تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,002 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,136 |
خشونت علیه زنان در رمان جای خالی سلوچ و رمان گودان | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 7، دوره 22، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 157-182 اصل مقاله (314.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2017.62709 | ||
نویسندگان | ||
کیومرث رحمانی* 1؛ سوبهاش کمار2 | ||
1دانشگاه پیام نتور | ||
2محقق و پژوهشگر ادبیات فارسی و هندی | ||
چکیده | ||
چکیده: داستان پردازی و قصهگویی در سرزمین هند سابقهای طولانی دارد. آثاری چون «پنج تنترا» که از داستانهای مهم در تاریخ کهن هند بهشمار میروند و شهرت جهانی دارند، از این دستهاند و نثر فارسی اگرچه پس از شعر در ادبیات فارسی پدید آمد، اما تا دوران معاصر به دلایل مختلف، شعر از نثر پیشی گرفت. نخستین دلیل اینکه چرا در ایران نثر از نظرگاه ادبی کمتر به پای شعر میرسد شایداین امر باشد که آنچه در ادبیات اقوام دیگر غالباً اختصاص به نثر دارد و عقاید حکمی و تعالیم اخلاقی و قصه و داستان از آنجمله است، در ایران در شعر تجلی یافته است و آثاری چون بوستان و مثنوی لیلی و مجنون و خسرو و شیرین، نشانههایی از انجام وظیفه نثر بهوسیلهی شعر است و از آنجا که این آثار منظوم از زیبایی و روانی قابل ملاحظهای برخودار بودهاند، نثر فارسی از توجه به اینگونه آثار بازمانده است و لاجرم در مقایسه با شعر قلمرو محدودی یافته است. با اینوجود ادبیات نثر معاصر فارسی در حوزهی ادبیات جهانی و بالاخص ادبیات تطبیقی- چه درون مرزی و چه برون مرزی- دارای جایگاه خاصی است. دولتآبادی و پرم چند از داستاننویسان واقعگرا (realist) در دورهی معاصر ادبیات ایران و هند هستند که در زمینهی داستان کوتاه، رمان، نمایشنامه و غیره آثار برجستهای از خود بهجا گذاشتهاند. این مقاله کوشش دارد با بررسی و تحلیل آثار و دامنهی نفوذ و تأثیر دو نویسنده، جایگاهشان را در ادبیات داستانی معاصر دو کشور مشخص کند. روش پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی است که از استقصاء در متنهای داستانی دو نویسنده، بهویژه «جای خالی سلوچ» و «گودان» و با استناد به آراء و نظریات منتقدان دربارۀ اثرگذاری آنان در دیگران و تحلیل این اظهارات، نقش و جایگاه این نویسندگان را ترسیم میکند. مقاله حاضر نشان میدهد که هر دو نویسنده رویکرد مشابهی به مقاومت در برابر ظلم داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: خشونت آشکار و پنهان؛ جای خالی سلوچ؛ گودان؛ مرگان و دنیا | ||
مراجع | ||
1. آریان پور کاشانی، یحیی (1382)، از نیما تا روزگار ما، تهران، انتشارات زوار 2. آشوری، داریوش (1376)، ما و مدرنیت، تهران، نشر صراط 3. پهلوان، چنگیز (1382)، فرهنگشناسی- گفتارهایی در زمینهی فرهنگ و تمدن، تهران، نشرقطره 4. خلیلی جهانتیغ، مریم و کمار، راجندر (2005)، داستاننویسی معاصرهند (هندی- اردو)، دهلی، دانشگاه دهلی 5. خلیلی جهانتیغ، مریم و کمار، راجندر (1387)، نگاهی بهداستاننویسی معاصرهند، فصلنامهی مطالعات شبهقاره، ش1 6. آسمند جونقانی، علی (1388)، ادبیات تطبیقی، کتاب ماه ادبیات، ش26، خرداد 7. چهلتن، امیرحسن و فریاد فریدون (1380)، ما نیز مردمی هستیم، تهران، نشر چشمه و فرهنگ معاصر 8. چندر شیکهر، پرمچند، (1389)، تهران، دانشنامه جهان اسلام، جلد 5 9. رحمانی کیومرث و شریفیان مهدی (بیتا)، ناتورالیسم ایرانی، بینا 10. دستغیب، عبدالعلی (1386)، پیدایش رمان فارسی، شیراز، انتشارات نوید شیراز، چاپ اول 11. دستغیب، عبدالعلی (1378)، نقد آثار محمود دولتآبادی، تهران، انتشارات ایما 12. دولتآبادی، محمود (1387)، جای خالی سلوچ، تهران، نشر چشمه، چاپ سیزدهم 13. سرشار، محمدرضا (1386)، «نقدی بر کتاب جایخالیسلوچ»، ادبیات داستانی، ش 44 14. سید حسینی، رضا (1383)، مکتبهای ادبی، تهران، مؤسسهی انتشارات نگاه، چاپ هفتم 15. شهپرراد، کتایون (1382)، رمان، درختهزار ریشه، ترجمهی آذین حسینزاده، تهران، انتشارات معین و انتشارات ایرانشناسی فرانسه، چاپ اول 16. شیری، قهرمان (1387)، دلالتهای ضمنی در جای خالی سلوچ و کلیدر دولتآبادی، زبان و ادب فارسی، نشریهی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، ش207، پاییز و زمستان 17. فدوی، شکری (1386)، واقعگرایی در ادبیات داستانی معاصر، تهران، مؤسسهیانتشارات نگاه، چاپ اول 18. قربانی، محمدرضا (1373)، نقد و تفسیر آثار محمود دولتآبادی، تهران، نشر آروین، جاپ اول. 19. صبور، داریوش، (1386)، از کاروان حلّه: دیداری با نثر معاصر فارسی، تهران، نشر سخن 20. معین، محمد (1382)، فرهنگ لغت، تهران، مؤسسهی انتشارات امیرکبیر 21. مؤذن، ناصر (1382)، هوری، تهران، دنیای نو 22. میرصادقی، جمال (1386)، جهان داستان ایران، تهران، نشر اشاره، چاپ اول 23. واصفی، صبا و ذوالفقاری، حسن (1388)، خشونت علیه زنان در آثار محمود دولتآبادی، پژوهش زنان، دورهی 7، ش1 منابع انگلیسی: Ray, Gopal, 2005: Hindi upanyas ka itihas, Rajkamal Prakashan, New Delhi Saxena, Usha, 1972: Hindi upanyason ka shilpgat vikas, Shodh sahitya Prakashan, Allahabad Uresh, Madh, 2008: Hindi upanyas ka vikas, sumit Prakashan, Allahabad Pathak, Jitendranath, 1960: Premchand aur Gaban, Sarswati Mandir, Baranasi Premchand, Munshi, 2008: Godan, Star, New Delhi | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,227 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,608 |