تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,353 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,466 |
بررسی سواد اطلاعاتی معلمان | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 51، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 6-6 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2016.59446 | ||
نویسندگان | ||
پروین قاسمی1؛ علیرضا نوروزی* 2 | ||
1دانشجوی مدیریت اطلاعات، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش، با هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی معلمان شهرستان بیلهسوار، اجراء شده است. در این پژوهش، آشنایی و استفاده معلمان از منابع اطلاعاتی و همچنین مهارت آنان در ارزیابی مفید بودن منابع بازیابی شده، مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج این پژوهش میتواند در بهبود فعالیتهای سازمان آموزش و پرورش مؤثر باشد. روش: روش پژوهش از نوع پیمایشی توصیفی – تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه (DAS) شامل 55 سؤال برحسب پنج استاندارد سواد اطلاعاتی بوده است. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و t مستقل و آنوا استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که وضعیت سواد اطلاعاتی جامعه مورد پژوهش پایینتر از حد متوسط است و این بیانگر قبول فرضیه اصلی پژوهش (سواد اطلاعاتی معلمان شهرستان بیلهسوار پایین تر از حد متوسط) است. با توجه به نتایج به دست آمده بین سن، سابقه کار و جنسیت معلمان با سواد اطلاعاتی آنان رابطه معناداری وجود نداشت؛ اما با توجه به یافته های پژوهش بین مدرک تحصیلی معلمان و سواد اطلاعاتی آنان رابطه معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر، وضعیت سواد اطلاعاتی معلمان شهرستان بیلهسوار پایینتر از حد متوسط است. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد اطلاعاتی؛ معلمان؛ آموزش و پرورش؛ شهرستان بیله سوار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,993 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 269 |