تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,106,213 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,211,582 |
طراحی و تبیین مدل تأثیر تبلیغات توصیهای بر تصویر ذهنی گردشگران از مقصد گردشگری و قصد سفر (مطالعۀ موردی: اصفهان) | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 4، 1395، صفحه 811-832 اصل مقاله (604.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2017.61301 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا حمیدی زاده؛ منیژه قره چه؛ اکرم هادی زاده؛ سیروس سلیمی پور* | ||
دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
رفتار گردشگران گاه تحت تأثیر استنباط آنها از تصویر ذهنی مقصد گردشگری قرار میگیرد و این مسئله از ابتدای مرحلۀ انتخاب مقصد سفر مشاهده میشود. منابع اطلاعاتی یکی از عوامل شکلدهندۀ تصویر ذهنی از مقصد است. هدف این پژوهش طراحی و تبیین مدل تأثیر تبلیغات توصیهای بر تصویر ذهنی گردشگران از مقصد گردشگری و قصد سفر است. مدل پژوهش بر اساس مطالعات پیشین در داخل و خارج از کشور، بررسی نظر خبرگان دانشگاهی، بررسی صنعت گردشگری و دیدگاههای مدیران آن و پیشنهادهای محقق بنا شده است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری شدهاند و با استفاده از مدل معادلات ساختاری و بهکارگیری نرمافزارهای SPSS وLISREL آزمون شدهاند. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ گردشگران خارجی است که در بهمن و اسفند 1393 از اصفهان دیدن کردهاند. بهمنظور جمعآوری دادهها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، از 450 گردشگر نمونهگیری بهعمل آمد. در نهایت، پس از تحلیل عاملی تمام فرضیههای پیشنهادی محقق به تأیید رسید و در مدل باقی ماند. بر مبنای تجزیه و تحلیل مسیر نیز، تمام فرضیههای پژوهش تأیید شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغات توصیهای؛ تصویر ذهنی از مقصد گردشگری؛ رسانه؛ قصد سفر؛ گردشگر؛ مدلسازی معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
Alcaniz, A. B., Garcıa, I. S. & Sanz Blas, S. (2009). The functional-psychological continuum in the cognitive image of a destination: A confirmatory analysis. Tourism Management, 30(5), 715-723.
Baloglu, S. & Mc Cleary, K. W. (1999). A model of destination image formation. Annals of Tourism Research, 26 (1), 868-897.
Beerli, A. & Martín, J. D. (2004). Factors influencing destination image. Annals of Tourism Research, 31 (3), 657–681.
Bone, P.F. (2005). Word of mouth effects on short term and long term product judgments. Journal of Business Research, 32 (3), 213-223.
Bronner, F. & de Hoog, R. (2013). Economizing on vacations: the role of information searching. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 7 (1), 28-41.
Bruyn, A.D. & Lilien, G.L. (2008). A model of word of mouth influence through viral marketing. Journal of Research in Marketing, 25(3), 151-163.
Castro, C. B., Armario, E. M. & Ruiz, D. M. (2007), The influence of market heterogeneity on the relationship between a destination’s image and tourists’ future behavior. Tourism Management, 28(2), 175-187.
Dey, B. & Sarma, M. K. (2010), Information source usage among motive-based segments of travelers to newly emerging tourist destinations. Tourism Management, 31(4), 341-344.
Gallarza, M. G., Saura, I. G. & Garcia, H. C. (2002). Destination image towards a conceptual framework. Annals of Tourism Research, 29(1), 56-78.
Hamidizadeh, M. R. & Nazari, S. (2011). Investigating the relationship between perceived image and destination choice (Case of Kish), Master thesis. Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. (in Persian)
Jalilvand, M. R. & Samiei, N. (2012). The impact of electronic word of mouth on a tourism destination choice: testing the theory of planned behavior (TPB). Internet Research, 22 (5), 591-612.
Jalilvand, M. R., Samiei, N., Dini, B. & Yaghoubi Manzari, P. (2012). Examining the structural relationships of electronic word of mouth, destination image, tourist attitude toward destination and travel intention. Journal of Destination Marketing and Management, 1 (2), 134-143.
Jalilvand, M.R. & Ebrahimi, A. (2012), The Influence of Word of Mouth on Purchase of Local Made Cars. Quarterly Journal of Business Management, 3(9), 57-70. (in Persian)
Kerstetter, D. & Cho, M. H. (2004). Prior knowledge, credibility and information search. Analysis of Tourism Search, 31(4), 961-985.
Nasrolahi, L., Jalilvand, M.R. & Fateh, M. (2013), The effect of Word of Mouth on Domestic Tourists’ Decision for Traveling to Foreign Countries. Quarterly Journal of Business Management, 5(4), 99-120. (In Persian)
Podoshen, J. S. (2008). The African-American consumer revisited: brand loyalty, word of mouth and the effects of the black experience. Journal of Consumer Marketing, 245 (4), 211-222.
Qu, H., Kim, L. H. & Im, H. H. (2011). A model of destination branding: integrating the concepts of the branding and destination image. Tourism Management, 32(3), 465-476.
Silverman, G. (2001). The Secrets of Word of Mouth Marketing. New York: AMACOM.
Sweeny, J. C. Mazzarol, T. & Soutar, G. N. (2007), Conceptualizing word of mouth activity, triggers and conditions: an exploratory study. European Journal of Marketing, 41(11/12), 1475-1494.
Wangenheim, F. V. & Bayon, T. (2004). The effect of word of mouth on services switching: Measurement and moderating variables. European Journal of Marketing, 38(5), 1173-1185.
Wilklie, W. L. (2010). Consumer Behaviour, John and Sons Publications. Newbury Park, CA.
Woomi, P. & Soocheong, J. (2008). Destination image and tourist attitude. Tourism Analysis, 13(4), 401-411.
World Tourism Organization (2014). UNWTO World Tourism Barometer and Statistical Annex, Access on August 2014, available at: http://www.wtoelibrary.org/content/g22513k243577281/.
Fakeye, P. & Crompton, J. (1991). Image differences between perspectives, first time, and repeat visitors to the Lower Rio Grandade Valley. Journal of Travel Research, 30 (2), 10-16.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,022 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,983 |