تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,089,245 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,192,484 |
ترسیم شبکۀ تداعیهای برند «بانک کشاورزی» و «بانک تجارت» با استفاده از فن نقشۀ مفهوم برند | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 2، 1395، صفحه 413-432 اصل مقاله (700.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2016.58699 | ||
نویسندگان | ||
شهریار عزیزی* 1؛ محمدرضا بلورپارسا2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با وجود رقابت روزافزون در صنعت بانکداری ایران، ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان، بهمنظور حفظ و بهبود موقعیت رقابتی بانکها امری ضروری مینماید. شناسایی شیوۀ ارزشگذاری و شکلگیری مفاهیم مرتبط با مفهوم برند در ذهن مشتریان، راهنمایی برای دستیابی به این هدف است. این مطالعه به ترسیم شبکهای از تداعیهای برند «بانک کشاورزی» و «بانک تجارت» با استفاده از فن «نقشۀ مفهوم برند»، بهمنظور شناخت تداعیهای برند این دو بانک و ارتباط میان آنها در ذهن مشتریان میپردازد. دانشجویان دانشگاههای تهران جامعۀ آماری پژوهش پیش رو را تشکیل میدهند و برای جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. در نتیجه، این مطالعه «نقشۀ نهایی مفهوم برند بانک کشاورزی» با تعداد 11 تداعی اصلی از جمله: خوشۀ گندم؛ کشاورز و باغبان؛ سنتی و قدیمی؛ بانک تخصصی در حوزۀ کشاورزی؛ رنگ سبز و «نقشۀ نهایی مفهوم برند بانک تجارت» با تعداد هشت تداعی اصلی از جمله: دانشگاه؛ وام دانشجویی؛ سابقه و قدمت و بانک دولتی ترسیم شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزش ویژه برند؛ تصویر ذهنی از برند؛ تداعی برند؛ شبکه تداعی های برند؛ صنعت بانکداری | ||
مراجع | ||
Aaker, D.A. (1991). Managing Brand Equity. New York: The Free Press.
Aaker, D. A. (1996), Building Strong Brands. New York, N.Y.: The Free Press.
Anderson, J. R. (1983). The architecture of cognition. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Bekhradi, F. & Farhangi, A. A. (2009). Presentation a model for the measurement of brand associations in the food industry. Masters dissertation. University of Tehran. (in Persian)
Chameeva, T.B., Ferrand, A., Florence, P. & Chanavat, N. (2014). Measurement and segmentation of sport fans using brand association networks: Application to Union of European Football Associations (UEFA) Champions League (UCL). Sport Management Review, 18(3): 407-420.
Chen, A.C.H. (2001). Using free association to examine the relationship between the characteristic of brand association and brand equity. Journal of Product & Brand Management, 10(7): 439-451.
Cobb-Walgren K. J., Ruble, C. A. & Donthu, N. (1995). Brand equity, brand preference, and purchase intent. Journal of Advertising, 24 (3): 25–41.
Henderson, G.R., Iacobucci, D. & Calder, B. J. (1998). Brand diagnostics: Mapping branding effect using consumer associative networks. European Journal of Operational Research, 111(2): 306–327.
Iran Banking Institute. (2014). Performance report of country's banks in 1392. (in Persian).
John, D. R., Loken, B., Kim, K. & Monga, A. B. (2006). Brand concept maps: A methodology for identifying brand association networks. Journal of Marketing Research, 43(4): 549–563.
Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity. Journal of Marketing, 57(1): 1–22.
Keller, K. L. (2008). Strategic brand management. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
Research and Development Department of Bank Keshavarzi. (2009). Keshavarzi bank brand upgrade. Tehran: Iran Management and Productivity Study Center. (in Persian(
Till, B.D., Baack, D. & Waterman, B. (2011). Strategic brand association maps developing brand insight. Journal of Product & Brand Management, 2(20): 92-100.
Zaltman, G. & Coulter, R. H. (1995). Seeing the voice of the customer: Metaphor-based advertising research. Journal of Advertising Research, 35(4): 35–51.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,821 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,681 |