تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,693 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,421 |
مقایسه آموزش مبتنی بر نظریه شناختی و راهحل محور بر کاهش هم وابستگی همسران معتادین | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 15، دوره 6، شماره 4، بهمن 1394، صفحه 241-213 اصل مقاله (611.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.63627 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه آموزش مبتنی بر نظریه شناختی و راهحل محور بر کاهش هموابستگی همسران معتادین انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه همسرانی است که برای درمان اعتیاد شوهر خود به مرکز کنگره 60 شهر تهران مراجعه کرده بودند. روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس همکاری داوطلبانه شرکتکنندگان برای تکمیل پرسشنامه بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه هموابستگی استون برینک بوده است. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیره نشان داد که بین گروههای مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین گروه کنترل و گروههای آموزش شناختی (در سطح 05/0<P، 41/581F=)، و نیز بین گروه کنترل و گروههای آموزش راهحل محور (در سطح 05/0<P، 32/311F=)، تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین گروههای آموزش شناختی نسبت به گروههای آموزش راهحل محور بر کاهش هموابستگی همسران معتادین تأثیر بیشتری داشته است (05/0< P، 14/299 F=). | ||
کلیدواژهها | ||
هم وابستگی؛ گروههای آموزش؛ نظریه شناختی؛ نظریه راهحل محور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 693 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 760 |