تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,513 |
بافت مدرسه، هویت و رفتارهای مشکلآفرین در اوائل نوجوانی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 3، مهر 1393، صفحه 173-190 | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2014.61781 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناخت روابط کنشوری مدرسه، هویتشخصی و رفتار مشکلآفرین در نمونهای متشکل از 564 دانشآموز (287 دختر، 277 پسر) 12 تا 13 ساله از مدارس راهنمایی دولتی بود. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری چند مرحلهای از مناطق آموزشی 1 ، 13، و 19 شهر تهران انتخاب گردیدند. کنشوری مدرسه بر حسب نشانگرهای پیوند با مدرسه، حمایت معلم، حمایت همسال و معدل نمرات تحصیلی، و رفتار مشکلآفرین با نشانگرهای رفتار پرخاشگرانه، رفتار نقض قانون و مشکلات توجه عملیاتی شدند. دادهها با روش معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که 39 درصد از کل رابطه (مستقیم و غیرمستقیم) بین کنشوری مدرسه و رفتار مشکلآفرین به واسطة دو متغیر هویت (انسجام هویت و سردرگمی هویت) عمل میکند و سردرگمی هویت به طور نسبی رابطة بین کنشوری مدرسه و رفتار مشکلآفرین را واسطهگری میکند. یافتهها مطرح ساختند که هم کنشوری مدرسه و هم هویت نقش مهمی در هدایت نوجوانان به سمت رفتار مشکلآفرین یا دور شدن آنها از چنین رفتارهایی دارند. بر اساس یافتههای پژوهش، اجرای برنامههای مداخلاتی در قالب آموزش جامع بهداشت روانی (آموزش والدین، آموزش معلمان، آموزش نوجوانان) در محیط مدرسه و مداخلات مؤثر برای ارتقاء شکلگیری هویت پیشنهاد میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
نوجوانی؛ هویت شخصی؛ کنشوری مدرسه؛ رفتار مشکلآفرین؛ واسطهگری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 858 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |