تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,383 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,879 |
پیش بینی رضایت از مدرسه بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت دانش آموزان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 3، مهر 1393، صفحه 191-202 اصل مقاله (651.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2014.61782 | ||
چکیده | ||
هدف کلی پژوهش حاضر پیشبینی رضایت از مدرسه بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر از نظر اهداف کاربردی، از نظر دادهها کمی و از نظر ماهیت همبستگی بوده است. جامعه پژوهش حاضر عبارت بود از تمامی دانشآموزان دختر پایه هفتم دوره متوسطه اول منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران که شامل 11871 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران معادل 373 نفر به دست آمده است. ابزارهای اندازهگیری در این پژوهش بدین شرح است: مقیاس رضایت از مدرسه (MSLSS) اسکات هوبنر، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جری جینگ و مورگان (MJSES) و پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998). دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و کجی و کشیدگی) و همچنین شاخصهای موجود در آمار استنباطی از جمله همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین به منظور بررسی نرمال بودن متغیر پژوهش از آزمون کالموگروف اسمیرنف بهره گرفته شده است. بر اساس یافتههای به دست آمده از پژوهش حاضر، خودکارآمدی تحصیلی، اهداف تبحری و اهداف عملکردی توانایی پیشبینی رضایت از مدرسه را دارا میباشند. از سوی دیگر، خودکارآمدی تحصیلی و اهداف تبحری در تعامل با یکدیگر توانایی پیشبینی رضایت از مدرسه دانشآموزان را دارا میباشند. بر این اساس، خودکارآمدی تحصیلی قادر به پیشبینی 59 درصد از تغییرات نمره رضایت از مدرسه و اهداف تبحری قادر به پیشبینی 50 درصد از تغییرات نمره رضایت از مدرسه است. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایت از مدرسه؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ اهداف پیشرفت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,132 |