تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,132,937 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,238,883 |
تعیین رابطه میان ویژگیهای شخصیتی، خلاقیت و خودشکوفایی در دانشجویان رشتۀ طراحی صنعتی: نقش تفاوت جنسیتی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 11، دوره 22، شماره 4، دی 1396، صفحه 115-124 اصل مقاله (9.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.64032 | ||
نویسندگان | ||
مهدی ابرازه* 1؛ علی زاده محمدی2؛ نادر شایگانفر3 | ||
1دانشگاه هنر اصفهان | ||
2دانشیار روانشناسی پژوهشکده خانوداه دانشگاه شهید بهشتی | ||
3استادیار فلسفه هنر دانشگده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق پی بردن به رابطه میان برخی از متغیرهای بنیادین در آموزش هنر نظیر ویژگیهای شخصیت، خلاقیت و خودشکوفایی با در نظر گرفتن تفاوت های جنسیتی در میان دانشجویان هنر بوده است. دانشجویان رشتة طراحی صنعتی هر چهار سال تحصیلی از میان دانشجویان دانشگاه هنر بصورت غیر تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در تحقیق عبارنتد از: ابزار سنجش خلاقیت آزمون تفکر خلاق تورنس (TTCT)؛ آزمون پنج عاملی ویژگیهای شخصیت (NEO-FFI)؛ ابزار خودشکوفایی استعداد (MAP) میباشند. جهت تحلیل همبستگی در SPSS از ابزار پیرسون استفاده شد. تحقیق حاضر در پی یافتن پاسخ این پرسش است که چه رابطهای میان ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت با خودشکوفایی در دانشجویان رشتة طراحی صنعتی وجود دارد و همچنین چه تفاوتی میان دانشجویان پسر و دختر وجود دارد. یافته های تحقیق نشان میدهد که میان دانشجویان پسر و دختر تفاوتهای اندکی وجود دارد بدینصورت که تنها تفاوت میان دانشجویان پسر و دختر بین ویژگیهای شخصیت با خلاقیت در عامل روان آزردهخویی است. همچنین تنها تفاوت میان دو گروه بین شاخص خلاقیت و خودشکوفایی در وظیفه شناسی است. در نهایت، میان خلاقیت با خودشکوفایی میان دانشجویان دختر و پسر تفاوت وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر؛ طراحی صنعتی؛ ویژگیهای شخصیتی؛ خلاقیت؛ خودشکوفایی؛ تفاوت جنسیتی | ||
مراجع | ||
باقری خلیلی، علیاکبر؛ محرابی کالی، منیره (1390)، بررسی ادراک واقعیت و پذیرش خود و دیگران در غزلیات حافظ (بر اساس نظریة شخصیت/ خودشکوفایی آبراهام مزلو)، متنشناسی ادب فارسی، دورة 47، شمارة 3، صص 1-17. تاج، فاطمه (1390)، رابطه سبکهای دلبستگی و خودشکوفایی در رواندرمانگران و مقایسه آن با شاغلین غیررواندرمانگر شهرستان تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران. شقاقی، فرهاد؛ مژگان آگاه هریس (1389)، مقایسة خودشکوفایی دانشجویان دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور، پیک نور، سال نهم، شمارة اول، ص62. شولتز، دوان؛ شولتز، سیدنی (1381)، نظریههای شخصیت، ترجمة سیّد محمدی، چاپ چهارم، مؤسسة نشر ویرایش، تهران. شولتز، دوان (1385)، روانشناسی کمال، ترجمة گیتی خوشدل، چاپ سیزدهم، نشر کیهان، تهران. گروسی فرشی، م. ت (1380)، رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت (کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت)، چاپ اول، نشر دانیال و جامعه پژوه، تبریز. عابدی، جمال (1372)، خلاقیت و شیوهای نو در اندازهگیری آن، مجلة پژوهشهای روانشناختی، شمارة 3، صص 46-54.
Burleson, W (2005), Developing creativity, motivation, and self-actualization with learning systems, International Journal of human-computer studies, No. 63, pp.436-451.
Cashdan, S (1971), Social participation and sub-cultural influences in the study of adolescent creativity, Adolescence, 6(21), pp.39-52.
Chamorro-Premuzic, T; Reimers, S; Hsu, A & Ahmetgol, G (2009), Who art thou? Personality predictors of artistic preferences in a large UK sample the importance of openness, British Journal of Psychology, 100, pp.501-516.
