تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,111,616 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,285 |
تحلیل روایی و نشانهشناختی تصویر زن مطلقه در سینمای ایران | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 4، دی 1394، صفحه 421-436 اصل مقاله (257.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2015.58351 | ||
نویسندگان | ||
مریم رفعت جاه1؛ نیلوفر هومن* 2 | ||
1استادیار گروه انسانشناسی، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری ارتباطات، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این مطالعه تلاشی است برای واکاوی سوژۀ زن مطلقه در محتوای روایی و تصویری سینمای ایران. بدین منظور، با بهکارگیری رویکرد برساختگرا در نظریۀ بازنمایی استوارت هال، بهمنزلۀ چارچوب نظری، و با استفاده از روش تحلیل ساختار روایت بارت و تحلیل نشانهشناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی، فیلمهای استراحت مطلق و ناهید تحلیل و ارزیابی شدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که: 1. ساختار روایی فیلمها سهبخشی است، 2. روایتها در فضای شهری اتفاق میافتد، 3. بحرانهایی که زن مطلقه با آنها مواجه میشود، مهمترین مضامین را تشکیل میدهند، 4. زنِ بادرایت مهمترین تیپ مطرح است، 5. نشاندادن مردسالاری، تدبیر زنانه در برابر بیدرایتی مردانه و تفوق شر بر خیر، مهمترین دغدغههای ایدئولوژیک مطرحشده در فیلمها هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدئولوژی؛ بازنمایی؛ روایت؛ زن؛ سینما؛ فیلم؛ نشانهشناسی | ||
مراجع | ||
[1] استریناتی، دومینیک (1384). مقدمهای بر نظریات فرهنگ عامه، ترجمۀ ثریا پاکنظر، تهران: گام نو. [2] استوری، جان (1386). مطالعات فرهنگی دربارة فرهنگ عامه، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: آگه. [3] بارت، رولان (1387). درآمدی بر تحلیل ساختار روایتها، ترجمۀ محمد راغب، تهران: رخداد نو. [4] چندلر، دانیل (1387). مبانی نشانهشناسی، ترجمۀ مهدی پارسا، تهران: سورۀ مهر. [5] راغب، محمد (1387). پیشینۀ دانش روایتشناسی در کتاب درآمدی بر تحلیل ساختاری روایتها، نوشتۀ رولان بارت، تهران: فرهنگ صبا. [6] راودراد، اعظم؛ زندی، مسعود (1385). «تغییرات نقش زن درسینمای ایران»، مجلۀ جهانی رسانه، ش2. [7] راودراد، اعظم (1391). جامعهشناسی سینما و سینمای ایران، تهران: دانشگاه تهران. [8] دو وینو، ژان (1379). جامعهشناسی هنر، ترجمۀ مهدی سحابی، تهران: مرکز. [9] فیسک، جان(1380). «فرهنگ تلویزیون»، ترجمۀ مژگان برومند، فصلنامۀ ارغنون، ش 19، ص 125ـ143. [10] فیسک، جان (1381). «فرهنگ و ایدئولوژی»، ترجمۀ مژگان برومند، فصلنامۀ ارغنون، ش 20، ص 117ـ126. [11] صفیئی، کامبیز (1388). «کاربرد تحلیل ساختاری روایت: تحلیل روایی نمایشنامۀ ملاقات بانوی سالخورده، اثر فریدریش دورنمات با تکیه بر دیدگاه رولان بارت»، مطالعات ادبیات تطبیقی، دورۀ 3، ش 11، ص 145ـ165. [12] مکاریک، الف (1388). دانشنامه نظریههای ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگاه. [13] مهدیزاده، سید محمد (1387). رسانهها و بازنمایی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانهها. [14] نیازی، هاله (1378). «درآمدی بر جامعهشناسی تصویر»، فصلنامۀ فارابی، ش 4. [15] هالووز، جوآن؛ یانکوویچ، مارک (1391). نظریۀ فیلم عامهپسند، ترجمۀ پرویز اجلالی، تهران: ثالث. [16] Barthes, R. (1997). Introduction to the Structural Analysis of Narratives, in Image, Music, Taste, Essays. London: Fontana. [17] Griffin, L. (1993). Narrative, Event Structure Analysis and Casual Interpretation in Historical Sociology, the American Journal of Sociology, Vol. 98(5): 1094-1133. [18] Hall, S. (1997). Representations, Cultural Representation and Signifying Practice, London: Open University Press. [19] Mc Quillan, M. (2002). the Narrative Reader. London: Routledge. [20] Riessman, C.(2007). Narrative Methods for the Human Sciences, London: Sage. [21] Thompson, E.(1978). The Poverty of Theory and Other Essays. London: Merlin. [22] Lawler, S. (2002). Narrative in Social Research, London: Blackwell. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,630 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,312 |