تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,093,310 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,197,778 |
تلفیق ادبیات با نقاشی به شیوة مارسل پروست مطالعة پیوند ادبیات با نقاشی در رمان در جستجوی زمان از دست رفته اثر مارسل پروست با تأکید بر مجلد طرف خانه سوان | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 10، دوره 22، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 217-248 اصل مقاله (616.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2017.62712 | ||
نویسندگان | ||
مهدی پوررضائیان1؛ بهروز سهیلی اصفهانی* 2 | ||
1معاون آموزشی و سرپرست معاونت پژوهش و فنآوری دانشکده هنر دانشگاه شاهد عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد | ||
2دانشکده هنر دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
هرگاه صحبت از تلفیق ادبیات با نقاشی است، حضور ادبیات و نقاشی را در کنار یکدیگر شاهد بودهایم. مثل تلفیق ادبیات با نقاشی در تصویرسازی یک کتاب ادبی یا در نگارگری. اما تلفیقی که مارسل پروست از این دو ارائه میدهد، متفاوت است. سراسر رمان در جستجوی زمان از دست رفته پر از نقاشی است، بیآنکه حتی یک تصویر در کل کتاب چاپ شود. او بدون آنکه تصویری فیزیکی در رمانش ارائه دهد، ادبیات را با نقاشیهای شناختهشدهای تلفیق میکند و متن را به آنها ارجاع میدهد و رابطهای بینامتنی میان آنها برقرار میسازد تا قوة تصویرساز مخاطب را در کنترل خویش درآورد. پروست با این رویکرد قصد دارد هنگامی که رمانش خوانده میشود، راه "خیال آزاد" بر مخاطب بسته باشد و مخاطب تقریباً همان چیزی را در ذهنش تصویر کند که پروست آن را میخواهد. این مقاله از نظر ماهیت و روش، توصیفی-تحلیلی بوده و بر پایة آراء «لوران ژنی» در باب بینامتنیت و به ویژه «کلاژ بینامتنی» بنا گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات؛ نقاشی؛ مارسل پروست؛ در جستجوی زمان از دست رفته؛ بینامتنیت | ||
مراجع | ||
اخباریفر، مونا و مزاری، نگار، 1393، مطالعة خواب ادبی و نقش رویا و رویاپردازی درخلق کتاب «از مسیر خانه سوان» اثر مارسل پروست، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی - پاکباز، رویین، 1386، دائره المعارف هنر، کتاب، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران - پایانبنام، سمیرا و دلاور، اسرافیل، 1387، یادآوری ناخودآگاه خاطرات نزد پروست، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز - پروست، مارسل، 1386، طرف خانه سوان، کتاب، ترجمه مهدی سحابی، ویراست دوم، نشر مرکز، تهران - پوله، ژرژ، 1390، فضای پروستی، کتاب، ترجمه وحید قسمتی، انتشارات ققنوس، تهران - حاجی زاده، پروین و اسداللهی، الله شکر، 1390، مطالعه تجلی هنرهای تصویری و هنر موسیقی در رمان مارسل پروست تحت عنوان «طرف سوان»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز - حائری، شهلا، 1384، در سایة مارسل پروست، کتاب، نشر قطره، تهران - دولوز، ژیل، 1389، مارسل پروست و نشانهها، کتاب، ترجمة دکتر اللهشکر اسداللهی تجرق، نشر علم، تهران - عباسپور، مرادحسین، 1385، پروست کلیددار کتابکلیسای زمان، کتاب، نشر رسش، اهواز - مرادیمرام، امینه و اسداللهی، الله شکر، 1390، مطالعة بینامتنی هنر چهره و شخصیت در اثری از مارسل پروست تحت عنوان «طرف گرمانت»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز - نامورمطلق، بهمن، 1394، درآمدی بر بینامتنیت: نظریهها و کاربردها، ویراست دوم، نشر سخن، تهران - Heywood, Miriam. Feb 2010. True Images: Metaphor, Metonymy and Montage in Marcel Proust's A la recherche du temp perdu and Jean-Luc Godard's Histoire(s) du cinema. Paragraph. 33. 37-51
- Karpeles, Erik. 2008. Paintings in Proust. London: Thames & Hudson Ltd
- Murphy, Michael. June 2004. Proust's butterfly James McNeill Whistler and painterly writing in In Search of Lost Time. Comparative American Studies an International Journal. 2. 205-222 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,697 |