Chamorro-Premuzic, T; Burke, C; Hsu, A & Swami, V (2010), Personality predictors of artistic preferences as a function of the emotional valence and perceived complexity of paintings, Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, Vol. 4, No. 4, pp.196-204.
Chavez-Eakle, R.A; Graftt-Guerrero, A; Garcai-Reyna, J; Vaugier, V & Cruz-Fuentes, C (2007), Celebral blood flow associated with creative performance: A comparative study, Neuroimage, 38, pp.528-529.
Costa, P. T & McCrae, R. R (1992), Revised NEO personality inventory (NEO PI-R): professional manual, Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
Dahl, J.R; Wakefield J. R, A.J; Kimlicka, M.T & Wiederstein, M (1983), How the personality dimensions of neuroticism, extroversion, and psychoticism relate to self-actualization, Personality and individual differences, 4(6), pp.683-695.
Doyle, J.S (1975), Self-Actualization, neuroticism, and extroversion revisited, Psychological reports, 39, pp.1081-1082.
French, S & Joseph, S (1999), Religiosity and its association with happiness, purpose in life, and self-actualization, Mental Health, Religion and Culture, 2, pp.117-120.
Gebauer, E.J; Riketta, M; Broemer, P & Gregory, M.R (2008), Pleasure and pressure based prosocial motivation: Divergent relations to subjective well-being, Journal of research in personality, Vol 42, Isuue 2, pp.399-420.
Heussenstamm, F. K (1971), Humanizing higher education, Art education, 24 (26), pp.17-18.
Hough, L. M & Ones, D. S (2001), The structure, measurement, validity and use of personality variables in industrial, work and organizational psychology. In N. Anderson, D. S. Ones, H.K. Sinangil & C. Viswesvaran (Eds), Handbook of industrial, work and organizational psychology, Sage, London.
Jones, Alvin & Crandall, Risk (1986), Validation of a Short Index of Self-Actualization, Personality and Social Psychology Bulletin, Volume 12, Issue 1, pp.63-73.
Knapp, R.P (1995), Relationship of a measure of self-actualization to neuroticism and extraversion, Journal of consult psychology, 29, pp.168-172.
Kuffman, I (1966), Art and education in contemporary culture, the Macmillan Company, New York.
Leclerc, G; Dube, M; Hbert, R & Gaulin, P (1997), The development and validation of a self-report measure of self-actualization, Social behavior and personality: an international journal, Vol. 25, No. 4, pp. 353-365.
Maslow, A (1954), Motivation and personality, Harper & Row, New York.
Maslow, A.H (1970), Motivation and personality, 2nd Edition., Harper & Row, New York.
Masters, Bradley R (2009), A study of self-actualization of gifted children in public high school programs, Dissertation submitted to the Faculty of Holos University, Doctoral dissertation of Theology.
Plucker, J; Beghetto, R & Dow, G (2004), Why isn't creativity more important to educational psychologist? Potential, pitfalls, and future directions in creativity research, Educational psychologist, 39(2), pp.83-96.
Rawlings,D; Vidal, N. B & Furnham, A (2000), Personality and Aesthetic preference in Spain and England: Two studies relating sensation seeking and openness to experience to liking for paintings and music, European Journal of Personality, Vol. 14, Issue 6, pp.553-576.
Ryder, W.W (1987), The role Art in self-actualization, Art education, Vol. 40, No. 2, pp.22-24.
Silvia, P.J; Winterstein, B.P; Willse, J.T; Barona, C.M; Cram, J.T& Hess K.I (2008), Assessing creativity with divergent thinking tasks: Exploring the reliability and validity of new subjective scoring methods, Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 2, pp.68–85.
Smith, Michael Robert (2002), the relationship between personality traits, and trainee effectiveness in counseling sessions: cognitive flexibility, self-actualization and spirituality, Dissertation submitted in doctor of philosophy in counseling and educational psychology, University of Nevada-Reno.
Sternberg, R.J & Lubart, T.I (1996), Defying the crowd: Cultivating creativity in a culture of conformity, Free Press, New York.
Sternberg, R.J; Kaufman, J.C & Pretz, J.E (2003),A propulsion model of creative leadership, Leadership Quart, 14, pp.455-473.
Stockes, P.D (1999), Novelty, In M. A. Runco & S. R. Pritzker, Encyclopedia of creativity (pp. 297- 304), San Diego, CA, Academic Press.
Torrance, E.P (1990), Torrance Tests of Creative Thinking. Scholastic Testing Service, IL, Bensenville.
Tosi, D.J & Hoffman, S (1972), A factor analysis of the personal orientation inventory, Journal of humanist psychology, 12, pp.86-93.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,732 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,219 |