تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,523 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,135,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,241,254 |
مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و ابراز وجود در دانش آموزان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 5، شماره 3، مهر 1393، صفحه 203-211 اصل مقاله (389.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2014.61783 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و ابراز و جود در دانش آموزان پسر با و بدون اختلال لکنت مقطع متوسطه شهرستان کوهدشت بود. روش پژوهش علی مقایسهای و جامعه آن تمامی دانش آموزان با و بدون اختلال لکنت در مقطع متوسطه شهرستان کوهدشت بود که مشغول به تحصیل میباشند. از میان جامعه آماری تعداد ۳۰ نفر دانشآموز با اختلال لکنت و ۳۰ دانشآموز بدون اختلال لکنت به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی و مقیاس ابراز وجود (جرات ورزی) گمبریل و ریچی استفاده شد. دادههای بدست آمده از طریق تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان دادند که دانش آموزان با اختلال لکنت در راهبردهای تنظیم هیجان و ابراز وجود با همسالان عادی خود تفاوت عمدهای دارند، بدین معنی که آنها پائینتر از همتایان عادی خود بودند. با توجه به نقش اساسی و کاربردی راهبردهای تنظیم هیجان و ابراز وجود در محیطهای اجتماعی و تحصیلی در جهت موفقیت در امور گوناگون، پیشنهاد میشود متخصصان بالینی و همچنین مشاوران به کودکان مبتلا به اختلال لکنت آموزشهایی جهت تنظیم هیجان، مدیریت هیجان، کاربرد آن و ابراز وجود به آنها ارائه دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای تنظیم هیجان؛ ابراز وجود؛ لکنت زبان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 915 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 702 |