تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,111,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,493 |
ادراک از محیط یادگیری کلاس و هیجان تحصیلی: تحلیل چند سطحی کلاس ریاضی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 1، اردیبهشت 1396، صفحه 127-141 اصل مقاله (1.24 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2017.62607 | ||
نویسندگان | ||
زهرا نقش* 1؛ زهرا رمضانی خمسی2 | ||
1دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا )س( | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری کلاس و هیجان تحصیلی با پیشرفت ریاضی در دو سطح دانشآموز و کلاس است. این رابطه در میان 600 دانش آموز پایه ششم از 20 کلاس بررسی شد. دانش آموزان به پرسشنامههای ادراک از ساختار کلاس فرانزل، پکران و گوتز (2007) و هیجان پیشرفت پکران، گوتز و فرانزل (2005) پاسخ دادند. نتایج تحلیل چند سطحی نشان دهنده رابطه منفی و معنادار هیجان تحصیلی اضطراب، و رابطه مثبت و معنادار لذت با عملکرد ریاضی در سطح دانشآموز و همچنین رابطه معنادار ابعاد ادراک از محیط یادگیری کلاس یعنی کیفیت آموزش ریاضیات، اعتماد به همسالان، تنبیه معلم و رقابت با عملکرد ریاضی در سطح مدرسه است. در مدل کامل 29 درصد و 71 درصد از واریانس عملکرد ریاضی به ترتیب بر اساس متغیرهای سطح اول و دوم پژوهش تبیین شده است. نتایج همچنین نشان داد که مدل دو سطحی بر خلاف مدل معمولی و یک سطحی، دانش بیشتری در ارتباط با رابطه بین متغیرها ارائه میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک از محیط یادگیری کلاس؛ هیجان تحصیلی؛ عملکرد ریاضی؛ مدل یابی چند سطحی | ||
مراجع | ||
رضایی، اکبر؛ سیف، علی اکبر (1384). نقش باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی". فصلنامه تعلیم و تربیت. 43 -85 ، 84 محمدی، حسینعلی (1375). بررسی رابطه اضطراب امتحان، درونگرایی، برو نگرایی دانشآموزان، تحصیلات و شغل والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم راهنمایی". پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز. موسوی نژاد، عبدالمحمد (1376). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودنظم داده شده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم راهنمایی" . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران. Ashcraft, M. H., Kirk, E. P. (2001). The relationships among working memory, math anwiety, and performance. Journal of Experimental Psychology: General, 130, 224- 237. Krapp, A. (2005). Basic needs and the development of interest and intrinsic motivational orientations. Learning and Instruction, 15, 381-395. Dreeben, R. (1983). How schools work. Chicago, IL: University of Chicago Press.Barr, R., & Fennema, E., & Sherman, J. (1976). FennemaeSherman Mathematics Attitude Scales. JSAS: Catalog of Selected Documents in Psychology, 6(1),31, (Ms. No. 1225). Fennema, E. (1989). The study of affect and mathematics: A proposed generic model for research. In D. B. Mcleod and V. M. Adams (Eds), Affect and Mathematical Problem Solving: A New Perspective (PP 205- 219). New York: Springer- Verlag. Fraser, B. J., & Fisher, D. L. (1982). Predicting students’ outcomes from their perceptions of classroom psychosocial environment. American Educational Research Journal, 19, 498-518. Frenzel,A.C.,Pekrun,P.,Goetz,T.(2007).Perceived learning environment and students emotional experiences: Amultilevel analysis of mathematics classrooms.Learning and Instruction ,17,478-493. Goetz, T., Pekrun, R., Hall, N., & Haag, L. (2006). Academic emotions from a social-cognitive perspective: antecedents and domain specificity of students’ affect in the context of Latin instruction. British Journal of Educational Psychology, 76(2), 289- 308. Goetz, T., Frenzel, A.C., Hall, N.C, & Pekrun, R. (2008). Antecedents of academic emotions:Testing the internal/external frame of reference model for academic enjoyment. Contemporary Educational Psychology,33,9-33. Goetz, T., Zirngibl, A., & Pekrun, R. (2003). Lern- und Leistungsemotionen von Schu¨lerinnen und Schu¨lern [Students’ achievement emotions]. In T. Hascher (Ed.), Schule positive erleben. Ergebnisse und Erkenntnis zum Wohlbefinden von Schu¨lerinnen und Schu¨lern (pp. 49-66). Bern, Switzerland: Haupt. .Galla, B.M & Wood, J.J. (2012). Emotonal self- efficacy moderates anxiety- related impairments in math performance in elementary school- age youth. personality and Individual Differences, 52,118-220. Helmke, A. (1983). Schulische Leistungsangst [Scholastic fear of achievement]. Frankfurt, Germany: Lang Verlag. Hembree, R. (1988). Correlates, causes, effects and treatment of test anxiety. Review of Educational Research, 58, 47-77. Harackiewicz, J. M., Rozek, C. S., Hulleman, C. S., & Hyde, J. S. (2012). “Helping parents to motivate adolescents in mathematics and science: An experimental test of utility-value intervention.” Psychological Science, 23(8) .899-906. Jacob, B. (1996). Leistungsemotionen bei Schu¨lern [Students’ achievement emotions]. Unpublished Master’s Thesis, University of Regensburg,Germany. Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1974). Instructional goals structure: cooperative, competititve or individualistic. Review of Educational Research, 4, 213-240. Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1974). Instructional goals structure: cooperative, competititve or individualistic. Review of Educational. Ma, X. (1999). A meta- analysis of the relationship berween anxity toward mathematics and achievement in mathmatics. Journal for Research in Mathenatics Education, 30, 520- 540. Pekrun, R. (1992). Expectancy-value theory of anxiety: overview and implications. In D. G. Forgays, T. Sosnowski, & K. Wresniewski (Eds.), Anxiety: Recent developments in cognitive, psychophsysiological and health research (pp. 23-41). Washington, DC: Hemisphere. Pekrun, R. (2000). A social-cognitive, control-value theory of achievement emotions. In J. Heckhausen (Ed.), Motivational psychology of human development (pp. 143-163). Pekrun, R., & Frese, M. (1992). Emotions in work and achievement. In C. L. Cooper & I. T. Robertson (Eds.), International review of industrial and organizational psychology (Vol. 7, pp. 153-200). Chichester, UK: Wiley. Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002a). Positive emotions in education. In E. Freydenberg (Ed.), Beyond coping: Meeting goals, visions, and challenges (pp. 149-174). Oxford, UK: Elsevier. Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002b). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: a program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37, 91-105. Pekrun, R.; Goetz, T.; Frenzel, A.C.;Barchfeld, P. & Perry, R.P. (2011) .Measuring emotions in students' learningand performance: The achievementemotions questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Phillips, M. C. (2002). Coping with math anxity. Available on line in http: // www. Mathacademy. Com/ minitext/ anxiety/ index. Asp. Pintrich, P.R.; De Groot, E.V. (1990). Motivationaland self - Regulated Learning Components of Classroom AcademicPerformance. Journal of Educationa Psychology, 82, 33-40l. Raudenbush, S. W., Bryk, A. S., & Congdon, R. (2005). Hierarchical Linear Modelling, HLM (Version 6.01) [Computer Software]. Lincolnwood, IL: Scientific Software International. Salovey, P., Rothman, A. J., Detweiler, J. D., & Steward, W. T. (2000). Emotional states and physical health. American Psychologist, 55, 110-121. Schutz, P.A., & Pekrun, R. (Eds.). (2007). Emotion in education. San Diego, CA: Academic Press. schoenfeld, A. H. (1992). Learing to think mathematically: Problem solving, metacogition, and sense-making in mathematics. In, D. Grows (Ed). The Handbook for Research on Mathematics Teaching and Learning (PP. 334- 370). New York: Maxmillan. Sarason, I. G. (1988). Anxiety, self- perception and attention. Anxiety Research, 1, 38- 45. Salving R. E (1994). Educational psychology theory and practice, (London Allyn and Bacon). Watson,D.,Clark,L.A.,&Tellegen,A.(1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect:the pans scales.Journal of personality and social psychology,54,1063-1070. Weiner, B. (1986). An attributional theory of motivation and emotion. New York: Springer. Wigfield, A., & Meece, J. L. (1988). Math anxiety in elementary and secondary school students. Journal of Educational Psychology, 80, 210-216. Wine, J. D. (1980). Cognitive- attentional theory of test anxiety. In, I G. Sarason (Ed.), Test Anxiety: Theory, Research, and Applications, (PP. 349- 385). Hillsdale, NJ, Erldaum. Weinstein, C. S. (1999). Reflections on best practices and promising programs: beyond assertive discipline. In H. J. Freiberg (Ed.), Beyond behaviourism: Changing the classroom management paradigm (pp. 147-163). Boston: Allyn & Bacon. Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,364 |