![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,899 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,273 |
روانشناسی مهارت نگارش: ابهام پذیری عاملی موثر بر کمیت و کیفیّت نگارش زبان انگلیسی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 2، مهر 1395، صفحه 393-416 اصل مقاله (293.26 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2017.217293.291 | ||
نویسنده | ||
مجید فتاحی پور* | ||
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند | ||
چکیده | ||
عوامل روانشناختی و به ویژه ابهام پذیری در یادگیری زبان دوم نقش به سزایی دارند. روابط متغیر ابهام پذیری با متغیرهای زبان در پژوهشهای پیشین سنجیده شده است ولی پژوهشی درباره رابطه با مهارتهای تولیدی همچون نگارش، انجام نشده است. نقش این عامل در پژوهش حاضر، در پدیده کمی انسداد و کیفیت نگارش زبان بررسی شده است. بدین منظور یکصد و بیست شرکت کننده بطور تصادفی گزینش شدند که در سطح پیشرفته از دو دانشگاه واقع در تهران به فراگیری زبان انگلیسی مشغول بودند. نخست، شرکت کنندگان پرسشنامه ابهام پذیری را تکمیل کردند و سپس رابطه نمرههای حاصل با نمره هر دانشجو ازپرسشنامه انسداد نگارش سنجیده شد. همچنین نگارش هردانشجو با معیارسنجش کیفیت نگارش ارزشیابی شد و میانگین نمره شاخص کیفی نگارش برای هر دانشجو بدست آمد. نتایج حاکی از رابطه مثبت و معنادار متغیر ابهام پذیری وشاخصهای کیفی نگارش است، حال آنکه رابطه متغیر ابهام پذیری و انسداد نگارش منفی و معنادار نشان داده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابهام پذیری؛ معیار نیشن؛ نگارش انگلیسی؛ انسداد نگارش؛ کیفیت نگارش | ||
مراجع | ||
منابع خادمی ابوالفضل؛ شمشادی، آزیتا و شعیری، محمدرضا (1383). بررسی رابطه تحمل ابهام و توانش زبانی. دانشور رفتار- علوم تربیتی: تربیت و اجتماع، 1(9)، 29-34. شمشادی، آزیتا و شعیری، محمدرضا. (1384). تأثیر تغییر تحمل ابهام بر توانش زبانی فراگیران زبان انگلیسی. دانشور رفتار-روانشناسی: بالینی و شخصیت، 1(10)، 79-84. غلامی،آویشه و کاکاوند،علیرضا(1389). رابطه بین توان تحمل ابهام و خلاقیت. نشریه علوم تربیتی، 6 (4)، 79-84 Arecco, M. R., & Ransdell, S. (2002). Early exposure to an L2 predicts good L1 as well as good L2 writing. In New directions for research in L2 writing (pp. 123-131). Springer Netherlands. Banning, K.C. (2003). The effect of the case method on tolerance for ambiguity. Journal of Management Education, 27(5), 556-567. Boice, R. (1985). Cognitive components of blocking. Written Communications, 2(1), 91–44 Boice, R. (1993). Writing blocks and tacit knowledge. Journal of Higher Education. 64, 19-54. Budner, S. (1962). Intolerance of ambiguity as a personality variable. Journal of Personality. 30, 29-50. Chapelle, C. and Roberts, C. (1986) Ambiguity Tolerance and Field Independence As Predictors Of Proficiency In English As A Second Language. Language Learning, 36: 27–45. doi: 10.1111/j.1467-1770.1986.tb00367.x Ely, C. M. (1989). Tolerance of ambiguity and use of second language learning strategies. Foreign Language Annals. 22, 437-445. Mirhasani, S., Ghafar Samar, R., Fatahipour, M. (2006). The Role of Writing Pedagogy in Vocabulary Improvement. Indian Journal of Applied Linguistics. 3, 291-106 Frenkel-Brunswik, E. (1949). Intolerance of ambiguity as an emotional and perceptual personality variable. Journal of Personality. 18, 108-143. Furnham, A. (1994). A content, correlational and factor analytic study of four tolerance of ambiguity questionnaires. Personality and Individual Differences. 16, (3) 403-410 Grace, C. (1998). Personality type, tolerance of ambiguity, and vocabulary retention in CALL. CALICO Journal, 15 (1-3): 19-46. Hedgcock, J., & Ferris, D. (2009). Teaching readers of English: Students, texts, & contexts. Routledge. Hjortshoj, K. (2001) Understanding Writing Blocks. Oxford: Oxford University Press Kazamia, V. (1998).How tolerant are Greek Learners of foreign language ambiguity? Leeds: Department of linguistics and phonetics. University of Leeds. Levitt D. H., Jacques J. D (2005). Promoting Tolerance for Ambiguity in Counselor Training Programs, Journal of Humanistic Counseling, Education and Development. 44, 1 McLain, D. L. (2009). Evidence of the Properties of an Ambiguity Tolerance Measure: The Multiple Stimulus Types Ambiguity Tolerance Scale–II (MSTAT–II). Psychological reports, 105(3), 975-988. McNamara, D. S., Louwerse, M. M., McCarthy, P. M., & Graesser, A. C. (2010). Coh-Metrix: Capturing linguistic features of cohesion. Discourse Processes, 47(4), 292-330. Naiman, N. (Ed.). (1978). The good language learner (vol. 4). Multilingual Matters. Nation, I.S.P (2009). Teaching ESL/EFL Reading and Writing. Routledge, NY. Norton, R. (1975). Measurement of ambiguity tolerance. Journal of Personality Assessment. 39, 607-619 Owen, W., Sweeney, R. (2002). Ambiguity tolerance, performance, learning, and satisfaction: A research direction. Paper presented at the ISECON Conference, SA, TX. Rose, M. (2009). Writer's Block: The Cognitive Dimension. SIU Press. Rose, M. (1981). Questionnaire for identify writers' block (QIWB) in Writer's Block: The Cognitive Dimension. Carbondale, Illinois: Southern Illinois University Press. Sweeney, R., Owen, W (2002). Categorizing ambiguity in assignments: A pilot study. Paper presented at the ISECON Conference, San Antonio, TX. Walsh, J. (2008). Lost for words: The curse of writer's block. Retrieved from website on 2017/8/19: http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/books/features/lost-for-words-the-curse-of-writers-block-927100.html. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 708 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 563 |