تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,923 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,761 |
بررسی رابطۀ ارزشهای فرهنگی و رفتار خرید آنی مصرفکنندگان ایرانی | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 2، 1395، صفحه 301-316 اصل مقاله (1.94 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2016.58693 | ||
نویسندگان | ||
محمد حقیقی1؛ مسعود کرمی2؛ آرزو حمیدی کولایی* 3؛ محمد مهدی ملکی4 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، البرز، ایران | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
خرید آنی مصرفکننده از مباحث اصلی بازاریابی است که تحت تأثیر عوامل گوناگونی از جمله عوامل فرهنگی، روانشناسی، شخصی و موقعیتی قرار میگیرد. این واقعیت که خرید میتواند بهدلایل مختلفی بهجز نیاز انجام گیرد، به بازاریابان کمک میکند که درک بهتری از رفتارهای مصرفکنندگان بهدست آورند. مطالعۀ این رفتار به فهم این موضوع کمک میکند که چرا مصرفکننده در زمان خرید، رفتار خاصی از خود نشان میدهد. پژوهش پیش رو به بررسی اهمیت و تأثیر ارزشهای فرهنگی بر خرید آنی مصرفکنندگان میپردازد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بهشمار میرود و ابزار جمعآوری دادههای آن پرسشنامه است. جامعۀ آماری آن مصرفکنندگان و خریداران شهر تهران در نظر گرفته شده است. نمونۀ آماری 307 نفر و روش نمونهگیری طبقهای است. یافتهها نشان میدهد ارتقای شخصی، رابطۀ مثبت معناداری با بعد عاطفی و شناختی خرید آنی دارد و با کاهش سطح محافظهکاری، بعد عاطفی و شناختی خرید آنی افزایش مییابد و با بهبود گشودگی در برابر تغییرات، بعد شناختی خرید آنی افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتارخرید آنی؛ ارزش های فرهنگی؛ شوارتز | ||
مراجع | ||
Babin, B. J. & Babin, L. (2001). Seeking something different? A model of schema typically consumer affect. Purchase intentions and perceived shopping value. Journal of Business research, 54(2): 89-96.
Beatty, S.E. & Ferrel, M.E. (1998). Impulse Buying: Modeling its precision. Journal of Retailing, 74(2):169-191.
Hausman, A. (2000). A multi-method investigation of consumer motivation in impulse buying behavior. Journal of consumer marketing, 17(5): 403-419.
Herabadi, A.G., Verplanken, B. & Van knippenberg, A. (2001). Individual differences in impulse buying tendency: Feeling and no thinking. European Journal of personality, 15(S1): S71-S83.
Heydarzade, K. (2010). Immediate purchase on the Internet. Islamic Azad University, Qazvin, Iran. (in Persian)
Hofstede, G. & Hofstede, G.J. (2005). Cultures and organizations, software of the Mind. McGraw-Hill.
Kacen, J.J. & Lee, J.A. (2002). The influence of Culture on Consumer impulsive Buying Behavior. Journal of Consumer psychology, 12(2): 163-176.
Karami, M. (2008). Fundamental review of cultural values on the behavior of consumers in both traditional and modern retail in Iran. Phd Thesis. Faculty of Management, University of Tehran. (in Persian)
Nayeem, T. & Casidi, R. (2012). The role of culture in low involvement purchase decisions. Australian and New Zealand Marketing Academy Conference (ANZMAC 2012). Adelaide, South Australia, Australia, 03-05 December.
Nazari, M. & Ghaderi Abed, A.M. (2012). Developing a Model to Evaluating Effective Factors on Impulse Buying Behavior. Journal of Business Management, 3(10): 127-141. (in Persian)
Park, E.J. & Forney, J.C. (2006). Cultural impact on impulse Buying of Consumer the USA and KOREA. Journal of marketing and management Bradford, 10(423): 1-4.
Rook, D.W. & Fisher, R. J. (1995). Normative influences on impulsive buying behavior. Journal of consumer Research, 22(3): 305-313.
Rook, D.W. (1987). The buying impulse. Journal of Consumer Research, 14(2): 189-199.
Schwartz, S.H. (2003). A proposal for Measuring value orientations across Nations. 7 in questionnaire Development Report of the European social survey. Retrieved from: http://www.europeansocialsurvey.
Silvera, D.H., Lavack, A.M. & Kropp, F. (2008). Impulse buying: the role of affect, social influence and wellbeing. Journal of Consumer Marketing, 25(1): 23-33.
Stern, H. (1962). The significance of impulse buying today. Journal of marketing, 26(2): 59-62.
Thomas, M. (2000). Marketing paradise: Citizen professionals on Road To paradise (via Damascus). Marketing intelligence and planning, 18(6/7): 321-327.
Zhang, Y. & Wang, F. (2010). The relationship between impulse buying, negative evaluations and brand loyalty. Business School, Beijing Technology and Business University, Beijing, China. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,132 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,616 |