2، بهمن 1396، صفحه 299-324 اصل مقاله (285.74 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2017.236677.353 | ||
نویسندگان | ||
پرویز بیرجندی* 1؛ محمدباقر باقری2؛ پرویز مفتون3 | ||
1گروه زبان انگلیسی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،ایران | ||
2گروه زبان انگلیسی ، دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایران | ||
3گروه زبان انگلیسی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه علوم تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
چکیده در نظام های آموزشی سراسر دنیا، انگاره آموزش تفکر در سطوح عالیتر از یک سو و استفاده از مطالب درسی به عنوان ابزاری برای تفکر از سوی دیگر سبب شده تا تفکر نقادانه به عنوان یک مفهوم بنیادین و یک آرمان آموزشی مطرح شود. انجام پژوهش به منظور فهم اینکه تفکر نقادانه به عنوان آرمانی آموزشی تا چه میزان واقعیت آموزشی پیدا کرده از اهمیت بسزایی برخوردار است. این پژوهش بر آنست تا جایگاه تفکر نقادانه در نظام آموزشی ایران را مطالعه و بررسی کند. در این راستا با بهره گیری از پرسشنامه های موجود و بومی سازی آنها از 300 شرکت کننده بزرگسال دارای مدرک دیپلم تا دکتری تخصصی مصاحبه به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر شرکت کنندگان آشنایی کافی با تفکر نقادانه و نقش آن در آموزش ندارند و آموزش به شیوه سنتی که متمرکز بر حفظ مطالب درسی باشد را تجربه کرده اند. تفاوت معنا داری بین رشته های مختلف یا رده های تحصیلی مختلف مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر نقادانه؛ تفکر در سطوح عالیتر؛ نظام آموزشی ایران؛ آموزش و پرورش؛ مهارت های فکری؛ فضیلت های فکری | ||
مراجع | ||
برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1389). تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. رضویان شاد، سلطان قرایی (1389). بررسی ادراک معلمان از تفکر انتقادی مجله علوم تربیتی سال سوم- شماره 11 ص. ص. 29-46 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390) تهران: شورای ملی آموزش و پرورش. مکتبی فرد، ل. حری، ع. کوکبی،م. (1389). بررسی مهارتهای تفکّر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان. مجله ی علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک سال اول، شماره ی دوم ص- ص 157-193 دربان، ل. اشتری، س. مرتضوی، ف. فرقانی، ز. یزدانی،ش. (1395). بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره 26، شماره 4، ص- ص 229-237. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,052 |