تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,659 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,612 |
رابطة هوش کارکنان و بلوغ هوشمندی کسبوکار در سازمانهای کاربر سیستمهای هوشمند | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 3، مهر 1395، صفحه 671-691 اصل مقاله (642.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2016.58885 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی امیری1؛ محمدحسین رونقی* 2 | ||
1دانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه بهکارگیری مفاهیمی مانند هوشمندی کسبوکار بهدلیل ایفای نقش در تصمیمگیری سازمانی و ارتقای بهرهوری در صنایع مختلف بسیار مورد توجه است. شناخت و ارزیابی عوامل مؤثر در پیشرفت سیستمهای هوشمندی کسبوکار در سازمان بسیار اهمیت دارد. این پژوهش با هدف ارزیابی ارتباط بلوغ سیستمهای هوشمندی کسبوکار در یک سازمان با انواع هوش کارکنان درگیر با این سیستمها انجام گرفته است. در این تحقیق سه نوع هوش فرهنگی، هیجانی و منطقی ارزیابی شد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری شامل مدیران و کارکنان شرکتهای ایرانی میشوند که سیستمهای هوشمندی کسبوکار را بهکار میگیرند. 313 نفر از بین کارکنان و 48 مدیر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونة آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه است. آزمون Z و ضریب همبستگی اسپیرمن برای آزمون فرضیههای پژوهش، و تحلیل سلسلهمراتبی فازی برای تعیین وزن شاخصها بهکار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد میان بلوغ هوشمندی کسبوکار و هوش فرهنگی، هیجانی و منطقی رابطة معنادار وجود دارد | ||
کلیدواژهها | ||
بلوغ هوشمندی کسب وکار؛ هوش فرهنگی؛ هوش منطقی؛ هوش هیجانی | ||
مراجع | ||
. ابزری، مهدی، اعتباریان، اکبر و خانی، اعظم (1389). تأثیر هوش فرهنگی بر اثربخشی گروهی. پژوهشنامة مدیریت تحول، دورة 2، شمارة 4، صفحات 25-42. 2. احمدی، علیاکبر، صفرزاده، حسین، حضوری، محمدجواد و دهنوی، فریبا (1392). نقش هوش فرهنگی مدیران در توان حل تعارض. نشریة شناخت اجتماعی، دورة 2، شمارة 3، صفحات 133-116. 3. اصغرپور، محمدجواد (1383). تصمیمگیری چندمعیاره. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 4. اکبری، مهدی و محمدرضا، مهرگان (1386). استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی به منظور انتخاب سبد پروژههای سازمانی، مطالعة موردی. پنجمین کنفرانس مهندسی صنایع، تیرماه 1386، تهران. 5. پیرایش، رضا و علیپور، وحیده (1391). بررسی رابطة بین هوش رقابتی و اثربخشی استراتژیهای بازاریابی در بین بانکهای دولتی و خصوصی استان زنجان. فصلنامة مدیریت بازرگانی، دورة 4، شمارة 12، صفحات 18-1. 6. تاجالدین، مهدی، طالبی، کامبیز، رستگار، عباسعلی و سمیعزاده، مهدی (1391). ارتباط بین نوع استراتژیهای کسبوکار مورد استفاده در شرکتهای کوچک و متوسط و بینالمللیشدن آنها. فصلنامة مدیریت بازرگانی، دورة 4، شمارة 11، صفحات 39-18.
7. سلوکدار، علیرضا و ماتک، سحر (1389). چالشهای پیادهسازی فراروی هوشمندی کسبوکار در ایران و راهکارهای اجرایی آن. اولین همایش هوشمندی کسبوکار سازمانی، آذرماه 1389، تهران.
8. قاسمی، وحید، وحیدا، فریدون و یزدخواستی، گیسو (1389). تحلیلی بر هوش فرهنگی و الگوهای تقویت آن. فصلنامة علوم اجتماعی، دورة 4، شمارة 9، صفحات 50-33. 9. کیماسی، مسعود، چیتسازان، هستی و فاخر، اسلام (1390). هوش سازمانی بررسی مقایسهای بانکهای دولتی و خصوصی، فصلنامة مدیریت بازرگانی، دورة 3، شمارة 9، صفحات 146-131. 10. Akgün, A., Keskin, H. & Byrne, J. (2012). Organizational emotional memory. Management Decision, 5(1), 95 -114.
