تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,517,939 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,847 |
ارائه چارچوبی به منظور شناسایی رفتار اطلاعاتی محققان ایرانی در 8 دانشگاه دولتی تهران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 51، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 2-2 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2016.59443 | ||
نویسندگان | ||
الناز رفیعی پور* ؛ محمد اقدسی | ||
دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هدف-هدف این مقاله شناسایی و ارزیابی رفتار اطلاعاتی محققان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایرانی به همراه معرفی یک چارچوب پیشنهادی و کاربرد عملی آن میباشد. روش-مطالعه حاضر با هدف شناسایی و معرفی یک چارچوب پیشنهادی با 4 مولفه "کارگروهی، متدولوژی، نواوری و به روز رسانی اطلاعات" جهت ارزیابی رفتار اطلاعاتی محققان در دانشگاههای ایران صورت گرفت، به این منظور از یک پرسشنامه جهت ارزیابی عملی آن در 8 دانشگاه استفاده شد. در این مطالعه کاربردی-پیمایشی، 332 پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی دردسترس جمعآوری و با نرم افزار SPSS تحلیل آماری شد. یافتهها-نتایج نشان داد که کار گروهی، ضعیف؛ به روز رسانی اطلاعات، متوسط و نواوری و متدولوژی تحقیق تا حدی بالاتر از متوسط بودهاند. همچنین نتایج، وجود ارتباط میان مولفههای رفتار اطلاعاتی را نشان داد به طوری که بهبود در سطح هر یک از این مولفهها باعث تقویت رفتارهای دیگر میشود. در نهایت میان رشتهها از نظر رفتار اطلاعاتی نیز تفاوتهایی مشاهده شد. اصالت اثر-مقاله حاضر چارچوبی را در جهت شناسایی رفتار اطلاعاتی محققان در 8 دانشگاه دولتی شهر تهران ارائه کرده و مشکلات و کمبودهای موجود در دانشگاههای مورد مطالعه شناسایی و راهکارهایی ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: رفتار اطلاعاتی؛ متدولوژی؛ نوآوری؛ کار گروهی؛ چارچوب | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,513 |