تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,183 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,407 |
خاستگاههای هنر نمایش در هند باستان و نگاهی به نمونههای ایرانی آن | ||
پژوهش های ایران شناسی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 2، آذر 1394، صفحه 1-15 اصل مقاله (522.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jis.2016.59421 | ||
نویسنده | ||
علیرضا اسماعیلپور | ||
فارغالتحصیل دکتری فرهنگ و زبانهای باستانی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هنر نمایش در هند پیشینهای کهن دارد. ادبیات نمایشی سنسکریت در بستر سنتی منظم شکل گرفته و تا سدههای متمادی تداوم یافته است. خاستگاههای اصلی این هنر در شبه قاره عبارتند از سرودهایی گفتگووار در وداها، مناسک ودایی و سنت حماسهخوانی، و هنرهای مرتبطی چون رقص و موسیقی نیز در پیدایش و گسترش آن مؤثر بـودهاند. ممکن است نمـایـشهای یونانی نیز بر ادبیات نمایشی سنسکریت اثری گذاشته باشد. در بررسی مختصر خاستگاههای نمایش در فرهنگ باستانی هند آشکار میشود که اغلب این خاستگاهها در ایـران نیز نمونههایی دارند که غالباً تا دورۀ اسلامی باقی بوده و بعضاً از معادلهای هندی خود نیز فراگیرترند. اما برغم این خاستگاههای نیرومند، هنر نمایش نتوانسته در قالب آثاری منظم و ماندگار در ایران پای بگیرد. در این مقاله، پس از بحث دربارۀ خاستگاههای هنر نمایش در هند، به بررسی این خلأ تاریخی پرداختهایم که در تحلیل نهایی شاید بتوان آن را ناشی از عدم نضج سنت کتابت در بخش اعظم تاریخ ادبیات باستانی ایران دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
نمایش؛ حماسه؛ سنت کتابت؛ رقص؛ سرودهای ودایی؛ نمایشنامههای ایرانی و هندی | ||
مراجع | ||
آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1386). کتاب پنجم دینکرد، تهران، معین. تفضلی، احمد (1383). تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، تهران، سخن. فردوسی، ابولقاسم (1386). شاهنامه، دفتر یکم تا هشتم، تصحیح جلالالدین خالقی مطلق، تهران، دائرهالمعارف بزرگ اسلامی. خالقی مطلق، جلال (1388). سخنهای دیرینه، تهران، نشر افکار. شادروان، عباس (1386). تاریخ تئاتر به روایت ویل دورانت، تهران، علمی و فرهنگی. بیهقی(1387). تاریخ بیهقی، به تصحیح علی اکبرفیّاض، تهران، هرمس. نوابی، یحیی ماهیار (1374). یادگار زریران، تهران، اساطیر. Awasthi, S. 1984. Indian Theatre, in S. Hochman (ed.), McGraw-Hill Encyclopedia of World Drama, 3: 23-46, New York, McGraw-hill Companies.
Dutt, R. C. 1995. The Civilization of India, New Delhi.
Ghanoonparvar, M. R. 1995. Drama, in E. Yarshater (ed.), Encyclopedia Iranica, 7: 529-535, London/NewYork, Mazda Publishers.
Keith., A. B. 1954. The Sanskrit Drama in its Origin, Development, Theory and Practice, Oxford.
Perrin, Bernadotte 1967. Plutarch’s Lives, New York.
Pusalker, A. D. 1970. Cultural Interrelation between India and The Outside World before Aśoka, inSarvepalli Radhakrishnan (ed.), Cultural Heritage of India, 1: 144-163, Calutta, The Ramakrishna Mission.
Shahbazi, A.Sh. 1993. Dance I. In Pre-Islamic Iran, in E. Yarshater (ed.), Encyclopedia of Iranica, 6: 640-641, London/NewYork, Mazda Publishers.
Shekhar., I. 1960. Sanskrit Drama: Its Origin and Decline, Leiden.
Wells. H. W. 1970. India, in J. Gassner and E. Quinn (ed.), The Reader’s Encyclopedia of World Drama, 448-454, London, Dover Publications. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,952 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,806 |