تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,111,737 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,373 |
الگوی ساختاری جو آموزشی خلاق، انگیزه یادگیری و راهبردهای یادگیری خود تنظیم در دانشجویان دختر دانشگاه تهران | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 1، اردیبهشت 1396، صفحه 13-29 اصل مقاله (592.91 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2017.62603 | ||
نویسندگان | ||
افضل السادات حسینی1؛ فرناز مهدی پور مارالانی* 2 | ||
1دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
ساختار کلاس تأثیر زیادی در فرآیند یادگیری دارد. جو آموزشی خلاق به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر انگیزش درونی، از مهمترین عوامل مؤثر در کیفیت یادگیری است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه جو آموزشی خلاق با راهبردهای یادگیری خود تنظیم، با واسطهگری انگیزه درونی یادگیری است. 300 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران به صورت نمونهگیری در دسترس از دانشکدههای روانشناسی، علوم اجتماعی و دانشکده اقتصاد برای پاسخ دادن به سؤالات پرسشنامههای جو آموزشی خلاق آکوآل، راهبردهای یادگیری خود انگیخته MSLQ و انگیزه یادگیری AMS، انتخاب شدند. نتایج به روش الگویابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که متغیر برونزای جو آموزشی خلاق، رابطه معناداری با راهبردهای یادگیری خود تنظیم دارد و رابطه بین جو آموزشی خلاق با یادگیری خود تنظیم از طریق انگیزه درونی یادگیری میانجیگری میشود. در مجموع یافتهها نشان میدهد که جو آموزشی خلاق مستقیما و با واسطهگری انگیزه یادگیری بر استفاده از راهبردهای یادگیری خود تنظیم تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جو آموزشی خلاق؛ انگیزه درونی یادگیری؛ راهبردهای یادگیری خود تنظیم؛ الگویابی معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
البرزی، محبوبه ) 1389). خلاقیت در جوامع جمع گرا: پرورش خلاقیت در کودکان. سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، تهران، 13-12 آبان.اسفیدانی ، رحیم و محسنین،شهریار(1393). مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل،تهران،انتشارات کتاب مهربان. حسینی ، افضل السادات (1390). یادگیری خلاق، کلاس خلاق. تهران، انتشارات مدرسه. حسینی ، افضل السادات ) 1388). ماهیت خلاقیت و شیوههای پرورش آن. مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی. سبحانی نژاد، مهدی؛ و عابدی، ا حمد (1385).بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خود تنظیم و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با عملکرد تحصیلی آنان در درس ریاضی. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 97- 82 سرمد، زهره ) 1378). متغیرهای تعدیل کننده و واسطه ای: تمایزات مفهومی و راهبردی. پژوهشهای روانشناختی، (4) ، 5، 81- 63 - عباس زاده، میر محمد سید، امانی، جواد، خضری آذ ر، هیمن و پاشوی، قاسم (1391). مقدمه ای بر مدل یابی معادلات ساختاری به روش PLS و کاربرد آن در علوم رفتاری، ارومیه، انتشارات دانشگاه ارومیه. عریضی، میدرطا، عابدی، ا مد و تاجی، مریم (1386). رابطه رفتارهای معلم با سرزندگی و انگیزش درونی دانش آموزان - . دبیرستانهای شهر اصفهان. نوآوریهای آموزشی، 28- 13 موسوی، سیده ماهرخ (1383). روانشناسی تربیتی، تهران، انتشارات ساوالان. نخستین گلدوست، اصغر؛ و معینی کیا، مهدی (1388). رابطه راهبردهای یادگیری خود تنظیم و راهبردهای انگیزش برای یادگیری با عملکرد ت صیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی وا د اردبیل. دانش و پژوهش در علوم تربیتی برنامه ریزی درسی، 85- 100 هومن، حیدر علی (1387). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزر ل، چاپ دوم، تهران: سمت. Ahmad, A.R.,Seman,A.A,Awang,M.M.,& Sulaiman,F. (2015). Application of Multiple Intelligence Theory to Increase StudentMotivation in Learning History. Asian Culture and History, 1(7), 210-219. Boekaerts, M. (1997). Self-regulated learning: a new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers, and students. Learning and Instruction, 7, 161e186. Boekaerts, M. (2002). Bringing about change in the classroom: strengths and weaknesses of the self-regulated learning approach EARLI presidential address, 2001. Learning and Instruction, 12, 589-604. Bruce, W.T., Dennis, A. A., and Dennis R.S. (2007). Learning and Motivation strategies: You’re Guide to success. Pearson Education. Butler, D. Ly & Winner, P. H. (1995). Feedback and self- regulated learning: A theoretical synthesis. Review of Educational Research. No. 6, pp. 245-281. Corno,L.,Kanfer,R. (1993).The role of volition in learning and performance. Review of Research in education, 19. Ghasemi,F.,Rastegar,A.,Ghorban Jahromi,R.,&Roozegar Marvdashti.R. (2011). the relationship between creativity and achievement motivation with high school students’ entrepreneurship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 1291-1296. Hosseini,A.S,& Watt,A.p. (2010).The effect of a teacher professional development in facilitating students creativity. Educational Research and Reviews, 5(8), 432-438. Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (Second Edition).New York, NY:The Guilford Press. Pintrich, P.R. (2000). Intraindiyidual differences in student motivational and self –regulated learning. Handbook of self- regulation. San Diego, Academic Press, pp. 451- 502. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33e40. Razi, H.R., Vahidiyan, Z. &Hashemi,S. (2015).Studing The Relationship between Self-Regulation and High School Students Academic Motivation of The Second Course in County of Larestan. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 5,455-467. Robert J. Vallerand, Luc G. Pelletier, Marc R. Blais, Nathalie M. Brière, Caroline B. Senécal, Évelyne F. Vallières. (1992).Educational and psychological Measurement,25-53. Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (Eds.). (1994). Self-regulation, learning and performance: Issues and educational applications. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Winne, P. H. (1995). Inherent details in self-regulated learning. Educational Psychologist, 30, 173e187. Wolters, G. A. (1998). Self- regulated learning and college student’s regulation of motivation. Journal of Educational Psychology, No.90, pp. 224-235. Wolters, G. A. (1999). The relation between high school students, motivational and their use of learning strategies, effort, and classroom. Learning and Individual Differences, No.11, pp. 281-299. Zimmerman, B. J. (1986). Becoming self- regulated learned: which are the subprocesses? Contemporary. Journal of Educational psychology, No.11, pp. 307-313. Zimmerman, B.J. (1989). A social cognitive view of self- regulated learning and academic learning. Journal of Educational Psychology, No. 18, pp.329-339. Zimmerman, B. J. (1999). A social cognitive of self – regulated academic learning. Journal of Educational psychology, No. 81, pp. 125-134. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,232 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,001 |