تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,510 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,663 |
شناسایی روش ها و منابع یادگیری کارشناسان و مدیران منابع انسانی در صنعت خودرو: نگاهی روایتی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 4، دی 1395، صفحه 937-959 اصل مقاله (540.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2016.60486 | ||
نویسندگان | ||
قنبر محمدی الیاسی1؛ سیدرضا سید جوادین2؛ مجتبی عربی* 3 | ||
1استادیار، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد،مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کارشناسان و مدیران منابع انسانی بهعنوان متولیان منابع انسانی نقش بااهمیتی در عملکرد کسبوکار دارند. یادگیری از یکسو راهی برای توسعة شایستگیهای آنها است و از سوی دیگر، ابزار تطبیق و سازگاری با تغییرات سریع در محیط کسبوکار محسوب میشود. با توجه به اهمیت یادگیری در بهبود عملکرد واحد منابع انسانی و ارتقای شایستگیهای متولیان آن، پرسش مهم این است که کارشناسان و مدیران منابع انسانی چه منابع و روشهایی برای یادگیری و توسعة شایستگیهای خود بهکار میگیرند؟ در این پژوهش که به روش روایتی و با مصاحبههای واقعهمحور انجام گرفته است، تجربهها و روایتهای 7 کارشناس و 9 مدیر منابع انسانی در صنعت خودرو بهمنظور شناسایی روشها و منابع یادگیری آنها در جریان انجامدادن فعالیتهای مدیریت منابع انسانی بهطور دقیق شناسایی و مستند شد. سپس، فرایند کدگذاری کیفی انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد کارشناسان و مدیران منابع انسانی از چهار منبع «یادگیری از انجامدادن وظایف کاری»، «یادگیری از آموزش- انتشارات»، «یادگیری از تعاملات انسانی- اجتماعی» و «یادگیری از سیاستها-چالشهای سازمان» بهره میبرند. دو روش شامل یادگیری از «انجامدادن کارهای تخصصی» و یادگیری از «دریافت بازخوردهای تخصصی» بیشترین فراوانی در متن روایتهای بیانشدة مدیران و کارشناسان حوزة منابع انسانی صنعت خودرو بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد روایتی؛ یادگیری غیررسمی؛ یادگیری مدیران | ||
مراجع | ||
10. Coetzer, A. (2007). Employee perceptions of their workplaces as learning. Journal of Workplace Learning, 19(7), 417-434. 11. Cooper, N.J. (2010). Facilitating learning from formative feedback in level 3 assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25(3), 279-291. 12. Crinona, J. & Marin, B. (2010). The role of Peer Feedback in learning to write explanatory texts: why the tutors learn the most. Language Awareness, 19(2), 111-128. 13. Cseh, M. (2002). Management learning and development in central and eastern Europe: the case of Romanian Small Business Owner-Managers. Journal of Transnational Management Development, 7(4), 55-71. 14. Down, S. (1998). Owner-manager learning in small firms. Journal of Business and Enterprise Development, 6(3), 267-280. 15. Eraut, M. (2004). Informal Learning in the workplace. Studies in Continuing Education, 26(2), 247-273. 16. Hon, A. (2012). When competency-based pay relate stocreative performance: the moderating role of employee psychological need. International Journal of Hospitality Management, 31(1), 130-138. 17. Ilesanmi; Olatundun, Oluwatoyin. (2010). Workplace mentoring: learning and developmental approaches. In Mentoring: A Key Issue in Human Resource Management (pp.169-179). Sabinet Online. 18. Jang, S., Ko, E.J., Woo, W. (2005). Unified context representing user-centric: Who, where, when, what, how and why. UbiPCMM. 2005. 26-34 19. Kessler, R. (2012). Competency-based interview: How to Master the Tough interview style used by the fortune 500s. Career Pr Inc. 20. Mintzberg, H. (2004).Third-Generation management development. TD, March 2004, 28-37. 21. Pannoni, R. & Ricketts, G. (2010). A new taxonomy for learning. Chief Learning Officer. August 2010, 32-35. 22. Tarbell, L. & Graham, M. (2006). The importance of the employee perspective in the competency development of human resource professionals. Human Resource Management, 45(3). 337-355. 23. Tynjälä, P., Pirhonen, M., Vartiainen, T. & Helle, L. (2009). Educating IT project managers through project-based learning: a working-life perspective. Communications of the association for information systems, 24(16), 270-288. 24. Ulrich, D., Allen, J., Brockbank, W., Younger, J. & Nyman, M. (2009). HR Transformation Building Human Resource from the Outside In, United states, MC Graw Hill. 25. Wang, Y., Lo, H.P. & Yang, Y. (2004). The constituents of core competencies and firm performance: evidence from high-technology firms in china. Journal of Engineering and Technology Management, 21(4), 249-280.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,801 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 993 |