11. Ang, S., Van Dyne, L. & Tan, M.L. (2011). Cultural intelligence. Cambridge handbook on intelligence, Cambridge, England: Cambridge University Press, 582-602.
12. Azma, F. & Mostafapoor, M. (2012).Business intelligence as a key strategy for development organizations. Procedia Technology, 1, 102-106.
14. Beheshtifar, M. & Ebrahimi, H. (2014). A study of relationship between employees' maturity and business intelligence. Asian Journal of Research in Business Economics and Management, 4(1), 280-291.
15. Capatina, A., Micu, A. & Lukacs, E. (2011). Opportunities for a Romanian company’s business development in countries with cultural intelligence compatibility. African Journal of Business Management, 5(30), 11946-11954.
16. Deng, L. & Gibson, P. (2012). A qualitative evaluation on the role of cultural intelligence in cross-cultural leadership effectiveness. International Journal of Leadership Studies, 3, 181-197.
17. Dinger, F. & Dickhäuser, O. (2013). Does implicit theory of intelligence cause achievement goals? Evidence from an experimental study. International Journal of Educational Research, 61, 38-47.
18. Elbashir, M.Z., Collier, P.A. & Davern, M.J. (2008). Measuring the effects of business intelligence systems: the relationship between business process and organizational performance. International Journal of Accounting Information Systems, 9(3), 135–153.
19. Foshay, N. & Kuziemsky, C. (2013). Towards an implementation framework for business intelligence in healthcare. International Journal of Information Management, 34(1), 20-27.
20. Ghazanfari, M., Jafari, M. & Rouhani, S. (2011). A tool to evaluate the business intelligence of enterprise systems. Scientia Iranica, 18(6),1579–1590.
21. Goleman, D. (2001). The Emotionally Intelligent Workplace: How to Select For, Measure, and Improve Emotional Intelligence in Individuals, Groups, and Organizations. San Francisco:Jossey- Boss..
22. Herman, T., Huang, X. & Ashkanasy, N.M. (2008). A study of the interactive effects of emotional intelligence and leader-member exchange quality on job attitudes in Chinese workteams. In: 23rd Annual Conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology (SIOP), San Francisco, California, 10-12.
24. Kumar, S. & Sharma, M. (2012). Convergence of artificial intelligence, emotional intelligence, neural network and evolutionary computing. International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, 2(3), 141-145.
25. Komlosi, E. (2013). What emotional intelligence traits make citizens really active? An empirical study. Expert Systems with Applications, 41(4), 1981-1987.
26. Leem, C.S., Kim B.W., Yu, E.J. & Paek, M.H. (2008). Information technology maturity stages and enterprise benchmarking: an empirical study. Industrial Management & Data Systems, 108(9), 1200–1218.
27. Lindebaum, D. (2013). Does emotional intelligence moderate the relationship between mental health and job performance? An exploratory study. European Management Journal, 31(6), 538-548.
28. Livermore, D.A. (2011). The cultural intelligence difference: master the one skill you can’t do without in today’s global economy, 1-19. Available at: www.amacombooks.org, 5/1/2013.
29. Loshin, D. (2013). The Business intelligence. Second Edition, California: Morgan Kaufmann Publisher..
30. Ng, K., Van Dyne, L, & Ang, S., (2012). Cultural Intelligence: A review, reflections and recommendations for future research. Conducting Multinational Research Applying Organizational Psychology in the Workplace, Washington, DC: American Psychological Association.
31. O'Boyle, E. & Humphrey,R. (2011). The relation between emotional intelligence and job performance: A meta-analysis. Journal of Organizational Behavior, 32(5), 788–818.
32. Perkins, D.N. (1985). Where is intelligence? The Journal of Learning Science, 7, 147-150.
33. Plum, E. (2013). Cultural intelligence: the art of leading cultural complexity. London: Middlesex University Press.
34. Popovic, A., Hackney, R., Coelho, P. & Jaklic, J. (2012). Towards business intelligence systems success: Effects of maturity and culture on analytical decision making, Decision Support Systems. Available at http://dx.doi.org/10.1016/j.dss.2012.08.017.
35. Rostaminia, M. & Hossein Zadeh, A. (2015). The effect of business intelligence in order to implement in financial and monetary system. International Research Journal of Management Sciences, 3(2), 62-71.
37. Turban, E., Sharda, R. & Delen, D. (2010). Decision support and business intelligence systems. 9th ed., NJ: Prentice Hall Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,986 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,078 |