تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,489 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,004 |
اثربخشی آموزش به شیوه بحث سقراطی بر گرایش به تفکر انتقادی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 4، بهمن 1394، صفحه 59-78 اصل مقاله (491.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.57964 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر آموزش به شیوه بحث سقراطی بر گرایش دانشجویان به تفکر انتقادی اجرا گردید. روش این پژوهش کیفی و از نوع اقدام پژوهی موردی بود. مطالعه بر روی نمونه هدفمند (20 نفر) شامل یک گروه طبیعی (یک کلاس تشکل یافته) از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی در رشته علوم تربیتی صورت پذیرفت و در آن پس از طراحی الگوی اجرایی آموزش به روش بحث سقراطی، درس روانشناسی تربیتی مطابق با سرفصل آموزشی، در طول یک نیم سال تحصیلی به اجرا درآمد. گردآوری اطلاعات توسط مصاحبه باز و استانداردشده پایانی با افراد گروه مشارکت کننده در بحث سقراطی صورت پذیرفت. مصاحبه در دو بخش کلی و توالی منظمی از پنج پرسش بود و دادههای حاصل به روش تحلیل تفسیری و به شیوه رویکرد نظریه زمینهای استراوس و گلاسر پردازش شدند. نتیجه حاصل، اثربخشی آموزش به شیوه بحث سقراطی را در بهبود شش مولفه گرایش به تفکر انتقادی (تحلیل گرایی، فراخ اندیشی، اعتماد به توانایی تفکر انتقادی خود، جستجوگرایی، بلوغ در قضاوت، خود ارزیابی) نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ بحث سقراطی؛ تفکر انتقادی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,171 |