تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,693 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,421 |
تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس الگوی ارتباط مادر- فرزند با میانجیگری تاب آوری در دختران دانش آموز | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 6، شماره 4، بهمن 1394، صفحه 159-173 اصل مقاله (774.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.61435 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تبیین فرسودگی تحصیلی در دختران دانشآموز پایه اول دوره دوم متوسطه بر اساس الگوی ارتباط مادر – فرزند با نقش واسطهای تابآوری است. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری دربرگیرنده دختران دانشآموز پایه اول متوسطه دوره دوم است که از میان آنان 461 نفر با شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه الگوی ارتباط والد- فرزند (باقری، 1392) استفاده شد. شاخصهایی به دست آمده تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر، نشاندهنده آن است که مدل اندازهگیری با دادههای گردآوری شده برازش مطلوب دارد. معنیداری اثر مستقیم الگوی ارتباط مادر- فرزند بر فرسودگی تحصیلی و اثر غیرمستقیم الگوی ارتباط مادر- فرزند از طریق تابآوری بر فرسودگی تحصیلی مورد تایید قرار گرفت. رابطه منفی تابآوری و فرسودگی تحصیلی نیز تایید گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی تحصیلی؛ تابآوری؛ الگوی ارتباط مادر- فرزند | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 888 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 659 |