تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,124,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,232,648 |
تبیین رابطة قابلیتهای بازاریابی و عملکرد مالی سازمان | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 1، 1396، صفحه 103-128 اصل مقاله (1.59 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2017.62320 | ||
نویسندگان | ||
زهره دهدشتی شاهرخ1؛ محمد ناطق2؛ راضیه احسانی* 3 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دکتری مدیریت بازرگانی (بازاریابی)، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مسائل عمدة مدیران کسبوکار، سرمایهگذاری بر توسعۀ قابلیتهای سازمانی است که بر بهبود رقابتپذیری و عملکرد کسبوکار تأثیر عمدهای دارند. قابلیتهای بازاریابی یکی از مهمترین قابلیتهایی شناخته شدهاند که به بازار و مشتریان مرتبط هستند. مدل مفهومی این تحقیق از طریق مطالعات کیفی مبتنی بر تحلیل محتوایی، توسعه داده شده است تا مدل جامعی را برای قابلیتهای بازاریابی در بازار سازمان به مشتری شکل دهد. این مدل با بازنگری جدیدترین مفاهیم در مرور ادبیات تکمیل شده است. دستاورد این مرحله، شناسایی 14 قابلیت بازاریابی بود که این ترکیب برای قابلیتهای بازاریابی، جدید است. در نهایت، مدل توسعهیافتة جدید در 123 شرکت فعال در بازار بورس بررسی شد. دادهها بر اساس روش تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند و نرمافزار PLS برای تحلیل دادهها و آزمون مدل بهکار رفت. نتایج نشان میدهد رابطة مستقیم و معناداری میان قابلیتهای بازاریابی و عملکرد مالی کسبوکار وجود دارد و رابطة میان قابلیتهای بازاریابی و عملکرد کسبوکار تحت تأثیر عوامل محیطی قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رقابتپذیری کسبوکار؛ عملکرد مالی کسبوکار؛ قابلیتهای بازاریابی؛ مطالعات کیفی | ||
مراجع | ||
خانلری، ا.؛ سبزهعلی، ر. (1393). بررسی رابطة یادگیری سازمانی و عملکرد مالی از طریق فرایند نوآوری در شرکتهای صنعتی گلپایگان، مدیریت بازرگانی، 6 (4)، 790-773. دهدشتی، ز.؛ بحرینیزاده، م. (1389)، تحقیقات بازاریابی، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت. کرسول، ج.؛ پلانوکلارک، و. (2007)، روشهای تحقیق تلفیقی. ترجمۀزارعی و نیازی، چاپ اول، تهران: انتشارات ثامن الحجج، علم و دانش. Ahmed, M. U., Kristal, M.M. & Pagell, M. (2014). Impact of operational and marketing capabilities on firm performance: Evidence from economic growth and downturns. International Journal of Production Economics, 154, 59-71.
Akdeniz, M.B., Gonzalez-Padron, T., & Calantone, R.G. (2010). An integrated marketing capability benchmarking approach to dealer performance through parametric and nonparametric analyses. Industrial Marketing Management, 39(1), 150–160.
Baker, W. E. & Sinkula, J. M. (1999). The synergistic effect of market orientation and learning orientation on organizational performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 27(4), 411-427.
Blotnicky, K.A. (2009). Examining the Impact of Marketing Orientation on Information Technology Adoption in Canadian Firms. North central University.
Chang, W., Park, J.E. & Chaiy, S. (2009). How does CRM technology transform into organizational performance? A mediating role of marketing capability. Journal of business research, 63(8), 849-855.
Chin, W. W. (2003). PLS Graph Version 3.0. Soft Modeling Inc.
Day, G.S. (1994). The capabilities of market-driven organizations. Journal of Marketing, 58(4), 37-54.
Dehdashti, Z., Bahrainizadeh, M. (2010). Marketing Research Journal, First Edition, Tehran: Samt Publication. (in Persian)
Dutta, S., Narashiman, O. & Surendra, R. (1999). Success in high technology markets: Is marketing capability critical? Marketing Science, 18(4), 547–568.
Greenley, G.E. (2005). Market orientation in a multiple stakeholder orientation context: Implications for marketing capabilities and assets. Journal of business. 58(11), 1483-1494.
Guenzi, P. & Troilo, G. (2006). Developing marketing capabilities for customer value creation through marketing-sales integration. Industrial Marketing Management, 35(8), 974-988.
Hall, R. (1993). A framework linking intangible resources and capabiliites to sustainable competitive advantage. Strategic Management Journal, 14(8), 607–618.Hooley, G., Fahy, J., Cox, T., Beracs, J., Fonfara, K. & Snoj, B. (1999). Marketing Capabilities and Firm Performance: A Hierarchical Model. Journal of Market Focused Management, 4(3), 259-278.
Jaworski, B. & Kohli, A.K. (1993). Market orientation: antecedents and consequences. Journal of Marketing, 57(3), 53–70.
Kamboj, S., Goyal, P. & Rahman, Z. (2015). A resource-based view on marketing capability, operations capability and financial performance: An empirical examination of mediating role. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 189(2015), 406 – 415.
Kersul, J., Planokelarck, V. (2007). Compilation research methods. Translation by Zareyi & Niazi, Fist Edition, Tehran: Samen Al-Hojaj, Science and Knowledge Publications. (in Persian)
Khanleri, A. & Sabzehali, R. (2014). Investigating the relationship between organizational learning and the financial performance through the innovation process in Golpayegan Industrial Companies, Business Management Journal, 6 (4), 773-790. (in Persian) Krasnikov, A.V. (2007). Examining the relationship between marketing capability and firm performance. PhD dissertation, University of South Carolina.
Morgan, N.A. (2012). Marketing and business performance. Journal of the Academic Marketing Science, 40(1), 102-119.
Morgan, N.A., Slotegraaf, R. J., Vorhies, D.W. (2009). Linking marketing capabilities with profit growth. International Journal of Research in Marketing, 26(4), 284-293.
Mu, J. (2015). Marketing capability, organizational adaptation and new product development performance. Industrial Marketing Management, 49, 151-166.
O'Cass, A. & Weerawardena, J. (2009). The effects of perceived industry competitive intensity and marketing-related capabilities: Drivers of superior brand performance. Industrial Marketing Management, 39(4), 571-581.
Penrose, E.T. (1959a). The Theory of the Growth of the Firm. Oxford University Press.
Song, M., Droge, C., Hanvanich, S. & Calantone, R. (2005). Marketing and Technology resource complementary: an analysis of their interaction effect in two environmental contexts. Strategic Management Journal, 26(3), 259-276.
Srivastava, R.K., Shervani, T.A. & Fahey, L. (1998). Market-based assets and shareholder Value: a framework for analysis. Journal of Marketing, 62(1), 2–18.
Vorhies, D. W. (2009). Product-market strategy and the marketing capabilities of the firm: Impact on market effectiveness and cash flow performance. Strategic Management Journal, 30(12), 1310-1334.
Vorhies, D. W. & Morgan, N. A. (2003). A configuration theory assessment of marketing organization fit with business strategy and its relationship with marketing performance. Journal of Marketing, 67(1), 100–115.
Vorhies, D. W., & Morgan, N. A. (2005). Benchmarking marketing capabilities for sustained competitive advantage. Journal of Marketing, 69(1), 80–94.
Webster, F. E. Jr. (1992). The Changing Role of Marketing in the Corporation. Journal of Marketing, 56(4), 1-17.
Yang, J. (2009). Marketing Assets, Marketing capabilities and shareholder value: an empirical analysis of asset endowments and utilization. University of Massachusetts.
Yu, W., Ramanathan, R. & Nath, P. (2014). The impacts of marketing and operations capabilities on financial performance in the UK retail sector: A resource-based perspective. Industrial Marketing Management, 43(1), 25-31.
Zhou, K.Z. & Li, C.B. (2010). How strategic orientations influence the building of dynamic capability in emerging economies. Journal of Business Research, 63(3), 224-231. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,621 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,908 |