تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,083 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,323 |
سنجش قابلیت پیادهپذیری معابر شهری مبتنی بر روش چیدمان فضا (مطالعۀ موردی: منطقۀ 9 شهرداری مشهد) | ||
پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 147-171 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی - کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jurbangeo.2017.202209.419 | ||
نویسندگان | ||
قدیر صیامی* 1؛ نیلوفر هریوندی2 | ||
1دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، عضو هیئتعلمی دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)، دانشکدۀ هنر و معماری، گروه برنامهریزی شهری | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی شهری، دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)، دانشکدۀ هنر و معماری، گروه برنامهریزی شهری | ||
چکیده | ||
پیادهپذیری، میزان ظرفیت و قابلیت پیادهرویِ مناسب و به تعبیری «میزان مطلوبیت محیط مصنوع برای حضور، زندگی، خرید، ملاقات و گذران اوقاتفراغت شهروندان در یک پهنۀ شهری» است. در این راستا، تکنیک چیدمان فضا (Space Syntax)، رویکردی نوظهور در پیشبینی حرکت عابر پیاده و سواره است که پس از تجزیهوتحلیل فضاهای شهری و بازنمایی نتایج بهصورت پارامترهایریاضی و گرافیکی، میتواند مدلعملکردورفتار شهروندانرا درفضاهایشهریپیشبینی کند. مبتنی بر این رویکرد، هدف این پژوهش، سنجش قابلیت پیادهپذیری معابر منطقۀ ۹ شهرداری مشهد بر اساس پنج شاخص عمدۀ پیادهپذیری است که عبارت است از: امنیت محیطی، امکانات پیادهروها، شرایط فیزیکی، دسترسی و مطلوبیت محیطی و تحلیل الگوی حرکت طبیعی آن به روش چیدمان فضا با بهکارگیری مفهوم ارزش همپیوندی (Integration Value). روش تحقیق در این پژوهش، تحلیلی- توصیفی مبتنی بر رویکرد توسعهای است و روش جمعآوری اطلاعات به دو صورت میدانی (مشاهده، ثبت حضور عابران و مصاحبه با مسئولان منطقۀ ۹) و اسنادی- کتابخانهای بوده است. یافتههای این تحقیق مبتنی بر جدول امتیازبندی شاخصهای پیادهپذیری معابر منطقۀ ۹ نشان میدهد که معابری همچون بزرگراه کلانتری و ملکآباد (با امتیاز 25-22) در اولویت نخست، مسیرهایی همچون بلوار صیاد و صارمی (با امتیاز 21-18) در اولویت دوم، بلوارهایی مانند لادن و اقبال لاهوری (با امتیاز 17-14) در اولویت سوم و مسیرهایی همچون بلوار نماز و برونسی (13-10) در اولویت آخر از منظر قابلیت پیادهپذیری قرار دارند. همچنین نتایج این پژوهش در تحلیل کانالهای حرکتی به روش چیدمان فضا نشان داد میزان تمایل به پیادهروی در محورهای با متوسط ارزش همپیوندی بالا، دارای پتانسیل بیشتری برای پیادهروی و پیادهپذیری است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزش همپیوندی؛ پیادهپذیری؛ چیدمان فضا؛ منطقۀ ۹ شهرداری مشهد | ||
مراجع | ||
11. Bing Jiang (2008), “Ranking Space for Predicting Human Movement In An Urban Environment”, Department Of Land Surveying And Geo Information.
12. Figueiredo, L., (2005), Mindwalk 1.0 Space Syntax Software, Brazil, LaboratórioEstudos, www.mindwalk.com.br/papers/Figueiredo_2005_Space_Syntax_Softwar e_en.pdf.
13. Hillier, B, (2007), Space is the machine, A configurational theory of architecture Space Syntax. This electronic edition published, www.spacesyntax.com.
14. Hillier, B., Penn, A., Hanson, J., Grajews KI, T. and Xu, J. (1993), Natural movement: or, configuration and attraction in urban pedestrian movement. Environment and Planning B: Planning and Design, 20: 29-66.
15. Hillier, B. )1996(, Space is the machine, Cambridge university press, Cambridge.
16. Hillier , B. & Hanson, J. (1984), The social logic of space. New York, Cambridge University Press.
17. Penn, Alan (2003), Space syntax and spatial cognition or why the axial line? Environment and Behavior, 35(1).
18. Raford, Noah & David, R. Ragland (2003), Space syntax: an innovative pedestrian volume modeling tool for pedestrian safety, In: http://repositories.cdlib.org/its/ tsc/UCB-TSC-PR-2003-11. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,800 |