تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,674 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,379 |
تأثیر برنامه آموزش علاقه اجتماعی (مادر-کودک) بر ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 4، بهمن 1394، صفحه 15-30 اصل مقاله (508.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.57961 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی علاقه اجتماعی بر ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای انجام گرفته است. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای مراجعه کننده به کلینیک های روانشناختی شهر تهران در سال تحصیلی 93-94 میباشند. برای انتخاب آزمودنی ها ابتدا از روش نمونه گیری خوشه ای و سپس جایگزینی تصادفی استفاده شد. ابتدا از میان مراکز روانشناختی سطح شهر تهران دو مرکز آتیه و تلاش به صورت تصادفی انتخاب شدند، سپس از میان دانش آموزان 9 تا 12 سال ارجاع شده به این مراکز، 34 نفر از افرادی که در مصاحبه تشخیصی و نیز آزمون CBCL دارای اختلال نافرمانی مقابله ای تشخیص داده شدند، به همراه مادران آنها در دو گروه 17 نفره به صورت تصادفی جایگزین شدند. کودکان و والدین گروه آزمایشی به صورت مجزا هر کدام طی 10 جلسه هفتگی دو ساعته تحت آموزش علاقه اجتماعی قرار گرفتند. گروه گواه هیچگونه آموزش درمانی ویژه ای دریافت نکرد. ابزارهای گردآوری داده ها، مقیاس علاقه اجتماعی برای کودکان ایرانی و مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی بود. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد، اجرای برنامه آموزش علاقه اجتماعی منجر به ارتقای علاقه اجتماعی (01/0>p) و نیازهای بنیادین خودمختاری، شایستگی و ارتباط (01/0>p) شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد برنامه آموزش علاقه اجتماعی می تواند منجر به ارضای هر چه بهتر نیازهای بنیادین روانشناختی گردد. بنابراین، می توان از این برنامه جهت کمک به کودکان با اختلالات رفتاری و خانواده آنها بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نافرمانی مقابلهای؛ روانشناسی فردی؛ علاقه اجتماعی؛ نیازهای بنیادین روانشناختی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,424 |